SPV کاریکاتور اروپا به جای تعهدات برجامی خود است
کد خبر: ١٥٩١٢٦ تاریخ انتشار: ١٠ بهمن ١٣٩٧ - ٢١:٣٥
صفحه نخست » آخرین اخبار
SPV کاریکاتور اروپا به جای تعهدات برجامی خود است

  کاریکاتور اروپا به جای تعهدات برجامی خود است
ناتوانی و بی‌ارادگی اروپا در عمل به تعهدات ضدتحریمی خود در قالب برجام، موجب تدارک بسته‌ای پر از خالی و مضحک تحت عنوان SPV (کانال مبادلات ویژه) با ایران شده است.
در حالی که اروپا طبق برجام وظیفه داشت پای لغو تحریم‌های بانکی و مالی و نفتی بایستد، ابتدا این تعهد را به مبادله نفت در مقابل کالا (غذا و دارو) تقلیل داد و سپس همین وعده را هم به مبادله کالا در مقابل پول تنزل داد. در واقع اروپا دنبال آن است که بخش ناچیزی از وعده‌های برجامی را دوباره برای ما فاکتور کند و در ازای این کار نمایشی با عایدی مطلقا هیچ، امتیازات جدید در زمینه همکاری ایران با FATF، کاهش نفوذ منطقه‌ای و توقف برنامه موشکی مطالبه کند!
به طور خلاصه در حالی که پیشنهاد اروپا باید با تحریم‌های آمریکا درگیر باشد، اکنون گفته می‌شود SPV به نحوی تنظیم خواهد شد که تعارضی با تحریم‌های آمریکا نداشته باشد!!
به گزارش آسوشیتدپرس هایکوماس وزیرخارجه آلمان که قرار است کشورش میزبان نمایش SPV باشد، دیروز گفت: فرانسه، آلمان و انگلستان در آستانه راه‌اندازی کانال ویژه مالی برای تسهیل تجارت با ایران هستند.
او افزود: هدف این است که اطمینان حاصل شود که می‌توان تجارتی که توسط ایالات متحده تحریم نشده را حفظ کرد و یک ابزار مناسب پرداخت وجود داشته باشد. این ساختار قرار است در ابتدا مبادلات کالاهای بشردوستانه(!) را پوشش دهد.
این اظهارات در حالی است که SPV بدون مقابله با تحریم‌های آمریکا اصلا فایده و عایدی ندارد.
آسوشیدپرس همچنین تصریح کرد: 18 تیر 97 آغاز دور نخست تحریم‌های آمریکا، نخستین فرصت اروپا برای چاره‌اندیشی در نجات نتایج اقتصادی برجام بود، اما به رغم حمایت‌های جدی اعلان شده، هیچ اقدام عملی صورت نگرفت و حتی شرکت‌های بزرگ اروپایی بازار ایران را ترک کردند.
دومین مهلت (پس از 13 آبان 1397) با اعمال دور دوم تحریم‌های نفتی و بانکی آمریکا فرا رسید که اروپا هنوز درباره راه‌اندازی سازوکار ویژه برنامه مشخصی نداشت.
«اعمال مقررات مسدود‌کننده» و امکان فعالیت «بانک سرمایه‌گذاری اروپا (EIB)» نیز به پیشرفت مشخصی منجر نشد.
آسوشیدپرس افزود:بنابراین بیشترین امیدواری ایران و عمده تلاش اروپائیان معطوف به راه‌اندازی مکانیسم ویژه مالی اروپا برای تجارت با ایران  بود. از نگرانی‌های اصلی اروپا در راه‌اندازی ساز و کار ویژه این است که کشور میزان ساز و کار ویژه مالی و افراد مرتبط با آن توسط آمریکا مورد تحریم‌های شدید قرار بگیرند.
برخلاف این واقعیت‌ها - و با وجود تصریح وزیرخارجه آلمان سایت دویچه وله آلمان مدعی شده کانال مالی SPV گرفتار در پیچ و خم سیاست‌های تنش‌آفرین ایران است.
اما فلاحت‌پیشه رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دیروز تصریح کرد: درباره SPV تا امروز بحث‌های زیادی مطرح شد که عمدتا از بابت محتوا بود اما در حال حاضر می‌توان گفت SPV گلوله برفی بود که عملا امروز که به لحظه اجرایی شدنش نزدیک می‌شود چیزی از آن باقی نمانده است اما با این وجود هنوز برخی افرادی در ایران منتظر SPV هستند.
او ادامه داد: امروز نمی‌توان نگاه راهبردی به SPV داشت به ویژه آنکه این قانون امروز هم ابلاغ شود برای اجرا باید مدتی از آن بگذرد. به عبارت دیگر اروپایی‌ها برای ابلاغ و اجرای آن در حال مذاکره با آمریکا هستند نه ایران.
فلاحت‌پیشه گفت:  ما برای مقابله با تهدیدهای مختلفی که اروپایی‌ها از آن نگران هستند هزینه زیادی می‌دهیم در حالی که دلیلی وجود ندارد ما چنین هزینه‌هایی را پرداخت کنیم؛ ضمن آنکه اروپایی‌ها هنوز واکنش مثبتی به روحیه مشارکت‌جویانه ایران نشان نداده‌اند.




Share
* نام:
ایمیل:
* نظر:

پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین مطالب


صفحه اصلی | ارتباط با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | نظرسنجی | RSS | ایمیل | نسخه موبایل
طراحی و تولید: مؤسسه احرار اندیشه