سازمان ملل: طی‌۳ دهه در ایران ۸۵ درصد از میزان فقر کاسته شده
کد خبر: ١٥٩١٤٦ تاریخ انتشار: ١٥ بهمن ١٣٩٧ - ١٣:٤٣
صفحه نخست » آخرین اخبار
سازمان ملل: طی‌۳ دهه در ایران ۸۵ درصد از میزان فقر کاسته شده

گزارش دفتر توسعه سازمان ملل از کاهش ۸۵ درصدی شمار فقرا در ایران طی سه دهه گذشته خبر می‌دهد.

 این روزها مردم ایران چهارمین دهه انقلاب اسلامی خود را گرامی میدارند و آماده ورود به دهه پنجم انقلاب میشوند؛ چهل سال پر فراز و فرود با حرکت در مسیری پر از موانع داخلی و خارجی.
در دهه فجر فرصتی پیش آمده تا گزارش‌های متنوعی در حوزههای مختلف از سوی رسانه‌های داخلی و خارجی برای بررسی عملکرد کشورمان در این چهار دهه منتشر شود. بسیاری از این رسانه‌ها در این روزهای خاص، نقاب از چهره انداخته و فرصت را مهیا دیده‌اند تا به زعم خود، شلاق نقد غیرمنصفانه را بر تن تنومند انقلاب اسلامی بنوازند، چه بسا با سیاه‌نمایی، انقلاب را بویژه در حوزه اقتصاد و معیشت، ناکارآمد جلوه دهند.
مشکلات اقتصادی وجود دارد و کسی منکر آن نیست، اما ممکن است با جوسازی رسانه‌ها و کتمان موفقیتهای کشور، افکار عمومی به سمت ناکارآمد بودن انقلاب در اداره کشور منحرف گردد، که در این رابطه بازخوانی پرونده معیشت جامعه در نیم قرن اخیر، حقایقی را آشکار می‌کند که باطل‌السحر وسوسه‌ها و سیاهنمایی‌های داخلی و خارجی است. چه بهتر که این بررسی‌ها، مستند به آمار و ارقام رسمی نهادهای بین‌المللی باشد که یا با ایران دشمنی دارند و یا در بهترین حالت دل خوشی از پیشرفت ایران اسلامی ندارند.
کاهش فقر
یکی از شاخص‌های توسعه انسانی سازمان ملل که هرساله توسط دفتر توسعه سازمان ملل متحد منتشر می‌شود، شاخص «فقر درآمدی» است. به گزارش خبرگزاری تسنیم، این شاخص کشورها را بر اساس میزان درآمد روزانه نیروی کار طبقه‌بندی می‌کند و کشورهایی که در آنها حقوق روزانه نیروی کار کمتر از 3/1 دلار باشد، در این گزارش رتبه‌بندی می‌شوند.
بر اساس گزارش سال 2018 سازمان ملل، درصد نیروی کار ایران که حقوق کمتر از 3/1 دلار در روز داشتند، در سال 1991 میلادی 7/2 درصد مجموع کارگران شاغل بوده است که این درصد در سال 2017 میلادی به 1/1 درصد کاهش یافته که افت 85 درصدی شمار فقرا را نشان می‌دهد.
این گزارش حاکی است، بین 134 کشور دنیا که در این شاخص طبقه‌بندی شدند، نسبت فقرا در ایران از 111 کشور جهان کمتر است و ایران در رتبه 22 به‌لحاظ درآمد بالا قرار دارد.
عملکرد انقلاب در کاهش «فقر مطلق» نیز با موفقیت همراه بوده است. بر اساس تعریف بانک جهانی، خانواری در فقر مطلق زندگی می‌کند که مصرف سرانه او کمتر از 1/9 دلار در یک روز (بر اساس شاخص برابری قیمت خرید 2011) باشد.
جدیدترین آمارهای بانک جهانی درباره ایران که بازه زمانی 1986 تا 2014 را در بر می‌گیرد، نشان می‌دهد در سال‌های پایانی جنگ تحمیلی (1365) حدود 6/8 درصد از جمعیت ایران در فقر مطلق به سر می‌برده‌اند که این رقم 28 سال بعد (2014) یعنی در سی و ششمین سال انقلاب به 0/2 درصد از کل جمعیت سقوط کرده است. این پیشرفت در حالی است که در سال 2014، حدود 10/5 درصد از جمعیت دنیا، سه درصد از جمعیت خاورمیانه و شمال آفریقا و همچنین 0/3 درصد از جمعیت ترکیه در فقر مطلق زندگی کرده‌اند.
ارتقاء معیشت عمومی
آمارهای مراکز رسمی داخلی هم درباره تغییر وضعیت معیشتی کشور در این سالها قابل توجه است. دیروز مرکز آمار در نشست خبری رئیس‌این مرکز، با مقایسه وضعیت اقتصادی امروز مردم ایران با چهل سال قبل اعلام کرد: خانوارهای ما در سال 58 در حوزه شهری 16/9 درصد از اتومبیل شخصی استفاده می‌کردند که در سال 96 به ‌56 درصد رسیده است و در حوزه روستایی از 1/4 درصد و در سال 96 به 29/6 درصد رسیده که 21 برابر شده است.
