دیپلماسی فرهنگی در کنار دیپلماسی سیاسی
کد خبر: ١٥٩٠٩٨ تاریخ انتشار: ٠٤ بهمن ١٣٩٧ - ١١:٥٨
صفحه نخست » مطالب وسط
دیپلماسی فرهنگی در کنار دیپلماسی سیاسی

موج تازه آمریکا برای تخریب روابط ایران و عراق با سفر غیرمنتظره ترامپ به پایگاه عین الاسد و سفر مایک پمپئو به بغداد آغاز شد. که با دو اتفاق سیاسی و فرهنگی مناسب این توطئه نیز خنثی شد.

نگاهی گذرا به تاریخ ایران و عراق نشان می‌دهد که به موازات پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، تلاش‌ها برای تخریب رابطه دو کشور آغاز شده و کماکان نیز ادامه دارد. جنگ هشت ساله تحمیلی را می‌توان نمونه‌ای بارز در همین زمینه برشمرد که به واسطه قدرت‌طلبی حزب بعث به ریاست صدام حسین آغاز شد و باعث تیره شدن روابط دو کشور در طول سال‌های متمادی بود. شیعیان هر دو کشور، در مقاطع مختلفی به واسطه ظلم و جور حزب بعث به شهادت رسیدند و زخم منافقین بر پیشانی هر دوی ملت‌های ایران و عراق نشسته‌اند.  تحرکات گروه‌های تروریستی هم پرونده دیگری بود که سعی داشت ایران و عراق را از هم جدا کند اما با هوشیاری مسئولان و مردم هر دو کشور، باعث نزدیکی بیشتر این دو همسایه استراتژیک شد و راهپیمایی اربعین نیز به آیینه تمام نمای همراهی دو ملت تبدیل شد. اما در این سال‌ها تحرکاتی سازمان‌یافته در برخی از رسانه‌های رسمی دو کشور تلاش دارد تا روابط دو کشور را مخدوش کند.

 

سناریوی آمریکایی؛ فتنه در بصره، شایعه در مشهد

مشرق در گزارشی درباره آخرین تحولات روابط بین ایران و عراق نوشته است: «در سال‌های اخیر اما اوج تلاش‌های آمریکا برای ایجاد خدشه در روابط شیعیان ایران و عراق را می‌توان در ماجرای فتنه بصره مشاهده کرد. پانزدهم شهریور ماه امسال جمعی از عناصر نزدیک به آمریکا و عربستان در حاشیه تظاهرات مردمی که در اعتراض به برخی معضلات اقتصادی و اجتماعی برگزار می‌شد به کنسولگری ایران در بصره حمله کرده و آن را به آتش کشیدند. اقدامی که به عقیده بسیاری از کارشناسان سیاسی عراق از سوی کنسولگری آمریکا در بصره صورت پذیرفت.

 

جالب آنجاست که همزمان با این تحولات، برخی کانال‌ها و اکانت‌های زنجیره‌ای و هدایت شده در ایران نیز شروع به سم پاشی علیه زائران عراقی کرده و مساله مشهد را پیش کشیدند تا مکمل پازل تخریب روابط ایران و عراق شوند. همانگونه که براساس استراتژی ترامپ، تکمیل رژیم تحریم در گرو همراهی همسایگان ایران از قبیل عراق بود. در همین راستا تطمیع و تهدیدهای دولت ترامپ، حیدر العبادی، نخست وزیر وقت عراق را به اتخاذ موضعی نامتعارف کشاند که با واکنش بسیاری از احزاب سیاسی و گروه‌های مردمی عراق شد.

آتش زدن کنسولگری ایران در بصره

 

زیارت اربعین باطل السحر دسیسه علیه عراق و ایران

درحالی که تنش زایی در روابط ایران و عراق از سوی دشمنان دو کشور به اوج خود رسیده بود،زیارت اربعین بار دیگر عمق روابط دو ملت را به رخ بدخواهان کشید و به جرات می‌توان گفت علی رغم همه کارشکنی‌ها دو ملت یکی از باشکوه‌ترین اربعین‌های حسینی را رقم زدند.

 

نظر به همین مساله آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب آبان ماه در دیدار با برهم صالح، رییس جمهور جدید عراق به ارتباطات ریشه‌دار و عمیق و تاریخی دو ملت ایران و عراق اشاره کردند و گفتند: «ارتباطات دو ملت بی‌نظیر است که نمونه‌ی بارز آن، پیاده‌روی بزرگ اربعین است.» ایشان همچنین با اشاره به حضور بیش از دو میلیون زائر ایرانی در راه‌پیمایی اربعین امسال، خاطرنشان کردند: «دل‌های همه‌ی زائران ایرانی بعد از بازگشت، مملو از تشکر از میهمان‌نوازی مردم عراق بود و این نشانگر بزرگواری حداکثریِ عراقی‌ها در میزبانی از زائران ایرانی است و این میهمان‌نوازی و ارتباط همراه با مهر و محبت میان دو ملت جز با زبان هنر قابل بیان نیست.»

