کوشا: حمایت از شرکت های دانش بنیان در ستاد مبارزه با قاچاق کالا /کمپانی:روند واردات مواد اولیه تسریع شود
کد خبر: ١٥٩٠١٩ تاریخ انتشار: ٢٠ دي ١٣٩٧ - ١٣:٢٥
صفحه نخست » مطالب وسط
انتظارات شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه تجهیزات پزشکی در نشستی بررسی شد؛
کوشا: حمایت از شرکت های دانش بنیان در ستاد مبارزه با قاچاق کالا /کمپانی:روند واردات مواد اولیه تسریع شود

در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز معتقدیم از شرکت‌های دانش‌بنیان که بار تولید در کشور را به دوش می‌کشند حمایت بیشتری انجام شود

به گزارش صابرنیوز به نقل از روابط عمومی مجمع تشکل‌های دانش‌بنیان، نشستی به‌منظور بررسی خواسته‌ها و انتظارات شرکت‌های دانش‌بنیان برای تسهیل فرآیند تولید و صادرات کالاها و خدماتشان برگزار شد. این نشست با حضور مهدی کوشا مدیرکل مشارکت‌های مردمی و تبلیغات هوشمندانه ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز نهاد ریاست جمهوری و مریم رهسپار رئیس اداره مشارکت‌های مردمی و تبلیغات هوشمندانه و محمدرضا کمپانی عضو مجمع تشکل‌های دانش‌بنیان و دبیرکل اتحادیه صادرکنندگان تجهیزات پزشکی، به همراه جمعی از شرکت‌های دانش‌بنیان و عضو اتحادیه صادرکنندگان تجهیزات پزشکی برگزار شد.
 
 
در ابتدای نشست مدیرکل مشارکت‌های مردمی و تبلیغات هوشمندانه ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، با اشاره به اینکه یکی از ماموریت های ستاد برقراری ارتباط و تعامل با تشکل‌ها، اصناف تخصصی دانش‌بنیان است، افزود: در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز معتقدیم از شرکت‌های دانش‌بنیان که بار تولید در کشور را به دوش می‌کشند حمایت بیشتری انجام شودتا باتکیه ‌بر توان و پتانسیل بومی و با محصولات داخلی نیازهای کشور را برطرف کنیم و ریشه‌های قاچاق در کشوررا بخشکانیم. در غیر اینصورت بخشی از نیازهای جامعه از طریق کالاهای قاچاق تامین خواهدشد که به‌هیچ‌عنوان مطلوب ما و اقتصاد کشور نخواهد بود.
کوشا بابیان اینکه 24 نهاد و وزارتخانه با مقوله مبارزه با قاچاق کالا و ارز مرتبط هستند واین امر عزم ملی دولت و بخش خصوصی را می‌طلبد، افزود:برای مثال دستورالعمل‌ها باید طبق نظر بخش خصوصی نوشته شود و اگر تاکنون این اتفاق نیفتاده انتظار داریم بخش خصوصی ایرادات را اعلام کند تا اقدامات لازم برای اصلاح آن توسط دولت برداشته شود وبه‌این‌ترتیب از اعمال نظرات غیرکارشناسی جلوگیری شود.
در ادامه این نشست شرکت‌های دانش‌بنیان و فعالان بخش خصوصی به بیان خواسته‌ها و انتظارات خود پرداختند که درپایان توسط محمدرضا کمپانی به‌عنوان گزارش نشست جمع‌بندی و ارائه شد.
روند واردات مواد اولیه تسریع شود
کمپانی در ابتدا بر تسریع روند واردات مواد اولیه تاکید کرد و گفت: هنگامی‌که واردات مواد اولیه به مشکل برمی‌خورد تولید آن محصول نیز با مشکل مواجه می‌شود و در کشور با کمبود مواجه می‌شویم اینجاست که دولت به‌منظورجلوگیری از کمبود و رفع نیاز بازاربه‌سرعت دستورات لازم برای مجوزهای واردات آن کالا را صادر می‌کنددرحالی‌که اگر مشکل واردات مواد اولیه از ابتدا حل شود با تولیدات داخلی نیاز کشور با سرعت و کیفیت بهتری برطرف خواهد شد. انتظار داریم این چابکی برای تسریع در روند واردات مواد اولیه و توانمندسازی تولیدات داخلی دانش‌بنیان باشد.
راه‌اندازی کارگروه تخصصی مبارزه با قاچاق واحدهای تولیدی
کمپانی در ادامه پیشنهاد راه‌اندازی کارگروه تخصصی در رابطه با قاچاق واحدهای تولیدی را مطرح کرد و افزود: تشکیل این کارگروه کمک می‌کند تا تیم‌های کشف قاچاق هنگامی‌که به یک واحد تولیدی مراجعه می‌کنند با درک درستی از شرایط یک مجموعه تولیدی با آن‌ها برخورد کند و کالاها و مواد اولیه را به‌جای کالای قاچاق یا کالای احتکار شده اشتباه نکنند و با نظر تخصصی کارگروه صحت و سلامت فعالیت واحدها مشخص شود یا در صورت بروز سودجویی برای اعمال قانون معرفی شوند.
منع واردات کالاهایی که در داخل تولید می‌شوند
به گفته این عضو مجمع تشکل‌هایدانش‌بنیان، طبق بیانات مقام معظم رهبری درصورتی‌که کالایی در داخل تولید می‌شود و برای نیاز کشور کفایت می‌کندبه‌هیچ‌عنواننباید وارد شود درصورتی‌که این اصل تاکنون اجرانشده و انتظار داریم وزارتخانه‌ها در جهت پیروی از دستورات مقام معظم رهبری و ارتقا و توانمندسازی تولید در کشور به این مهم بیش‌ازپیش توجه کنند.
مقابله با فساد اداری
او مقابله با فساد اداری را یکی از خواسته‌های مهم شرکت‌هایدانش‌بنیان دانست و خاطرنشان کرد: انتظار داریم اگر مسئول یا کارشناس دولتی در انجام وظایفش مرتکب خطایی شده که به بدنه تولیدی کشور صدمه وارد کرده است طبق قانون با او برخورد شود در غیر اینصورت، همه میدانیم اغماض در مواجه با پدیده فساد ضربه‌های مهلکی به اقتصاد کشور وارد می‌آورد.
 