بر اساس اعلام مرکز آمار، استفاده از آب لوله کشی از 79/5 درصد قبل از انقلاب به 99/7 درصد سال 96 در مناطق شهری رسیده است که این آمار در مناطق روستایی شاهد افزایش از 11/7 درصد به 94/6 درصد بوده است. همچنین کاربرد گاز لوله‌کشی در میان خانوارهای شهری به 94/7 درصد و در مناطق روستایی به 64/4 درصد رسیده است. استفاده از شبکه عمومی فاضلاب نیز در سال 58، 43/5 درصد برای خانوارهای شهری و 1/13 درصد برای خانوارهای روستایی بوده است.
استفاده از تلویزیون رنگی در سال 58 صفر بوده که سال 96 در خانوار شهری 98 درصد استفاده شده است، در خانوار روستایی نیزاین رقم صفر بوده که در سال 96 به 96 درصد افزایش یافته است. استفاده از جاروبرقی در خانوار شهری قبل از انقلاب 7/3 درصد بوده که سال 96 به 91 درصد رسیده و در روستایی نیز صفر بوده که به 64/6 درصد رسیده است. استفاده از ماشین لباسشویی از 16/7 درصد سال 58 به 88/3 درصد در سال 96 رسیده و برای روستاها نیز از صفر درصد در سال 58 به 53/9 درصد در سال 96 رسیده است.
عقده‌گشایی رسانه‌های وابسته
اما در این شرایط، کشورهای غربی که خود در شرایط اقتصادی بدی به سر می‌برند، فرصت حمله به ایران را از دست نداده و رسانه‌هایشان را برای تخریب دستاوردهای انقلاب اسلامی و انحراف افکار عمومی به کار بسته‌اند.
عمق این کینه‌توزی تا جایی بود که بی‌بی‌سی فارسی، رسانه‌ای که با حمایت مالی کشور انگلستان و از این کشور به زبان فارسی(!) خبر تولید می‌کند، باخت اخیر تیم ملی فوتبال ایران در نیمه‌نهایی جام ملت‌های آسیا را هم وسیله‌ای برای حمله به دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران قرار داد و تیتر زد؛ «ادامه چهار دهه ناکامی»!
این غرض‌ورزی‌ها در شرایطی صورت می‌گیرد که مردم کشورهای میزبان این رسانه‌ها، خود از مشکلات معیشتی اساسی رنج می‌برند. این روزها تصاویر بسیاری از افراد فقیر و کارتن‌خوابی که در سرمای شدید آمریکا و انگلستان در حاشیه خیابان‌ها شب را به صبح می‌رسانند منتشر شده که نشان از عملکرد نظام اقتصادی این کشورها دارد.
فقر 40 میلیون آمریکایی
گزارش سازمان ملل از اوضاع فقر در آمریکا نشان می‌دهد که 40 میلیون نفر در این کشور در فقر و 18/5 میلیون نفر در فقر شدید و 5 میلیون نفر در شرایط فقر مطلق به سر می‌برند.
روزنامه گاردین، خرداد امسال از قول گزارشگر ویژه سازمان ملل نوشت: آلستون هشدار داد هم اکنون میلیون‌ها آمریکایی برای خاتمه دادن به «بیچارگی» که با آن مواجه می‌باشند، در تلاش هستند، اگر غذا و دسترسی به درمان حذف شود، سوبسید مسکن قطع شود، در نتیجه تاثیر آن بر زندگی مردم شدید خواهد بود.
اما این گزارش سازمان ملل، نیکی هیلی، سفیر وقت آمریکا در این سازمان را برآشفته کرد و باعث شد حملات شدیدی نسبت به گزارش دیده بان سازمان ملل درباره فقیر شدید در آمریکا را به عمل آورد.
این واکنش آشفته در حالی بود که واشنگتن پیش از این با استناد به این گونه گزارش‌ها، کشورهای دیگر بویژه مخالف سیاست‌های واشنگتن را مورد انتقاد شدید قرار می‌داد.
شیوه برخورد دشمنان ایران و رسانه‌های آنان با عملکرد انقلاب اسلامی موضوعی عجیب و پیچیده نیست. انقلاب ایران خاری است در چشم این دولت‌ها که راهی جز سیاه‌نمایی برای مقابله با آن ندارند.
بدون شک کسی منکر مشکلات اقتصادی امروز کشور نیست، مردم این روزها در سختی به سر می‌برند ولی نوسانات این روزهای اقتصاد کشور به تصریح مسئولان و رسانه‌های داخلی همسو و غیر همسو با دولت، ریشه در ناکارآمدی و ضعف برخی مدیران دارد که از قضا بر خلاف مسیر انقلاب گام برداشته‌اند. 




Share
* نام:
ایمیل:
* نظر:

پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین مطالب


صفحه اصلی | ارتباط با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | نظرسنجی | RSS | ایمیل | نسخه موبایل
طراحی و تولید: مؤسسه احرار اندیشه