از مناظره با افراد غایب تا اعتراف مجدد به عدم تقلب در انتخابات
کد خبر: ١٥٩١٠٨ تاریخ انتشار: ٠٨ بهمن ١٣٩٧ - ٠٨:١٦
صفحه نخست » آخرین اخبار
از مناظره با افراد غایب تا اعتراف مجدد به عدم تقلب در انتخابات

مناظره علیرضا زاکانی، نماینده ادوار مجلس و مصطفی تاج‌زاده، معاون سیاسی وزیر کشور دولت اصلاحات در هفته‌های اخیر در دو جلسه برگزار شد. این مناظره حواشی جالبی داشت، از مناظره تاج زاده با افراد غائب تا اعتراف مجدد به عدم تقلب در انتخابات.

 در روزهای گذشته، مناظره علیرضا زاکانی، نماینده ادوار مجلس و مصطفی تاج‌زاده، معاون سیاسی وزیر کشور دولت اصلاحات در دو جلسه برگزار شد. این مناظره بازخورد زیادی در رسانه‌ها و فضای مجازی داشت.
آنچه در غائله تیر ۷۸ گذشت در مناظره اول مطرح شد و در مناظره دوم پیرامون انتخابات سال ۸۸ که به دلیل هنجارشکنی دو کاندیدای شکست خورده به فتنه و ناامنی در جامعه انجامید، بحث‌های داغ و طولانی بین طرفین بیان شد.
اقدامی غیرحرف‌های و غیراخلاقی!
تاج‌زاده در مقابل زاکانی که بادست پر به مناظره آمده بود شیوه‌های مختلفی را برای فرار از پاسخگویی اجرا کرد.
یکی از نکات قابل توجه در این دو مناظره آن بود که تاج‌زاده در اقدامی غیرحرف‌های و غیراخلاقی به جای آنکه با زاکانی مناظره کند ترجیح داد با افراد و نهادهای غایب مناظره کند. از این رو از حداد عادل، آیت‌الله احمد جنتی و سپاه پاسداران نام برد و آنها را متهم به دروغگویی، فعالیت‌های سیاسی و عبور از رأی مردم کرد. زاکانی هم به او توصیه کرد اخلاق را رعایت کند. افرادی که نام برده‌اید در این جلسه حضور ندارند و اگر مطلبی هم دارید باید وقتی که این افراد حضور دارند، مطرح کنید.
به گزارش مهر، در جلسه دوم مناظره، زاکانی در واکنش به مواضع حمایتی تاج‌زاده از سران فتنه، بخشی از مواضع محمد علی ابطحی عضو مجمع روحانیون مبارز در قبال نقش‌آفرینی موسوی در فتنه ۸۸ را پخش کرد که نزدیکان تاج‌زاده با صدای بلند نسبت به پخش این فایل صوتی اعتراض کردند.
تاج‌زاده همانند گذشته و همچنانکه پیش‌بینی می‌شد از اول مناظره تلاش کرد پایه‌های سخنانش به جای ارائه مستندات و تحلیل منطقی، بر متلک گفتن و ابهام آفرینی و جنگ روانی و ایجاد دوقطبی همراه باشد.
تاج‌زاده اصرار داشت که از طرف مدعیان اصلاحات بگوید اهل گفت‌وگو هستند. آن هم ژست گفت‌وگو با همه از بازجویان گرفته تا کاخ سفید! اما هم نتیجه گفت‌وگو با کاخ سفید (برجام) تکلیفش معلوم است و هم گفت‌وگو با بازجویان. اعترافات عجیب و غریب اصلاح‌طلبان در مواجهه با بازجویان سالهاست آنها را اذیت می‌کند. همانند اعترافات جالبی که ابطحی کرد و پخش مجدد آن در مناظره چهره تاج‌زاده را درهم کشید.
اعتراف بزرگ
به گزارش جهان‌نیوز، تاج‌زاده در مناظره اول گفت من به رهبری نقد دارم و در مناظره دوم نیز گفت به امام‌خمینی(ره) نیز نقد دارد. اینجا نکته مهمی وجود دارد و آن اینکه اساساً عمل رهبری منطبق بر منطق رفتار سیاسی امام در مراحل مختلف انقلاب، به صورت طبیعی این گزاره را بوجود آورده است که افرادی که از رهبری عبور می‌کنند در اصل از امام خمینی نیز نهایتاً و- البته همزمان- عبور می‌کنند. به معنای دیگر عبور از رهبری عبور از امام خمینی(ره) است و این بزرگ‌ترین سند شباهت سیره سیاسی امام و رهبری و البته اعترافی بزرگ از سوی افرادی همچون تاج‌زاده است.
بنابراین مسیری که اصلاح‌طلبان در حال طی کردن است گرچه گاهاً با ادعای تابلوی ادامه راه امام خمینی(ره) می‌پیمایند، ولی با عبور از برخی منویات مقام‌معظم‌رهبری جبراً به عبور از امام خمینی(ره) نیز منتهی شده است. اما حیرت‌انگیزترین و تاسف‌انگیزترین مناظره آنجا‌ بود که فردی همانند تاج‌زاده تکلیفش را با امام خمینی(ره) یکسره می‌کند ولی از پاسخ به این سؤال که بالاخره آمریکا را دشمن می‌داند یا نه؟ طفره می‌رود! این نفاق بزرگ‌تری است که اصلاح‌طلبان این روزها دچارش هستند.