شفاف‌سازی ارزهای تخصیص داده‌شده
 
دبیرکل اتحادیه صادرکنندگان تجهیزات پزشکی با اشاره به لزوم شفاف‌سازی ارزهای تخصیص داده‌شده، گفت:حدود نه ماه است که ارز 4200 تومانی برای واردات کالا و محصولات داده می‌شود. اکنون انتظار می‌رودهر وزارتخانه گزارشی از ارزهای تخصیص داده‌شدهرا اعلام کند تا مشخص شود تولیدکننده و واردکنندههرکدامچقدر سهم داشته‌اند و چقدر ارز موازی داده‌شده است یعنی کالاهایی که تولیدداخلمی‌شوند چقدر برای واردات مواد اولیه ارز گرفته‌اند و چقدر برای واردات همان کالا به کشور ارز تخصیص شده است.
او همچنین در ادامه بر لزوم بازنگری تعرفه کالاهای دانش‌بنیان تاکید کرد و همین‌طور اخذ گواهینامه بین‌المللیCE را یک امتیاز در تسریع پروانه ساخت دانست نه اصلی برای صدور پروانه و فروش محصول تولیدی.
 
 
یکسان سازی ارز و حذف ارزهای یارانه ای
کمپانی با یادآوری 40 سال تجربه نامناسب تاثیر سوء ارزهای یارانه ای به اقتصاد و تولید کشور گفت: تولید کنندگان به طور جدی تقاضای یکسان سازی ارز به منظور ایجاد رقابت سالم بین واردکنندگان و تولید کنندگان را دارند و زیرا حذف ارز یارانه ای و تخصیص مابه التفاوت ارز به بودجه های جاری کشور، بر کاهش وارادات تاثیر زیادی خواهد داشت. در چند ماه اخیر به دلیل عدم توانایی نظارت همه سویه دولت بر توزیع کالاهای مشمول ارز دولتی شاهد سلطان پروری و سواستفاده های زیاد بوده ایم.
 
 




Share
* نام:
ایمیل:
* نظر:

پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین مطالب


صفحه اصلی | ارتباط با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | نظرسنجی | RSS | ایمیل | نسخه موبایل
طراحی و تولید: مؤسسه احرار اندیشه