خزاعی: به فیلم‌های ارزشی‌ بی‌توجهی می‌شود/ عسگرپور: ارگان‌های ارزشی طلبکارند!
کد خبر: ١٥٨٥٩١ تاریخ انتشار: ١٥ مهر ١٣٩٧ - ٠٨:٥٢
صفحه نخست » مطالب وسط
در برنامه سینمایی «کیوسک» مطرح شد
خزاعی: به فیلم‌های ارزشی‌ بی‌توجهی می‌شود/ عسگرپور: ارگان‌های ارزشی طلبکارند!

عضو هیأت انتخاب نماینده ایران در اسکار گفت: فیلم سینمایی«به وقت شام» به هیچ عنوان در بین 11 نامزد معرفی به اسکار هم نبود.

گروه فرهنگی صابرنیوز: برنامه تلویزیونی«کیوسک» با موضوع «نماینده ایران در اسکار» شامگاه امشب(شنبه ۱۴ مهر ماه) میزبان محمد خزاعی و محمدمهدی عسگرپور بود. 
 
 
در ابتدای این برنامه محمد خزاعی گفت: بسیار خوشحال شدم که فیلم سینمایی«به وقت شام» در بین ۱۱ کاندیدا اسکار حضور داشت. داشتم با خودم فکر می‌کردم که چه می‌شود که فیلم‌ها انتخاب می‌شود. چه کسانی برای انتخاب فیلم‌های اسکار انتخاب می‌شوند؟ چه کسانی این افراد را انتخاب می‌کنند. چطور فیلم «به وقت شام» از بین سه فیلم خارج می‌شود.
 
خبر نامزدی «به وقت شام» برای معرفی به اسکار، جعلی بود
 
عسگرپور خاطرنشان کرد: حدود ۱۲۰ فیلم از سال گذشته اکران شدند که از این بین باید کاندیداهایی برای اسکار انتخاب می‌شد. فیلم «به وقت شام» تا آنجایی که خاطرم هست که در بین یازده کاندیدا هم نبود، خبری که بیرون آمد جعلی بود. یعنی «به وقت شام» اصلاً برای کاندیدای اسکار انتخاب هم نشد. ما یک مشکل دو دهه‌ای درباره این موضوع داریم و آن این است که فیلم را به کجا معرفی می‌کنیم. ما باید فیلم را انتخاب کنیم که برسد به آنجایی که باید.
 
فیلم‌هایی که حضور و جایزه بیشتری در جشنواره‌های جهانی دارند، انتخاب می‌شوند
 
وی ادامه داد: یعنی باید ما فیلمی را انتخاب کنیم به آن جشن یا جشنواره می‌خورد. تصور بسیاری از دوستان این است که ما فیلم را می‌فرستیم و عده‌ای نشسته‌اند تا مثلاً پنج فیلم را انتخاب کنند. جشن اسکار به صورت آکادمی داوری می‌شود، یعنی بیش از ۵۰۰ نفر به داوری آثار می‌پردازند. از بین فیلم‌ها حدود ۱۰ فیلم انتخاب می‌شوند، در مرحله بعد حدود ۵ نفر انتخاب می‌شوند و هر بخش فیلم‌ها کمتر می‌شوند. اصلاً به این صورت نیست که همه بنشینند و همه ۳۰۰ فیلمی که برای این جشنواره فرستاده شده است را تماشا کنند. بخشی دیگر به سابقه فیلم نگاه می‌کنند، این که در چه جشنواره‌‌هایی شرکت داشته است و چه جوایزی دریافت کرده است.
 
خزاعی نیز گفت: زمانی که میم مثل مادر انتخاب شد، این فیلم در چه جشنواره بین المللی شرکت داشت؟ برخی از کشور‌ها مثل فرانسه سیاستمداران فیلم ارسالی به اسکار را انتخاب می‌کنند.
 
نباید هیجان‌زده عمل کنیم
 
عسگرپور بیان کرد: یک زمانی است که ما کاری را انجام می‌دهیم و می‌خواهیم خودمان برای خودمان دست بزنیم و خوشحال باشیم، یک زمانی هم ما به دنبال این هستیم که یک محموله‌ای را ارسال کنیم که حتماً به مقصد برسد. ما درباره این موضوع نباید هیجان زده عمل کنیم. در آیین‌نامه اسکار آمده است که یک سازمان سینمایی باید فیلم را معرفی کند یا این که عده‌ای از هنرمندان آن کشور نماینده آن کشور به اسکار را معرفی کنند.
 
 
ارگان‌های ارزشی طلبکارند!
 
عضو کمیته انتخاب نماینده ایران به اسکار خاطر نشان کرد: در جشنواره‌ها بخش قابل توجهی از فیلم‌هایی که موفق می‌شوند به هیچ عنوان دنبال سیاست‌های کشورهایشان نیستند. در کشور ما ارگان‌های ارزشی به عنوان یک طلبکار این صحبت‌ها را مطرح می‌کنند.
 
خزاعی اظهار کرد: آقای عسگرپور به نظرم اطلاق کردن کلمه‌هایی مثل طلبکار درست نباشد. صحبتی که من دارم این است که چرا برخی از فیلم‌هایی که سبقه جشنواره‌ای و جایزه بین المللی هم ندارند به عنوان نماینده یا کاندیدای نمایندگی ایران در اسکار انتخاب می‌شوند؟
 
باید پخش‌کننده آمریکایی داشت!
 
