نقدی برگفته های دکتر دولتی ، قائم مقام مصلی امام خمینی (ره)
کد خبر: ١٥٩٠٣٤ تاریخ انتشار: ٢٢ دي ١٣٩٧ - ١٠:٥٢
صفحه نخست » مطالب وسط
نقدی برگفته های دکتر دولتی ، قائم مقام مصلی امام خمینی (ره)

امروز بعداز 20 سال از زمان شروع پروژه مصلی و قبل از بهره برداری با مشکل شبیه نمایشگاه بین المللی مواجه هستیم. و باید نگران ان باشیم که به خاطر همین مشکلات ترافیکی شهرداران و متولیان شهر تهران در سدد برایند که مصلی را انتقال دهند

گروه فرهنگی صابرنیوز: مصلی تهران و موضوع اتمام فعالیت های عمرانی آن مسئله ای است که بارها اشاره شده اما تاکنون علت طول کشیده شدن پروژه به صورت شفاف برای افکار عمومی تنویر نشده است چندی پیش کریم دولتی قائم مقام بهره‌برداری و امور فرهنگی مصلای امام خمینی (ره) با خبرگزاری شبستان مصاحبه کردند که در این مصاحبه به موضوعاتی پرداخته شده که محل نقد و شفاف سازی بیشتر دارد؛
 

 
ایشان در مصاحبه اشاره کرده است که مصلای امام خمینی(ره) به عنوان قطب فرهنگی ـ عبادی پایتخت در سال‌های اخیر فعالیت‌ها و برنامه‌های گوناگونی را میزبانی کرده است. از مسابقات بین‌المللی قرآن کریم گرفته تا نمایشگاهبین المللی کتاب تهران.t این سبک معماری در حقیقت بستر اصلی نشان دادن فضای جمهوری اسلامی ایران، در سده‌ای که در آن قرار دارد، است و از عناصری استفاده می‌کند تا بتواند سایر مسائلی که در این دوره هست را نشان دهد. به عنوان نمونه در کتابت کتیبه‌های مصلی چه از حیث خطاطی، چه از حیث ترکیب، انتخاب آیات، احادیث، متون فارسی و اشعاری که وجود دارد، همه مسائلی که برای نظام جمهوری اسلامی اهمیت دارد کاملا مشخص است. این طور نیست که صرفا بگوییم مثل خیلی از بناهایی که الان در ایران به عنوان بنای اسلامی ساخته می‌شود یک سری آیات و احادیث اتفاقی نوشته بشود یا خطاط و هنرمند با سلیقه‌ی خود عمل کند.
 
باید گفت جناب دکتر دولتی، هزاران مسجد توسط بانیان خیر و معماران مسجد ساز مردمی در کشور ساخته شده و خیلی از انها قبل از به دنیا امدن طراحان مصلی بوده است.اینکه از کار خود تعریف کنیم و به خود نمره بدهیم و عملکرد گذشتگان را کوچک بشماریم عمل پسندیده ای نیست.شاخصه های یک بنای اسلامی حتما و فقط کتیبه نویسی و کاشیکاری و نوشتن ایات انتخابی بر درو دیوار ان نیست و بلکه به فرموده حضرت امام خمینی ره ، سادگی و معنویت در ان مهم است.
 
در بخشی دیگر ایشان میفرمایند ،ما در مصلی گروه‌هایی داریم که درباره انتخاب آیات قرآن، احادیث، اشعار فارسی و جملات امام راحل و رهبری معظم انقلاب بحث می‌کنند تا آیندگان از روی همین کتیبه‌ها نیز بتوانند به ویژگی‌های اصلی مصلی پی ببرند تا دریابند آیا صرفا می‌خواستند جایی برای اقامه نماز بسازند یا می‌خواستند با ساخت مصلی، فرهنگ و افق دید خودشان را به دیگران منتقل کنند. در تعریف کاربری‌های مصلی نیز همین نگاه وجود دارد. با همین تعریف، مصلی یک مجموعه بزرگ فرهنگی و عبادی است.
 
