اجلاس ضد ایرانی لهستان شروع نشده شکست خورد
کد خبر: ١٥٩٠٦٥ تاریخ انتشار: ٢٨ دي ١٣٩٧ - ٢٣:٠٨
صفحه نخست » مطالب وسط
اجلاس ضد ایرانی لهستان شروع نشده شکست خورد

نشست ضدایرانی لهستان که قرار بود 13 و 14 فوریه برگزار شود پیش از برگزاری شکست خورد، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرده است در این نشست شرکت نمی‌کند، براساس گزارش وال‌استریت‌ژورنال گزارش داده است که فرانسه از اعزام وزیر خارجه به این نشست خودداری می‌کند و آلمان و انگلیس هم تکلیف خود را نمی‌دانند، این همه نشان می‌دهد که نشست ضدایرانی لهستان پیش از برگزاری شکست خورده است.

 از سوی دیگر در شرایطی که دولت آمریکا تعطیل بوده، فرانسه با بحران موجودیت روبه‌رو است، انگلیس درگیر بحران برگزیت است و کشورهای ریز عرب نیز اهمیتی ندارند برگزاری نشست ضدایرانی در لهستان خنده‌دار به نظر می‌رسد.
در حالی که قرار بود 13 و 14 فوریه (24 و 25 بهمن) نشستی ضدایرانی در لهستان برگزار شود، این نشست پیش از برگزاری شکست خورده و کشورهای مختلف از جمله روسیه و لبنان با آن مخالفت کرده و همچنین مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز اعلام نمود در این نشست شرکت نمی‌کند، علاوه  ‌بر موگرینی فرانسه احتمالا از اعزام وزیر خارجه خود به این نشست خودداری می‌کند، انگلیس و آلمان هم هنوز در مورد سطح حضور در این نشست تصمیم‌گیری نکرده‌اند. وزیر خارجه لوکزامبورگ نیز اعلام کرده که به دلیل تداخل برنامه‌هایش، در این کنفرانس شرکت نمی‌کند.
جمعه گذشته بود که خبری از سوی وزارت خارجه آمریکا مبنی بر برگزاری اجلاسی بین‌المللی درباره خاورمیانه و با محوریت ایران منتشر شد. در این راستا مایک پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده، در مصاحبه‌ با شبکه تلویزیونی فاکس‌نیوز این کشور با اعلام اینکه این اجلاس با حضور نمایندگانی از کشورهای مختلف خاورمیانه، آسیا، اروپا و آفریقا طی روزهای ۱۳ و ۱۴ فوریه(۲۴ و ۲۵ بهمن) در لهستان برگزار می‌شود، مدعی شد: «تمرکز گفت‌وگوها بر ثبات خاورمیانه، صلح، آزادی و امنیت در منطقه خواهد بود و طی آن اطمینان حاصل می‌شود تا ایران صاحب‌نفوذی بی‌ثبات‌گر نباشد.» گرچه این پایان کار نبود و پمپئو در اقدام بعدی از بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی که محکم‌ترین تودهنی را در منطقه از انقلاب اسلامی خورده، به‌عنوان اولین مهمان برای شرکت در این گردهمایی تودهنی‌خوردگان از ایران دعوت کرد.
موگرینی شرکت نمی‌کند
در این راستا نشریه «وال‌استریت ژورنال» روز پنج‌شنبه از عدم شرکت «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در نشستی که قرار است ماه آینده علیه ایران در لهستان برگزار شود، خبر داد.
خبرنگار این نشریه این خبر را به نقل از یک مقام ارشد اتحادیه اروپا منتشر کرده و نوشته است که در مورد مشارکت وزرای خارجه کشورهای اتحادیه اروپا هم «ابهام زیادی» وجود دارد و مشخص نیست قرار است این نشست چه چشم‌اندازی را برای آینده خاورمیانه ترویج کند.
تاکنون وزرای خارجه حدود ۷۰ کشور، از جمله تمام اعضای اتحادیه اروپا، به شرکت در این نشست دعوت شده‌اند، با این وجود هنوز مشخص نیست کدام کشورها این دعوت را پذیرفته‌اند.
وال‌استریت ژورنال با بیان اینکه احتمالا وزرای خارجه شماری از کشورهای عضو اتحادیه اروپا از شرکت در نشست ورشو خودداری می‌کنند، نوشته است که تلاش پمپئو برای کشاندن اتحادیه اروپا به کارزار فشار به ایران، با دشواری مواجه شده است.
بر اساس این گزارش، فرانسه احتمالا از اعزام وزیر خارجه خود به این نشست خودداری می‌کند. انگلیس و آلمان هم هنوز در مورد سطح حضور در این نشست تصمیم‌گیری نکرده‌اند. وزیر خارجه لوکزامبورگ نیز اعلام کرده که به دلیل تداخل برنامه‌هایش، در این کنفرانس شرکت نمی‌کند. یک دیپلمات اروپایی به وال‌استریت ژورنال گفته است که اتحادیه اروپا به «یک ائتلاف ضدایرانی نمی‌پیوندد.»
به نوشته این روزنامه، برخی از دیپلمات‌های اروپایی انتخاب لهستان به‌عنوان میزبان این نشست را به‌عنوان تلاش ایالات متحده برای تفرقه انداختن در میان اعضای اتحادیه اروپا در ارتباط با ایران ارزیابی کرده‌اند.
خبر دیگر اینکه  شبکه خبری المیادین به نقل از منابعی خبر داد که دولت لبنان درخواست آمریکا برای شرکت در کنفرانس ضدایرانی ورشوی لهستان را رد کرده و قصد ندارد در این کنفرانس شرکت کند.
این نشست را بایکوت کنید
بعد از ادعای وزیر خارجه آمریکا درباره حضور بیش از 70 کشور مختلف در نشست ضدایرانی در لهستان، جمعی از فعالان ضدجنگ در آمریکا و دیگر کشورها با امضای طوماری از کشورهای اروپایی خواستند در این نشست، شرکت نکنند.
جمعی از فعالان سیاسی و اجتماعی آمریکا برای مقابله با کمپین ایران‌هراسی به رهبری واشنگتن، طوماری را در وبگاه گروه غیردولتی و ضد جنگ «کُدپینک» به‌راه انداخته و از کشورهای اروپایی خواستند که به کارزار «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا علیه تهران نپیوندند.
در این مطالبه که تاکنون حدود سه هزار امضا جمع‌آوری کرده، با تاکید بر عبارت «صلح با ایران» از کشورهای اروپایی خواسته شده که نشست ضدایرانی آمریکا را که قرار است ۲۴ و ۲۵ بهمن در لهستان (۱۳ و ۱۴ فوریه) برگزار شود،
تحریم کنند. 




Share
* نام:
ایمیل:
* نظر:

پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین مطالب


صفحه اصلی | ارتباط با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | نظرسنجی | RSS | ایمیل | نسخه موبایل
طراحی و تولید: مؤسسه احرار اندیشه