نمازجمعه در بایکوت خبری رسانه ملی
کد خبر: ١٥٨٦٣٠ تاریخ انتشار: ٠٩ آذر ١٣٩٧ - ١٦:١٩
صفحه نخست » مطالب وسط
نمازجمعه در بایکوت خبری رسانه ملی

اینکه نماز جمعه یک ظرفیت فرهنگی و سیاسی است و باید از این مهم به نحو احسن استفاده کرد ولی جای سئوال دارد ؛ چرا در طول هفته و حداقل در شب و روز پنجشنبه و جمعه در شبکه های صدا و سیمای جمهوری اسلامی اطلاع رسانی یرای تشویق مردم نمیشود

 
گروه فرهنگی صابرنیوز: حسین محمدی دوست؛ «نماز جمعه» قبل از هر چیز یک عبادت بزرگ دسته جمعى است و اثر عمومى عبادات را که تلطیف روح و جان و شستن دل از آلودگى‌هاى گناه است، در بردارد. در روایتى از پیامبر(ص) داریم: جمعه، حج کسانى است که قادر به شرکت در مراسم حج نیستند.

در احادیث اسلامى نیز، تأکیدهاى فراوانى در این زمینه وارد شده است، از جمله: در خطبه‌اى که موافق و مخالف، آن را از پیامبر گرامى اسلام(صلى الله علیه وآله) نقل کرده اند آمده: إِنَّ اللّهَ تَبارَکَ وَ تَعالى فَرَضَ عَلَیْکُمُ الْجُمُعَةَ فَمَنْ تَرَکَها فِی حَیاتِی أَوْ بَعْدَ مَوْتِی اسْتِخْفافاً بِها أَوْ جُحُوداً لَها فَلا جَمَعَ اللّهُ شَمْلَهُ، وَ لا بارَکَ لَهُ فِی أَمْرِهِ، أَلا وَ لا صَلاةَ لَهُ، أَلا وَ لا زَکاةَ لَهُ، أَلا وَ لا حَجَّ لَهُ، أَلا وَ لا صَوْمَ لَهُ، أَلا وَ لا بِرَّ لَهُ حَتَّى یَتُوبَ:

«خداوند نماز جمعه را بر شما واجب کرده، هر کس آن را در حیات من یا بعد از وفات من، از روى استخفاف یا انکار ترک کند، خداوند او را پریشان کند، و به کار او برکت ندهد، بدانید، نماز او قبول نمى‌شود، بدانید، زکات او قبول نمى‌شود، بدانید، حج او قبول نمى‌شود، بدانید، اعمال نیک او قبول نخواهد شد، تا از این کار توبه کند»!

در حدیث دیگرى از امام باقر(علیه السلام) مى خوانیم: صَلاةُ الْجُمُعَةِ فَرِیضَةٌ، وَ الاِْجْتِماعُ إِلَیْها فَرِیضَةٌ مَعَ الاِْمامِ، فَإِنْ تَرَکَ رَجُلٌ مِنْ غَیْرِ عِلَّة ثَلاثَ جُمَع فَقَدْ تَرَکَ ثَلاثَ فَرائِضَ، وَ لایَدَعُ ثَلاثُ فَرائِضَ مِنْ غَیْرِ عِلَّة إِلاّ مُنافِقٌ:

«نماز جمعه فریضه است و اجتماع براى آن با امام (معصوم) فریضه است، هر گاه مردى بدون عذر، سه جمعه را ترک گوید، فریضه را ترک گفته و کسى سه فریضه را بدون علت ترک نمى‌گوید، مگر منافق».

با عنایت به احادیث ذکر شده متأسفانه چند سالی است که اطلاع رسانی پیرامون برگزاری و اهمیت نمازجمعه از اولویت مدیران و رئیس سازمان صدا وسیما احساس می شود که خارج شده و یا به فراموشی سپرده شده است.

گاه، مى شود، دشمنان اسلام یک هفته تمام، شبانه روز تبلیغات مسموم مى‌کنند، ولى با یک خطبه نماز جمعه و مراسم پرشکوه و حیات بخش آن، همه خنثى مى‌شود، روح تازه‌اى در کالبدها دمیده، و خون تازه‌اى در عروق به حرکت در مى‌آید.

اینکه نماز جمعه یک ظرفیت فرهنگی و سیاسی است و باید از این مهم به نحو احسن استفاده کرد ولی جای سئوال دارد ؛ چرا در طول هفته و حداقل در شب و روز پنجشنبه و جمعه در شبکه های صدا و سیمای جمهوری اسلامی  اطلاع رسانی یرای تشویق مردم نمیشود
 
کم لطفی در حق فریضه تقریبا واجب و مورد تاکید خمینی عزیز فقط به رسانه ملی ختم نمیشود و نمازگزاران سالیان متمادی است که با کم کاری مسئولین روبرو هستند. بطور مثال جابجا شدن مکان نمازجمعه و سرگردانی نمازگزاران - عدم امکان ارتباط گیری با ائمه جمعه -جداسازی قشرهای نمازگزار از یکدیگر -کمبود امکانات رفاهی و کمبود های مختلف دیگر  یکی از مشکلات میباشد.
لذا رسیدگی به چنین مشکلات عزم مدیران پاسخگو و شجاع را میطلبد و صد البته کمک گرفتن از مردم نمازگزار و منتقدین.
 


برچسب ها: نمازجمعه


Share
* نام:
ایمیل:
* نظر:

پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین مطالب


صفحه اصلی | ارتباط با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | نظرسنجی | RSS | ایمیل | نسخه موبایل
طراحی و تولید: مؤسسه احرار اندیشه