نگارنده معتقد است : برای یکبار هم که شده پیام و مجوز و موافقت امام عظیم الشان در پاسخ اقایان هاشمی و امام خامنه ای را بخوانید و در معرض دید مردم قرار دهید و بر دیوار مصلی نصب کنید.کجای مصلی در حال ساخت به تاکیدات امام عزیز شبیه است؟ چه کسی گفته مرکز فرهنگی و عبادی ایران باید مصلی باشد ؟ سیاست نظام براین استوار شده است که کارها را مردم انجام دهند ، نه اینکه هر نهادی برای خود مجموعه ای با بودجه مردم بسازد و در نهایت سلیقه خود را بر مردم تحمیل نماید. بخشهایی از مصلی در حال حاظر و در اینده به دلیل مشکلات فنی و سلیقه ای غیرقابل بهره برداری خواهد بود . مانند شبستان فعلی که دچار مشکلات زیرساختی میباشد.
 
و در جایی دیگر مطرح مینمایند :مصلی حدود ۲۰۰ هکتار از اراضی عباس آباد را شامل می‌شود. در مصلی قسمتی به عنوان بخش عبادی محسوب می‌شود که همان مصلای مرکزی است و حدود ۶۳ هکتار مساحت دارد. این فضا طوری طراحی شده که کارکرد عبادی در آن پررنگ‌تر است. با توجه به صرف هزینه‌های بالای بهره‌برداری و نگه‌داری این فضاها، نه از نظر اقتصادی و نه از نظر فرهنگی و سایر جهات، نمی‌توان تصور کرد که این مجموعه عظیم ساخته شده فقط برای این‌که هفته‌ای ۲ ساعت نماز جمعه در آن برگزار شود یا سالی یک بار میزبان نماز عید فطر یا قربان باشد.
این بخش از توضیحات اقای دولتی بیانگر این است که بدون بررسی و هدف و فقط با ارزوی داشتن یک مصلی بزرگ کلنگ بر 200هکتار زمین زده شده است!قطعا ایندگان که شما مدعی معرفی معماری اسلامی سده جمهوری اسلامی به انها هستید ،خواهند پرسید 63متر ارتفاع گنبد مسجد با وجود محدودیت انرژی های فسیلی یعنی چه؟یا اینکه چرا در اواخر قرن بیستم به جای استفاده از مصالح سبک و ارزان ، از هزاران تن بتن استفاده شده؟چرا هر چندسال یکبار سازه دستخوش تغیرات شده ، به نحوی که کف همین مسجد و ستونها دستخوش تغیرات گردیده؟
 
تازمانی که ما از فرهنگ و معنویت تعریف های سلیقه ای داشته باشیم ، میشود همینکه در یک فضای عبادی نمایشگاه های رنگارنگ هم بزاریم! کدام مسلمان مومن حاظر است در جایی که نام مصلی بر ان نهاده شده نمایشگاه لوازم خانگی با مجریان و انسانهای مختلط و رنگارنگ باشد و در همان فضاهم نماز و خطبه خوانده شود؟
 
مجددا میفرمایند مصلی قرار است مرکز اجتماعات عبادی و فرهنگی اصلی نظام جمهوری اسلامی شود. با همین نگاه هم‌اکنون برنامه‌های گوناگونی مانند دعای عرفه، مراسم شیرخوارگان و برخی از تجمعات سیاسی نظام مثل مراسم ۹ دی سال‌هاست که در مصلی برگزار می‌شود. البته بعضی از اجتماعات دیگر که به نوعی از برنامه‌های بزرگ نظام هستند مثل نمایشگاه کتاب یا نمایشگاه قرآن هم در مصلی برگزار می‌شود.
 
جناب اقای دکتر ، چرا از نمایشگاه های دیگر نمیگوئید؟ چگونه با مشکلات ترافیکی و قرار گرفتن گذرهای اصلی شهر در اطراف مصلی مدعی برگزاری مراسمات ملی ، مذهبی هستید؟
 
اقای دولتی میگویند ما قبول نداریم که به این اجتماعات بزرگ فرهنگی، نگاه اقتصادی شود و خدای ناکرده در جایی برگزار شود که مردم اعم از مخاطبان و برگزار کنندگان آزار ببینند و در سختی و رنج باشند و آخر سر هم وجه بین‌المللی نظام آسیب ببیند!
 
