دولت کم بود، مجلس هم به بستن دهان منتقدان روی آورد؛ احضار رئیس و مدیران صداوسیما توسط مجلس به دلیل انتقاد از نماینده هتاک/ تکذیب‌های صوری و نمایشی برای لاپوشانی اقدام غلط هیات رئیسه مجلس
کد خبر: ١٥٩٠٠٥ تاریخ انتشار: ١٩ دي ١٣٩٧ - ٠٩:٤٩
صفحه نخست » تیتر یک
دولت کم بود، مجلس هم به بستن دهان منتقدان روی آورد؛ احضار رئیس و مدیران صداوسیما توسط مجلس به دلیل انتقاد از نماینده هتاک/ تکذیب‌های صوری و نمایشی برای لاپوشانی اقدام غلط هیات رئیسه مجلس

 گروه سیاسی - رجانیوز: اتفاقات عجیب و غریب مجلس در این مدت به قدری زیاد شده است که به وقوع پیوستن اتفاقات جدید نمی‌تواند کسی را شگفت‌زده کند. آنچه از خبرها بر می‌آید این است که هیئت رئیسه مجلس اقدام به احضار عوامل برنامه‌ای کرده‌ که در آن، یکی از مهمانان از ناکارآمدی مجلس انتقاد تندی می‌کند. 
 
به گزارش رجانیوز برنامه فرمول یک که با اجرای علی ضیا مدتی است از شبکه اول سیما پخش می‌شود در یکی از برنامه‌های خود از محمدرضا زائری دعوت کرده و با او گپ و گفتی را انجام می‎دهد. در آن گفتگو زائری از اتفاقات اخیر مجلس و حمایت نمایندگان و هیئت رئیسه از نماینده‌ی بی‌ادب سراوان به شدت انتقاد کرده و می‌گوید: 
«شرم بر این مجلس، شرم بر این مسئولین، شرم بر کسانی که به جای درد مردم مسئله شان این است که فیلم را چه کسی گرفته است و برویم پدر او را دربیاوریم! من به عنوان یک آخوند شما به عنوان یک مجری همه ما باید به خودمان بگوییم کجا داریم می رویم و چه بلایی قرار است سر بچه هایمان بیاید.»
 
بیان این جملات از آنتن شبکه یک کافی بود تا هیئت رئیسه مجلس را به این نتیجه برساند که باید عوامل این برنامه توبیخ شوند. خیلی سریع خبر احضار علی ضیا مجری و تهیه کننده این برنامه به مجلس منتشر شد. اما با ایجاد فضای رسانه‌ای منفی از این اقدام مجلسی‌ها خیلی سریع این خبر از طرف مجلس تکذیب شد.
 
مهدی کیایی، روابط عمومی مجلس شورای اسلامی، احضار علی‌ ضیا را نادرست دانست و گفت مجلس چنین کاری انجام نداده است. حجت‌الاسلام آزادی‌خواه، سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی هم نسبت به این خبر واکنش نشان داد و گفت کمیسیون فرهنگی چنین اقدامی نکرده و اگر قرار باشد برای موضوعی در صداوسیما سوالی انجام شود به این صورت عمل نمی‌کنیم.
 
اما با گذشت تنها یک روز از تکذیب خبر احضار ضیا به مجلس، خبر دیگری منتشر شد که جزییات دیدار عوامل فرمول یک با هیئت رئیسه را افشا می‌کرد. اکبر رنجبرزاده نماینده مردم اسدآباد و عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس، به تشریح جزئیات نشست مدیران صداوسیما و تهیه کننده برنامه «فرمول یک» پرداخت و گفت: 
«در این جلسه بحثی که مطرح شد این بود که به هر حال در برخی از برنامه‌های صدا و سیما از جمله برنامه‌ای که در آن صحبت‌هایی از آقای زائری درباره مجلس و نمایندگان آن بحث شده بود، کلام نامناسبی پخش می‌شود.»
 
بنابراین انتشار اخباری مبتنی بر تکذیب احضار ضیا به مجلس چیزی جز توجیه و نمایش و ظاهرسازی مجلسی‌ها نمی‌تواند باشد! 
 
رنجبرزاده درباره زائری و تصمیماتی که درباره نحوه برخورد با او گفته است: 
«من فکر می‌کنم از برنامه‌های آتی صدا و سیما از حضور آقای زائری که شأن مجلس و جایگاه آن را زیرسؤال برد استفاده نکنند. البته در روز گذشته در جلسه مذکور بنا بر قول رئیس سازمان صدا و سیما مقرر شد از حضور محمدرضا زائری در برنامه‌های صدا و سیما ممانعت به عمل آید...آقای عسکری در جلسه مذکور عنوان کرد هر آنچه احساس شود ورزیدگی در کار و پخش برنامه‌ها و همچنین سخنرانی‌ها در برنامه‌های صدا و سیما وجود ندارد و یا کوتاهی‌ای صورت گرفته است،‌ ما از این افراد دیگر استفاده نخواهیم کرد.»
 
گویا بیماری کم‌طاقتی و انتقادناپذیری دولت به مجلس هم سرایت کرده و هیئت رئیسه مجلس اصلا تاب انتقادات را ندارkد و به سبک و سیاق دولتی‌ها و مسئولان قبل از انقلاب، صلاح را در بستن دهان منتقدان می‌بینند! نکته قابل توجه این است که هیئت مدیره مجلس گویا از ناکارآمدی مجلس و فشار وارده بر مردم هیچ‌گاه به این اندازه عصبانی نمی‌شوند که از انتقاد به خود می‌شوند!
 
نکته جالب توجه در این بین آن است که در این ماجرا، نهاد قانون‌گذار کشور مرتکب یک بی‌قانونی بزرگ شده و صراحتا و علنا در امور سازمان صداوسیما دخالت کرده است. این فشار و بازخواست مجلس از رئیس و مدیران سازمان صداوسیما اگر به رویه مجلس تبدیل شود، زبان روشنگری و مطالبه‌گری صداوسیما را خواهد برید و بدعت جدیدی در روند امور کشور ایجاد خواهد کرد. صداوسیما نهادی نیست که که از مجلسی‌ها دستور بگیرد و یا در قبال هر نوع عمل ناشایست دولتی‌ها موظف به توجیه باشد. صداوسیما باید شفاف باشد و شفاف سازی کند نه اینکه ابزاری در دست سیاستمداران شود تا هرگونه می‌خواهند با آن دهان منتقدان خود را ببندند. 
 
جای تعجب دارد که چگونه رییس صداوسیما حاضر شده است تا به مجلس برود و سخن از ممنوعیت دعوت از برخی منتقدان بزند. صداوسیما باید جایگاه خود را از جایگاه جریان‌های سیاسی جدا کند و بیشتر از پیش با مردم باشد و به دنبال احقاق حق مردم!
 
 




Share
* نام:
ایمیل:
* نظر:

پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین مطالب


صفحه اصلی | ارتباط با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | نظرسنجی | RSS | ایمیل | نسخه موبایل
طراحی و تولید: مؤسسه احرار اندیشه