 

از کلام ظریف تا نوای مطیعی؛ پژواک دوستی ایران و عراق

موج تازه آمریکا برای تخریب روابط ایران و عراق اما با سفر غیرمنتظره دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا به پایگاه عین الاسد و مایک پمپئو، وزیر امور خارجه این کشور به بغداد آغاز شد. ترامپ بر لزوم افزایش نیروهای آمریکایی در خاک عراق تاکید کرد و پمپئو نیز در اظهاراتی خواستار رفتار سختگیرانه تر بغداد در قبال تهران شد. با این وجود دو اتفاق سیاسی و فرهنگی اما بار دیگر نشان داد که سیاست آمریکا در این خصوص راه به جایی نمی‌برد.

سفر مخفیانه دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا به پایگاه عین الاسد

 

اتفاق اول، سفر جواد ظریف به عراق و دیدار با شمار زیادی از شخصیت‌های دینی و سیاسی این کشور بود. ظریف که به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران رهسپار عراق شده بود با استقبال گسترده عراقی‌ها و تاکید آنها بر لزوم استمرار روابط و تقویت همکاری دو کشور مواجه شد.

 

ظریف همچنین از سفر حسن روحانی رییس جمهور ایران در اسفند ماه به بغداد خبر داد که مطمئناً هیچ شباهتی به سفر رییس جمهور آمریکا نخواهد داشت. سفری که خود ترامپ آنرا اینچنین توصیف می‌کند: «کاش می‌دیدید که ما برای این سفر چه شرایط و محدودیت‌هایی باید تحمل می‌کردیم. هواپیما در تاریکی عمیق فرورفته و همه پنجره‌ها بسته شده بود به طوری که کمترین نوری به چشم نمی‌خورد. همه جا تاریکی مطلق بود. می‌پرسید من در این سفر نگرانی نداشتم؟ باید بگویم که چرا نگران بودم.»

 

 

سفر ظریف به عراق

اتفاق دوم اما در شهر بصره روی داد. همان شهری که آمریکایی‌ها برای ایجاد یک فتنه بزرگ بین شیعیان ایران و عراق روی آن سرمایه گذاری کرده بودند.

 

همزمان با آغاز ایام فاطمیه مسئولان حسینیه داود العاشور بصره که از بزرگ‌ترین حسینیه‌های این شهر به شمار می‌آید و در مناسبت‌های مختلف شاهد حضور برجسته‌ترین خطبا و مادحین جهان تشیع است، از «میثم مطیعی» مداح جوان کشورمان دعوت به عمل آوردند تا در رثای حضرت زهرا (س) برای دوستداران اهل بیت (ع) در این شهر مدیحه سرایی کند. این اتفاق فرهنگی که در نوع خود کم نظیر به شمار می‌آید با استقبال گسترده طیف‌های مختلف این شهر به ویژه جوانان و نوجوانان مواجه شد.

 

به نظر می‌رسد دولتمردان آمریکایی و ایادی آنها در حالی حماقت‌های خود برای تخریب روابط ایران و عراق را تکرار می‌کنند که چشم خود را برروی ریشه‌های تاریخی و مذهبی دو ملت و همچنین منافع مشترک دو کشور بسته اند.

مداحی «میثم مطیعی» در حسینیه داود العاشور بصره

واقعیت آن است که نه مردم عراق کمک‌های ایران به این کشور را در راستای مبارزه با داعش فراموش می‌کنند و نه ایرانی‌ها مهمان‌نوازی بی نظیر عراقی‌ها از مردم ایران در زیارت اربعین را از یاد می‌برند. ایرانی‌ها و عراقی‌ها نشان داده اند که هراندازه چالش‌ها برای تخریب روابط‌شان بزرگ‌تر باشد به همان میزان برادری و دوستی دو ملت عمیق‌تر و اصیل‌تر می‌شود. تاریخ خود گواه روشنی بر این مدعا است.»

 

دانلود

Get the Flash Player to see this player.




Share
* نام:
ایمیل:
* نظر:

پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین مطالب


صفحه اصلی | ارتباط با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | نظرسنجی | RSS | ایمیل | نسخه موبایل
طراحی و تولید: مؤسسه احرار اندیشه