جناب دولتی، بنظر میرسد تا بحال مثل مردم عامی به نمایشگاه هایی که در مصلی بوده رفت و امد نکردید و الا صحبتی از رنج و سختی نمیکردید. مشکلات ترافیکی و حمل و نقل که در نمیشگاه بین المللی تهران در حال حاظر گرفتار ان هستیم به خاطر نگاه محدود سازندگان ان در گذشته یعنی دهه 50 میباشد.و امروز بعداز 20 سال از زمان شروع پروژه مصلی و قبل از بهره برداری با مشکل شبیه نمایشگاه بین المللی مواجه هستیم. و باید نگران ان باشیم که به خاطر همین مشکلات ترافیکی شهرداران و متولیان شهر تهران در سدد برایند که مصلی را انتقال دهند!
 
*ایشان در خصوص خدمات فرهنگی در بخش غربی شبستان اصلی که محل برگزاری نماز است، در روز جمعه برای بازی بچه‌ها امکاناتی مهیا شده است. البته هنگام برگزاری نماز از فضاهای تبلیغاتی هم برای کارهای فرهنگی و ترویج سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی و پرداختن به مسائل روز استفاده می‌کنیم. در کنار این موارد کارهای فرهنگی هم ستاد نماز جمعه انجام می‌دهد. برای آسایش نمازگزاران بویژه خانواده‌ها، هنگام میزبانی مصلی از نماز جمعه، تمام فضاهای مصلای مرکزی در ساعات برگزاری نماز در اختیار مردم قرار دارد.
 
اقای دکتر لطف کنید بفرمائید برای ده ها نفر بچه ای که به نماز جمعه می ایندچه امکاناتی را فراهم کردید؟شعارهایی میدهید که به چشم هیچ نمازگزاری نیامده و بیشتر به یک تبلیغ شبیه است.مردم برای ورود و خروج به همین شبستان ناقص ! با مشکل پله و امکانات اولیه مواجه هستند! هواسازهای شبستان فاقد اکسیژن کافی میباشد و در بعضی از مواقع با مشکل تنفس روبرو میشویم ! خصوصا که بعلت نبود جمعیت نمازگزار مجبور میشود که شبستان را با پرده نصف نموده و گردش هوا با مشکل روبرو میشود.
 
ایشان در پاسخ این سئوال که دلیل رفت و آمد نماز جمعه بین مصلی و دانشگاه تهران چیست؟ میفرمایند: واقعیت این است که هنوز مجموعه‌های مهمی از بخش‌های عبادی مصلی، در حال ساخت و ساز است. همین الان وقتی نماز جمعه در مصلی برگزار می‌شود، پیمانکارانی که وظیفه اجرای کار ساخت را دارند و در بعضی از قسمت‌ها کارشان ۲۴ ساعته شده است، مجبورند روز جمعه چند ساعت کار را متوقف کنند. این توقف‌های هفتگی کلی زحمت و هزینه برای پیمانکاران ایجاد می‌کند. بالاخره موقعی که نماز است، هم مردم و هم مسئولان در مجموعه تردد دارند. به طور طبیعی ماشین سنگین نمی‌تواند عبور کند و در نتیجه کار ساخت و ساز به شکل جدی و مثل روزهای عادی نمی‌تواند انجام شود.
 
اقای دکتر دولتی عزیز ، فقط علت فصلی شدن مصلی همین است که شما میفرمائید؟؟؟یعنی ربطی به نمایشگاه های برنامه ریزه شده بهربردار ندارد؟؟
 
برادر بزرگوار فقط در سال 97 بیست و سه نمایشگاه طراحی و تقویم انهم در سایت شما موجود است و تا به امروز 95درصد ان برگزار گردیده!!!!
 
