رانت ها و مفاسد اقتصادی به همراه سوء تدبیر اقتصادی دولت بر شدت نوسانات افزوده است
کد خبر: ١٥٨٥٤٥ تاریخ انتشار: ١٨ مرداد ١٣٩٧ - ١٢:٣٣
صفحه نخست » مطالب وسط
بیانیه ۵۰ اقتصاددان خطاب به ملت
رانت ها و مفاسد اقتصادی به همراه سوء تدبیر اقتصادی دولت بر شدت نوسانات افزوده است

ادامه وضعیت موجود یعنی فروش نفت برای تأمین مخارج کشور منابع خدادادی را هدر داده و ما را به بن‌بست خواهد رساند

 
با توجه به شرایط نامتعادل اقتصادی و ارائه بسته سیاستی جدید دولت، 50 تن از اقتصاد‌دان کشور بیانیه‌ای خطاب به ملت صادر کردند. متن بیانیه به این شرح است:
 
 
باسمه تعالی
 
 
ملت بزرگوار و انقلابی ایران، همانگونه که می‌دانید در سالهای آغازین پیروزی انقلاب اسلامی، جنگ همه جانبه‌ای توسط استکبار جهانی و ایادی آن بر میهن عزیزمان تحمیل شد. به گواهی تاریخ، ورود و حضور جهادی فرزندان شما نقش بی‌بدیلی را در عبور از آن بحران و گذار از آن شرایط ایفاء نمود.
 
اکنون کشور ما در معرض یک جنگ تحمیلی اقتصادی تمام عیار قرار گرفته است که اگرآثار و تبعات آن از جنگ نظامی به مراتب بیشتر نباشد، بطور قطع و یقین از آن کمتر نیست، و نظام استکباری نقشه­‌های شومی برای ترویج ناامیدی و القاء ناکارآمدی نظام جمهوری اسلامی ایران و ناتوانی در حل مشکلات اقتصادی در سر دارد.
 
یکی از ترفندهای جنگ روانی دشمن برای ایجاد رعب در مردم شریف و تأثیر منفی بر اقتصاد، تحریم نفتی کشور است، در حالی که این امر می تواند به بهترین فرصت برای اقتصاد ایران تبدیل شود و واقعاً باید از آن استقبال کنیم. اینکه مسؤلین امر همت اصلی خود را به این معطوف کنند که در هرحال نفت را صادر خواهیم کرد بازی در زمین دشمن است. ادامه وضعیت موجود یعنی فروش نفت برای تأمین مخارج کشور منابع خدادادی را هدر داده و ما را به بن‌بست خواهد رساند.
 
این وضعیت حساس ایجاب می­کند تا به سرعت مدیریت جهادی و انقلابی در عرصه های اقتصادی کشور ساری و جاری گردد.
 
ملت ایران مطمئن باشند که با تمسک به لطف و امداد الهی همچون مراحل پیشین از این مرحله نیز با پیروزی و سرافرازی و به سلامت عبور خواهیم کرد.
 
بدون تردید یکی از مهمترین علل نوسانات و التهابات کنونی بازار سکه و ارز رشد نقدینگی نامتناسب با بخش واقعی اقتصاد و عدم اتخاذ تدابیری برای هدایت صحیح آن به بخش مولد می باشد.
 
قرار گرفتن اقتصاد ایران در معرض یک جنگ اقتصادی تمام عیار و اثرپذیری آن از شوک های خارجی و سلب اعتماد مردم به دلیل وجود رانت ها و مفاسد اقتصادی به همراه سوء تدبیر اقتصادی دولت بر شدت نوسانات افزوده است.
 
عدم اطمینان به آینده موجب شده تا برخی از افراد برای حفظ ارزش پول و افزایش ثروت خود به خرید سکه و ارز روی آورده و به دلیل شدت تقاضا، قیمت این قبیل دارایی ها، ساعت به ساعت در حال افزایش باشدکه معیشت عموم مردم را به مخاطره جدی انداخته است.
 
نوسانات و التهابات ارزی در حالی اتفاق می­افتد که کشور ما در مقایسه با اغلب کشورهای جهان از ظرفیت­ها و امکانات اقتصادی بسی بیشتر و سرشاری برخوردار است.
 
به طور نمونه ما چهارمین تولیدکننده نفت و دارای اولین ذخایرگازی جهان هستیم. همچنین موازنه در منابع و مصارف ارزی کشور برقرار است در بیشتر سال­ها منابع بر مصارف فزونی داشته است.
 