فساد و مدعیان اصلاحات
زاکانی فساد در همه دولت‌ها را محکوم کرد ولی تاج‌زاده می‌گفت دولت خاتمی و موسوی پاک‌ترین دولت‌ها هستند، همین تعصب جناحی یعنی «نگاه سیاسی» به فساد داشتن است. به تعبیر ساده‌تر همان ابتدا صلاحیت افرادی همانند تاج‌زاده برای سخن گفتن درباره فساد زیر سؤال است.زاکانی در مناظره دوم با نشان دادن تصویر ملاقات حسین فریدون و تاج‌زاده افزود: وقتی حسین فریدون نزد شما می‌آید شما با حالت خاصی با او روبه‌رو می‌شوید.
دروغ تقلب
تاج‌زاده درباره فتنه ۸۸ و ریشه‌های آن یک استدلال جدید رو کرد و این بسیار قابل توجه است. امثال تاج‌زاده و خاتمی که پیش از این تصریح کرده ‌بودند که اساساً امکان تقلب در انتخابات ۸۸ نبوده است، این‌بار مدعی هستند چون فقط موسوی باور داشته که تقلب صورت گرفته بنابراین باید حاکمیت به او پاسخگو باشد و عجیب‌تر اینکه خواسته‌هایش را هم بپذیرد! در این صورت نه تنها افرادی همانند تاج‌زاده قابل‌ملامت نیستند که چرا موسوی را توجیه نکردند که تقلب نشده بلکه شایسته تقدیر نیز خواهندبود که موسوی را در باور به تقلب درک و همراهی کردند!
اما یک سؤال مهم؛ وقتی تاج‌زاده‌ها نزدیک‌ترین افراد به موسوی در انتخابات ۸۸ بوده‌اند و خود نیز معتقد به تقلب نیستند، پس چه کسانی موسوی را درباره نتیجه انتخابات دچار توهم کردند؟!
از سوی دیگر تاج‌زاده درحالی مدعیست که با امثال او حاکمیت رفتار دوگانه دارند که پنهان کردن عدم اعتقاد به تقلب در انتخابات از مردم خود بزرگترین سند رفتار دوگانه با انقلاب و مردم است. این بیماری البته تنها مربوط به تاج‌زاده نیست بلکه امثال خاتمی در اوج این بیماری هستند.
با سطح استدلال‌های تاج زاده درخواست «کمیته حقیقت‌یاب» نیز یک یک فرار به جلو محسوب می‌شود. «کمیته حقیقت‌یاب» در واقع چه زمانی و بر چه پایه مستندی باید شکل بگیرد؟ آنهم وقتی هنوز قادر به ارائه یک سند کوچک بعد از ده‌سال نیستند!گفتنی است زاکانی در جلسه دوم مناظره خطاب به تاج‌زاده گفت: اینکه می‌گویید رهبری گفته شکست احمدی‌نژاد شکست من است دروغ محض است و شما به رهبری دروغ بستید و یا عذرخواهی کنید یا سند ارائه دهید. تاج‌زاده اما در پاسخ به خواسته زاکانی مبنی بر اینکه این حرف دروغ است و سند آن کجاست؟ با فرافکنی و بدون ارائه هیچ سندی ادعا کرد که رهبر انقلاب این حرف را در یک جلسه خصوصی گفته‌اند!
جمله طلایی
یک فعال رسانه‌ای در واکنش به مناظره زاکانی و تاج‌زاده نوشت:«زاکانی خطاب به تاج‌زاده:هر وقت در حکومت بودید علیه اسلامیت اعتراض کردید و هر وقت در حکومت نبودید، علیه جمهوریت موضع گرفتید».
یکی دیگر از فعالین رسانه‌ای نیز در واکنش به این مناظره نوشت:«ای کاش صدا و سیما کل 3 ساعت حرف‌های تاج‌زاده در مناظره را پخش کند، اما از حرف‌های زاکانی همان پنج دقیقه‌ای که درباره ارتباط فتنه 88 با تحریم‌ها و مفاسد مالی اصلاح‌طلبان سخن گفت، کفایت می‌کند. امیدوارم در فرصت باقی مانده، تاج‌زاده پاسخ دهد نه اینکه دوباره از خاطرات زندان بگوید».
قرار بر این شده است تا جلسه سوم مناظره با موضوع فتنه ۸۸ و فساد اقتصادی با حضور زاکانی و تاج زاده، اسفند ماه برگزار شود.




Share
* نام:
ایمیل:
* نظر:

پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین مطالب


صفحه اصلی | ارتباط با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | نظرسنجی | RSS | ایمیل | نسخه موبایل
طراحی و تولید: مؤسسه احرار اندیشه