*ایشان یاداور میشوند ،البته باید به این نکته دقت کنید که محل اصلی اقامه نماز جمعه مسجد جامع مصلی و محدوده زیر گنبد است که به لحاظ دسترسی‌ها خیلی راحت‌تر است. این بخش از مصلای مرکزی در آینده‌ای نزدیک به بهره‌برداری خواهد رسید.
این مسجد جامع هم به مترو نزدیک است، هم به خیابان شهید بهشتی. از همه جهت دسترسی‌هایش راحت‌تر است. ضمن این‌که خیلی از این مشکلاتی که به جهت وسعت در شبستان اصلی وجود دارد، مثل زیر بار نرفتن بخش غربی شبستان هنگام اقامه نماز جمعه، در اینجا وجود ندارد و همه زیر بار خواهد رفت و هزینه و امکاناتی که آنجا فراهم می‌شود به شکل بهینه استفاده می‌شود.
 
جناب دولتی چرا شما هم مثل مابقی متولیان مصلی تاریخ دقیق نمیدهید و از کلمه اینده نزدیک استفاده میکنید؟مطمئن باشید طی 5سال اینده و شاید به لحاظ کیفی و تاسیسات عمومی هیچ وقت نتوانید از مسجد جامع بهره برداری کنید.!!زیرا با واقعیت موجود نمیخواهید کنار بیائید.از ابتدای بهره برداری شبستان فعلی تا به امروز نتوانستید با صرف هزینه میلیاردی مشکل کوستیکی و صوتی را حل کنید ! لذا مانده ایم که چگونه میخواهید مشکل مسجد گنبدی را به لحاظ تهویه و روشنایی و اکوستیکی و صوت رسانی مرتفع نمائید.گنبدی به ارتفاع 60متر و عرض 80 متر و مصالح کاملا سیقلی!
در اخر سفارش میکنیم که توصیه و تاکید امام عزیز را که بر اساس ان مجوز ساخت داده شده را مطالعه و بدانید که ملاک نظر امام و توصیه ایشان است و نه ارتفاع بلند گنبد و ایوان بی خاصیت.
با حفظ جهات شرعى در مورد زمین مذکور با پیشنهاد حجتى الاسلام، آقایان: خامنه‏ اى و هاشمى، موافقت مى شود. ان شاء اللَّه در کنار ساختن مصلاى تهران، در ساختن‏ بینش کفر ستیزى مسلمانان موفق باشید. ضمناً سادگى مصلا باید یادآور سادگى محل عبادت مسلمانان صدر اسلام باشد. و شدیداً از زرق و برق ساختمان هاى مساجد اسلام امریکایى جلوگیرى شود. خداوند تمامى دست‏ اندرکاران برپا کننده مساجد اللَّه را تأیید فرماید. 23/ 8/ 67
.پیشنهاد مینمائیم ، در صورت عدم بهانه جویی و امنیتی نکردن موضوع اجازه دهید که کارشناسانی در حوزه های ، معماری – تاسیسات(برق – اگوستیک – الکترواگوستیک –نورپردازی – دیتا و....) حمل و نقل – مبلمان شهری –نظارت ، کنترل و... دعوت و گزارش ان به عموم و متولیان امر تقدیم گردد.
 
 


برچسب ها: مصلی تهران


Share
1 | اسماعیلی | , رومانی | ٢١:٥٠ - ٢٤ دي ١٣٩٧ |
0
 
0
پاسخ
متولی و تولیت مصلی به چه مجموعه ای تعلق دارد؟؟
چرا هیچ وقت کسی در باره مصلی گزارشی به مردم نمیدهد.بیخبرترین افراد ائمه جمعه مصلی تهران هستند..
از اقایان میپرسم تا بحال در صف تحویل مبایل ایستادید؟؟؟
تا به حال ماشین خود را در پارکینگ عمومی پارک کردید ؟؟ یا در صف ورود و خروج شبستان و پارکینگ گیر کرده اید؟؟
براستی چقدر در نماز جمعه شرکت میشود که چنین بنای عظیم و تجملی ساخته شده ؟؟
* نام:
ایمیل:
* نظر:

پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین مطالب


صفحه اصلی | ارتباط با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | نظرسنجی | RSS | ایمیل | نسخه موبایل
طراحی و تولید: مؤسسه احرار اندیشه