سرنوشت کنفرانس «دوستان سوریه» در انتظار کنفرانس «لهستان»
کد خبر: ١٥٩٠٣٩ تاریخ انتشار: ٢٤ دي ١٣٩٧ - ١٧:٠٢
صفحه نخست » آخرین اخبار
سرنوشت کنفرانس «دوستان سوریه» در انتظار کنفرانس «لهستان»

 
«مایک پمپئو»، وزیر خارجه آمریکا در جریان سفر دوره‌ای خود به منطقه در قاهره بار دیگر مواضع ضد ایرانی خود را با ادبیاتی متفاوت تکرار کرد و کشورمان را «بزرگترین تهدید منطقه‌ای» خواند که «باید مهار شود»(!) وی حتی از برگزاری همایشی در لهستان در بهمن ماه خبر داد که محور اصلی آن ضد ایران خواهد بود. تلاش‌های پمپئو برای معرفی ایران به عنوان بزرگترین تهدید صلح منطقه‌ای اما از سوی چهره‌ها و رسانه‌های مختلف محکوم شده است.
در این ارتباط «عبدالباری العطوان»، نویسنده سرشناس جهان عرب نتیجه سفر وزیر خارجه آمریکا به منطقه را «چپاول بیشتر خزانه شیخ‌نشین‌ها» دانست و گفت: «گروهی به عظمت دوستان سوریه مرکب از 65 کشور به رهبری آمریکا طی چندین سال به هیچ کدام از اهداف خود علیه نظام سوریه نرسیدند، کنفرانس ضد ایرانی لهستان هم از حالا شکست خورده است.» عطوان در ادامه سفر پمپئو به منطقه را به معنای «اعلام جنگ علیه ایران و حفاظت از اسرائیل و تشکیل پیمان ناتوی عربی- سنی» دانست که «در زمان حمله احتمالی نه فقط علیه ایران بلکه علیه سوریه و لبنان وارد عمل می‌شود» و در این خصوص به اظهارات وزیر خارجه آمریکا طی نطق خود در دانشگاه آمریکایی قاهره اشاره کرد که گفته بود کشورش اجازه نمی‌دهد سوریه به لبنان دیگری تبدیل شود و با توانمندی نظامی از اسرائیل محافظت خواهد کرد تا بتواند از خودش در رویارویی با تهدید زرادخانه موشکی حزب‌الله دفاع کند.«عطوان» در پایان با طرح این سوال که «وقتی گروه دوستان سوریه در تغییر نظام سوریه شکست خورد آیا لهستان در تغییر نظام ایران موفق خواهد بود؟! و این پاسخ را مطرح کرد: «ما بسیار مشکوک هستیم، ما کسانی هستیم که اصلا از همان روز اول انتظار موفقیت گروه دوستان سوریه را نداشتیم.»
آمریکا منفور و ایران محبوب است
پایگاه اینترنتی «کامن دریمز» هم در این باره طی گزارشی نوشته، در مصر و عراق بیش از 90 درصد از مردم نگاهی منفی به آمریکا دارند و مشکل این است که محبوبیت آمریکا در بيشتر کشور‌های خاورمیانه کمتر از ایران است. طبق گزارش این پایگاه، پمپئو می‌خواست ایران به عنوان چالش شماره یک قلمداد شود و از سخن گفتن درباره اقدامات اسرائیل علیه فلسطینیان خودداری کرد، اما در کشور‌های منطقه، موضوع ایران در رتبه سوم قرار دارد. آزادی فلسطینیان از اشغالگری اسرائیل، در رتبه اول و حل بحران سوریه در رتبه دوم اهمیت قرار دارد.«المانیتور» هم  در گزارشی درباره سخنرانی «مایک پمپئو» وزیر خارجه این کشور علیه ایران در دانشگاه آمریکایی قاهره، بر ناکامی او تاکید کرده است. این رسانه آمریکایی با «ناکام» خواندن سخنرانی پمپئو در مورد ایران افزود: «البته این سخنرانی در ایجاد یک لحن تازه در برابر سخنرانی سال ۲۰۰۹ اوباما در قاهره ناکام ماند.»
 «بن رودز»، مشاور سابق اوباما هم در این باره توئیت کرده که «مایک پامپئو با انجام یک سخنرانی که هیچ‌کس تا هفته بعد هم آن را به خاطر نخواهد داشت، به سخنرانی ۱۰ سال قبل باراک اوباما حمله کرد». روزنامه رای الیوم نیز  نوشته، تحرکات دیپلماتیک آمریکا و رژیم صهیونیستی در مقطع کنونی ناشی از هراس آنها از اتحاد جبهه‌های ضد اسرائیلی به رهبری ایران است. 




Share
* نام:
ایمیل:
* نظر:

پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین مطالب


صفحه اصلی | ارتباط با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | نظرسنجی | RSS | ایمیل | نسخه موبایل
طراحی و تولید: مؤسسه احرار اندیشه