عسگرپور گفت: درباره سالهای گذشته باید گفت که برخی از فضاسازی‌ها باعث شد که نماینده‌ای از ایران به اسکار انتخاب شود که سبقه جشنواره‌ای ندارند. بخش دیگر این است که فیلمی که برای نمایندگی ایران در اسکار انتخاب می‌شود باید پخش کننده‌ای داشته باشد که بتوانند به نحو احسن این فیلم را در کشورهای خارجی به نمایش در آورد و شانس دیده‌ شدن را برای این فیلم بیشتر کند.
 
استقبال از «به وقت شام» در بازار جشنواره کن و ونیز
 
خزاعی بیان کرد: در بازار جشنواره کن و ونیز فیلم سینمایی «به وقت شام» به نمایش در آمد و بسیاری از کشورها این فیلم را خریداری کردند و برخی دیگر هم استقبال کردند. با صحبت‌های شما باید بگوییم که فیلم‌هایی که جایزه خارجی دریافت می‌کنند باید امید به حضور در جشنواره اسکار داشته باشد. ما نمی‌خواهیم بدون انصاف صحبت کنیم؛ اما ما دنبال این هستیم که چه پارامترهایی برای انتخاب نماینده ایران در اسکار وجود دارد. پس ملاک فیلم‌هایی ما این می‌شود که یک پخش‌کننده قدرتمند آمریکایی از آن حمایت کنند؟
 
هیچ کشوری مثل ایران آنقدر درباره ارزشی و غیر ارزشی بودن فیلم‌ها صحبت نمی‌کنند
 
عسگرپور خاطر نشان کرد: شاید این هم یک فاکتور باشد. آقای خزاعی در سینمای هیچ کشوری مثل ایران آنقدر درباره ارزشی و غیر ارزشی بودن فیلم‌ها صحبت نمی‌شود. به من زنگ می‌زنند از یک مجله که بهترین فیلم که در خاطرت هست و دوست داشتی را بیان کن، من شاید دو فیلم از آقای حاتمی‌کیا را هم دوست داشته باشم؛ اما وقتی می‌آیند و می‌گویند یک فیلم برای فلان جشنواره یا جشن انتخاب کنید، من نگاه می‌کنم که فیلم برای چه جشنواره‌ای باید انتخاب شود.
 
فیلم‌ها سفیران فرهنگی هستند
 
خزاعی ادامه داد: صحبت ما درباره ارزش‌ها این است که ما موضوعاتی را برای خود و کشورمان مهم و حیاتی می‌دانیم. وقتی جشنواره‌ای برای نشان دادن جای خالی فلان فیلمساز ایرانی صندلی خالی می‌گذارد، ما نمی‌توانیم بگویم که این جشنواره نگاهی سیاسی ندارد. از نظر من فیلم‌هایی که ما به جشنواره‌های مختلف خارجی می‌فرستیم، سفیران کشور ما در آن کشورها هستند.
 
عسگرپور گفت: من نباید بنشینم اینجا و بگویم که جشنواره کن یا اسکار سیاسی هست یا نیست. خبر این که بخش عمده جشنواره کن توسط وزارت خارجه آن کشور اداره می‌شود را من خودم زمانی که مدیرعامل فارابی بودم دادم.
 
خزاعی بیان کرد: مثال جالبی زدید، یعنی وزارت خارجه آن کشور دبیر جشنواره را صدا می‌کنید و می‌گوید که سیاست‌های امسال جشنواره ما این است.
 
عسگرپور خاطر نشان کرد: بله منافع ملی یک کشور بر همه چیزی ارجعیت دارد و برای آنها هم این چنین است.
 
چرا فیلم‌هایی که درباره منافع ملی ما است، نادیده گرفته می‌شود؟
 
خزاعی گفت: هیچکس از ما برای فیلم سینمایی «به وقت شام» سوال نپرسید که شما پخش کننده خارجی دارید یا نه. من تصور می‌کنم که باید فکر کنیم که سینمای انقلاب و دفاع مقدس به جشنواره‌ها و کشورهای مختلف ارسال شود. من متوجه نمی‌شوم که چرا یک فیلم مقاومت یا دفاع مقدسی برای حضور در جشنواره‌هایی مثل کن یا جشن اسکار، اصلاً انتخاب نمی‌شوند و کنار گذاشته می‌شوند. چرا فیلم‌هایی که درباره منافع ملی ما است، نادیده گرفته می‌شود.
 
منافع ملی در هر بازه زمانی متفاوت است
 
عسگرپور بیان کرد: منافع ملی در هر بازه زمانی متفاوت است. مثلاً منافع ملی در زمان جنگ به صورتی است که فیلم‌هایی که درباره صلح و صفا است، انتخاب شود. در بازه زمانی دیگر متفاوت می‌شود.
 
خزاعی اظهار کرد: من فیلم‌هایی دفاع مقدسی بسیاری را در هفته فیلم‌های مقاومت در کشورهای مختلف نمایش دادم و مورد استقبال قرار گرفته‌اند، دست آخر من تصور می‌کنم که یک عده نمی‌خواهند که این گونه فیلم‌ها در عرصه جهانی دیده شوند.
 




Share
* نام:
ایمیل:
* نظر:

پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین مطالب


صفحه اصلی | ارتباط با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | نظرسنجی | RSS | ایمیل | نسخه موبایل
طراحی و تولید: مؤسسه احرار اندیشه