با وجود این امکانات و ثروت ملی قابل توجه، چرایی وقوع این التهابات ارزی محل تامل جدی است. شرایط موجود واقعیتی جز پیامدهای ناشی از سوء مدیریت اقتصادی افرادی نیست که با انکار و فرافکنی و نگاه به دست بیگانگان و بدون توجه به ظرفیت های داخلی زمام امور را در دست دارند. عدم توجه به رهنمودهای رهبری، عمل نکردن به سیاست های کلان و بندهای اقتصاد مقاومتی و عدم رعایت شایسته سالاری نادیده انگاشتن و عدم استفاده از نخبگان جوان و با نشاط در مدیریت کشور و همچنین بی اعتنایی به تذکرات اقتصاددانان پر دغدغه و دلسوز ایران اسلامی از ویژگی­های رویکرد فعلی مدیریت اقتصادی کشور است.
 
کاهش قدرت خرید و کوچک شدن سفره مردم و افزایش نگران کننده شکاف فقیر و غنی از جمله مصادیق بارز و نتایج مشهود رویکرد مذکور می باشد که می­تواند آسیب­های اعتقادی را نیز به دنبال داشته باشد. امام موسی بن جعفر علیه السلام می فرماید: اوصی والی المسلمین ان لا یفقرهم فیکفرهم. به حاکم مسلمانان سفارش می­کنم که آنان را فقیر نسازد که در نتیجه به کفر آنان بیانجامد.
 
این سوء مدیریت و تدبیر، گذشته از منافع شخصی و مفاسدی که به دنبال داشته است ، عمدتا ناشی از تبعیت دولت از نسخه های اقتصادی بوده که متاسفانه توسط افرادی تجویز شده است که نه علم اقتصاد متعارف را به خوبی درک کرده و نه شناخت درستی از ماهیت نظام اقتصادی ایران داشته اند. بدیهی است که با توجه به امکانات و ظرفیت های ملی و توانمندی نخبگان کشور، قطعا راه حل های کوتاه مدت ( و سریع) و بلند مدت برای اعمال اصلاحات اساسی در کشور وجود دارد .
 
این اصلاحات تنها با استفاده از نخبگان عالم به مبانی علم اقتصاد و توانمند به استفاده صحیح آن، مجرب و مسلط به شناخت دقیق از اقتصاد ایران، پاکدست و معتقد به حفظ و صیانت از بیت المال، دارای روحیه جهادی، مردمی و انقلابی و در صورت ایجاد یک مدیریت یکپارچه اقتصادی در کشور امکان پذیر است.
 
بدون تردید در میان جوانانی که برای دفاع از اسلام و انقلاب جان، مال و آبروی خودشان را در معرض خطر گذاشتند، نیروهای فراوانی وجود دارند که دارای این ویژگی­ها بوده و آماده اند باز تمام هستی خودشان را برای عزت و سربلندی نظام هزینه کنند.در این صورت است که می توان مسائل و مشکلات را به سرعت برطرف نموده و امید و اعتماد را به مردم، جامعه و بازیگران اقتصادی باز گرداند.
 
والله المستعان و علیه التکلان
 
وحید ارشدی، علی امامی‌میبدی، حسین امیری، نعمت الله پناهی بروجردی،محمد جواد توکلی، فتح‌اله تاری، محمداسماعیل توسلی، ایرج توتونچیان، سید عبدالحمید ثابت، علی جابری، احمد جعفری صمیمی، محمدحسین حسین زاده بحرینی، سید رضا حسینی،محمد حیدری، سیداحسان خاندوزی ، محمد جمال خلیلیان ، محمود دهقانی ، پرویز داودی، عطاءالله رفیعی آتانی، سید محمد کاظم رجایی، مهدی رجائی، منصور زراءنژاد، علی اصغر سالم ، وحید شقاقی شهری، احمد شعبانی، احمد صلاح منش، حسین صمصامی، محمودعیسوی، سعید فراهانی، توحید فیروزان ، مهدی قائمی اصل، محمد قربانی ،وهاب قلیچ ، هادی قوامی، جعفر قادری، سیدحسن قوامی ،محمد حسین کریم ، محسن کریمی ، محمد کهندل، غلامرضا مصباحی مقدم، محمد علی متفکر آزاد، محمدمهدی مجاهدی، محمد جواد محقق نیا، غلامعلی معصومی نیا، رضا مقدس، میثم موسائی، سید حسین میر معزی، محمد نصر اصفهانی ،محمد واعظ برزانی ، احمد علی یوسفی.
 




Share
* نام:
ایمیل:
* نظر:

پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین مطالب


صفحه اصلی | ارتباط با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | نظرسنجی | RSS | ایمیل | نسخه موبایل
طراحی و تولید: مؤسسه احرار اندیشه