چرا ضمانت قوی برای اجرای برجام اخذ نشد؟!
کد خبر: ١٥٩١١٣ تاریخ انتشار: ٠٩ بهمن ١٣٩٧ - ٠٨:٠٢
صفحه نخست » مطالب وسط
چرا ضمانت قوی برای اجرای برجام اخذ نشد؟!

نماینده مردم قائم شهر، سوادکوه، جویبار در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: «این سوال، سوال من نیست، بلکه سوال ملت ایران و نمایندگان مجلس است و بنا نداشتم در صحن علنی مجلس مطرح شود. این سوال در تاریخ 13 اسفند 96 در کمیسیون امنیت ملی مطرح شد، برخی از مطالب را آقای ظریف فرمودند، در نتیجه به توافق رسیدیم که ایشان مستندات را ظرف 2 هفته برای بررسی به بنده بدهند، اعضای کمیسیون شاهد هستند آن دو هفته گذشت و یک برگ در اختیار بنده قرار نگرفت.»

 مهم‌ترین بخش جلسه دیروز به سوال برخی نمایندگان از محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه اختصاص داشت. در این رابطه سیدعلی ادیانی؛ نماینده مردم شریف قائم شهر، سوادکوه، جویبار خطاب به ظریف گفت: «برای مدیریت، راهبری و هدایت این موضوع هم مجلس و هم مقام معظم رهبری ریل گذاری کردند. قرار بود قطار برجام از ریل شرایط 9 گانه از سوی رهبر معظم انقلاب و شرایط 9 گانه مصوب مجلس صورت پذیرد. اگر صورت مسئله به همین سادگی که آقای ظریف گفتند باشد، پس مملکت گل و بلبل است!»
نماینده مردم قائم شهر، سوادکوه، جویبار در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: «این سوال، سوال من نیست، بلکه سوال ملت ایران و نمایندگان مجلس است و بنا نداشتم در صحن علنی مجلس مطرح شود. این سوال در تاریخ 13 اسفند 96 در کمیسیون امنیت ملی مطرح شد، برخی از مطالب را آقای ظریف فرمودند، در نتیجه به توافق رسیدیم که ایشان مستندات را ظرف 2 هفته برای بررسی به بنده بدهند، اعضای کمیسیون شاهد هستند آن دو هفته گذشت و یک برگ در اختیار بنده قرار نگرفت.»
وی افزود: «ملت بزرگ ایران بهتر از بنده می‌دانند توافقنامه برجام تنها تفاهم نامه ایران با کشورهای بیگانه است که ایران تعهدات را نقد انجام داد و با قبول تعهدات نسیه متعهد به اجرای برجام شد. مصوبات مجلس و فرمایشات رهبر معظم انقلاب برای محکم کاری بوده است، در کجای تاریخ ایران حتی ترکمنچای دیدید که ما نقد تعهد را تحویل بدهیم و با اعتماد کامل و نسیه همه چیز را بپذیریم این ها سوپاپ اطمینان و ابزار نظارتی مجلس در این بخش بوده است.»
این نماینده مجلس دهم گفت: «سوالم را از وزیر محترم خارجه اینگونه آغاز می کنم آیا دولت و وزارت خارجه شرط اولی که در نامه مقام معظم رهبری به رئیس جمهور ابلاغ شد اجرا کرد؟»
ادیانی با اشاره به بند اول مقام معظم رهبری تاکید کرد: «از آنجا که پذیرش مذاکرات از سوی ایران اساساً با هدف لغو تحریم‌های ظالمانه‌ اقتصادی و مالی صورت گرفته است و اجرائی شدن آن در برجام به بعد از اقدامهای ایران موکول گردیده، لازم است تضمین‌های قوی و کافی برای جلوگیری از تخلّف طرفهای مقابل، تدارک شود»، آقای ظریف شما مکلف به پاسخ به این سوال هستید آیا تضمین های کافی گرفته شد و این تضمین ها کجاست. قرار بود اسناد را به ما نشان دهید، سند مربوطه تضمین و اخذ تضامین کافی برابر فرمان حضرت آقا را به ما ارائه ندادید.»
کار وزارت‌خارجه
فقط گزارش دادن است!!
محمدجواد ظریف، وزیرخارجه دولت تدبیر و امید در جلسه علنی دیروز مجلس در توضیحات خود درخصوص سوال سیدعلی ادیانی گفت: «در نامه مقام معظم رهبری هیئتی با عنوان هیئت نظارت تشکیل شد که مسئول رسیدگی مفاد نامه است و وزارت امور خارجه گزارش های خود را به صورت مرتب به هیئت ارائه کرده و این هیئت براساس مصالح کشور تصمیم می گیرد که چگونه عمل شود.»
وی ادامه داد: «در این حوزه وزارت امور خارجه در همان حد گزارش دهی بوده، از طرف دیگر وزارت امور خارجه براساس مصوبات مجلس شورای اسلامی هر سه ماه یکبار گزارش را به مجلس ارائه کرده و این گزارش ها در پارلمان بررسی شده و اگر نیاز بوده نمایندگان مجلس تصمیم گیری انجام داده اند. از طرف دیگر ما معتقدیم از نظر منافع ملی جمهوری اسلامی و با در نظر گرفتن همه شرایط، بهترین انتخاب در این عرصه انجام شده و این انتخاب آمریکا را در موضع بغرنجی قرار داده که امروز تمام تلاشش را انجام داده تا از منزوی بودن خارج شود.»
نکته ای که محمدجواد ظریف، وزیر خارجه دولت عنوان کرده عمق مسئولیت پذیری این نهاد را نشان می دهد: «در این حوزه وزارت امور خارجه در همان حد گزارش دهی بوده»!! یعنی از نگاه او کار وزارتخارجه در حد گزارش دادن است. گویا وزارتخارجه پیمانکاری بوده که برجام را با چنین وضعی که مشاهده می کنیم ساخته و اکنون کارش تمام شده و تنها قرار است
گزارش دهد؟!
وضعیت بغرنج آمریکا به سبب برجام!
وزیر امور خارجه در ادامه گفت: «برجام توانست آمریکا را در دنیا منزوی کند، در طول یک سال‌ونیم گذشته تمام تلاش خود را انجام داده تا از این عهدنامه که شما آن را ترکمانچای می‌خوانید، به نحوی خارج شود. حال آیا طرف ترکمانچای هیچ وقت تلاش کرد که از این عهدنامه خارج شود؟ چرا افتخارات ملی را اینگونه نامگذاری می‌کنید؟ رهبر معظم انقلاب، هیئت نظارت را برای بررسی 9 شرط تعیین کردند.»
آمریکا به راحتی از برجام خارج شد و به تعهداتش عمل نکرد. بعد از آن هم میان اروپا و آمریکا تقسیم کار شد که اروپا همچنان در برجام بماند و ایران را در این توافقنامه یکسوی نگه دارد. یعنی به عبارتی آمریکا هم به آرزوهایش رسید که عبارت بود از متوقف کردن شتاب ایران در دستاوردهای هسته ای و هم به تعهداتش عمل نکرد. حالا معلوم نیست که وزیرخارجه دولت به کجا نگاه می کند که آمریکا را به سبب برجام در وضعیت بغرنجی می بیند؟!
از خودگذشتگی شهدا
آمریکا را منزوی کرد
سیدعلی ادیانی در پاسخ به این اظهارات ظریف گفت: «آقای ظریف به سوال من پاسخ ندادند، نماینده ملت محرم است یا نه؟ اتفاقا باید جلسه غیرعلنی می بود بنده از طرف ملت از شما سوال کردم. جنابعالی هم قول دادید ظرف دو هفته مدارک را در اختیار ما قرار دهید، چرا پاسخ ندادید، آیا به نماینده مردم اعتماد ندارید؟»
ادیانی مطرح کرد: «آمریکا را انقلاب منزوی کرده است، آمریکا را ملت بزرگ ایران و منطق محکم مقام معظم رهبری منزوی کرده است، آمریکا را خون شهدا منزوی کرد نه برجام، اگر برجام آمریکا را منزوی می کرد پس عربده کشی‌ها ترامپ برای چیست؟»
نماینده مردم سوادکوه، جویبار و سیمرغ در مجلس شورای اسلامی در ادامه تاکید کرد: «آقای ظریف اینجا خانه ملت است و 80 میلیون ایرانی بعد از 5 سال از قصه برجام می شنوند، آقای ظریف شما به حکم مجلس مکلف بودید بنابر بند 3 مصوبه مجلس دولت یا باید از برجام کناره گیری می کرد یا باید بگوییم مجلس قانون را غیرکارشناسی تصویب کرده است. آقای ظریف زمان خطبه خوانی تمام شده است اینجا مرکز و کانون پاسخگویی است، این موضوعات به درد زمان انتخابات می خورد، شما گفتید که ما گزارش کرده ایم و مجلس تصمیم می گیرد مجلس قرار نبود تصمیم بگیرد مجلس به شما مکلف کرد تا دولت تصمیم بگیرد الان موقع سوال مجلس است.»
چه کسانی گفتند
تضمین «جان کری» کافی است؟
ادیانی مطرح کرد: «بنابر گزارش آمریکا عهدشکنی کرده است، آقای ظریف چه کسانی بودند که گفتند تضمین کری کافی است و امضای کری تضمین است، شما اعتماد نکردید پس چه کردید، اگر بی اعتمادی این است پس واژگان و ادبیات و فرهنگ فارسی ما و دانشمندان علم لغت مفهوم اعتماد را تغییر دهند به جای کلمه اعتماد بنویسند برجام.
وی گفت: «آقا فرمودند اساس مذاکره در برجام رد تحریم های اقتصادی است، شما پاسخ دهید که در بند 9 مربوط به مصوبه مجلس، آقای وزیر امور خارجه بفرمایید ما به ازای برجام که حداقل گفتید و گفتند گروه‌ها و احزاب در موضوع برجام گفتند که حداقل صد میلیارد دلار به اقتصاد کشور تزریق می‌شود آیا این اتفاق افتاد، اگر شد این منابع کجاست و چگونه هزینه شد.»
تمام تلاش آمریکا
برای همراه کردن اروپا!
در حالی که امروز رسانه های آمریکایی و حتی برخی روزنامه های طیف موسوم به اصلاح‌طلب به این نتیجه رسیده اند که آنچه روی داده تقسیم کار میان آمریکا و اروپاست وزیرخارجه دولت همچنان بر طبل ایجاد شکاف میان آمریکا و اروپا به سبب برجام می کوبد.
ظریف دیروز در مجلس گفت: «دلار آمریکا در محافل اقتصادی بین‌المللی تأثیرگذار است اما همزمان در دو سال گذشته ترامپ حداکثر تلاش خود را برای همراه کردن اروپا صورت داده البته باید بگویم که ما به اروپا چشم نداریم اما تلاش می‌کنیم تا ترامپ منزوی شود از این رو برای به انزوا کشیدن ترامپ، اروپا، روسیه و چین از اهمیت عمده‌ای برخوردار هستند.» 




Share
* نام:
ایمیل:
* نظر:

پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین مطالب


صفحه اصلی | ارتباط با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | نظرسنجی | RSS | ایمیل | نسخه موبایل
طراحی و تولید: مؤسسه احرار اندیشه