قبل از بازی های جام جهانی سودای رفتن سر می دادید؟
کد خبر: ١٥٨٥٣٨ تاریخ انتشار: ٢٧ تير ١٣٩٧ - ١٤:٣٣
صفحه نخست » مطالب وسط
چند نکته برای فغانی
قبل از بازی های جام جهانی سودای رفتن سر می دادید؟

طلبکاری فغانی متاسفانه اینگونه تفسیر می‌شود که ایشان آنقدر ظرفیت پایینی دارد که پس از چند توفیق نسبی در این بازی ها به یکباره خود را در موضع بالاتر از مردم دیده و طلبکارانه از مردم و افکار عمومی رفتار می کند.

انتشار عکس‌های علیرضا فغانی داور بین‌المللی موفق فوتبال ایران در رسانه‌ها و فضای مجازی هنگام دست دادن و خوش‌وبش صمیمانه با یک داور زن جنجال به راه انداخت، آن هم در حالی که موفق‌ترین داور تاریخ فوتبال ایران در جایگاه مخصوص داوران ورزشگاه با همکاران خود سلام و احوالپرسی این‌چنینی داشته است.
 
تصاویر شکارشده از ورزشگاه و در حاشیه برگزاری بازی انگلیس - کرواسی نشان می‌دهد که فرناندا کلمبو داور زن حاضر در جام جهانی به سمت علیرضا فغانی رفته و با او که در سالیان اخیر همواره یکی از بهترین داوران فوتبال جهان بوده سلام و احوالپرسی می‌کند و فغانی نیز بدون در نظر گرفتن عرفیات شرعی و فرهنگ مسلمان ایرانی به احوالپرسی او پاسخ می دهد.
 
فغانی در این خصوص توضیح داده: این موضوع و صحبت‌هایی که درباره آن می‌شود کوچک‌ترین اهمیتی برای من ندارد. به همین خاطر نیازی هم نمی‌بینم که بخواهم توضیحی درباره‌اش بدهم. هر کسی هم هر چیزی که بگوید با تمام احترام مهم نیست. تمام تمرکز من روی بازی رده بندی جام جهانی است تا ماموریت خودم را به بهترین شکل ممکن به پایان برسانم.
 
فغانی عصبانی از انتشار تصاویر دست دادن اش با داور بززیلی اعلام کرد اگر در این باره او را آزار بدهند از ایران می رود و گفته می شود وی از سوئد به عنوان مقصد آینده اش در صورت آزار در ایران نام برده است.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
فغانی همچنین در گفتگوی طلبکارانه با «ورزش 3» پیرامون حرکت جنجالی اش گفت: «از هیچ کاری که در روسیه انجام دادم، پشیمان نیستم. به این هم فکر نمی کنم که چه برداشتی می شود. من اعتقاد خودم را دارم، البته که هیچ عکس کامل نیست اما کاری نکرده ام که بخواهم پشیمان شوم.»
 
در اینباره نکات ذیل قابل تامل است:
 
الف: هرچند این رخداد تلخ در کمال تاسف رخ داده و داور مسلط کشورمان شان جایگاه نمایندگی جمهوری اسلامی را رعایت نکرده است اما فغانی می توانست پس از انتشار تصاویر پخش شده از وی، صریحا عذرخواهی کند و به جای بیان عباراتی نظیر «بی اهمیتی نظرات در مورد این عمل» و یا «مهاجرت از کشور» به این مقوله پایان دهد؛ نه اینکه با یک فرافکنی ناشی از جو حضور در جام جهانی نقطه منفی و البته بزرگی در کارنامه اش باقی بگذارد.
 
ب: بدون شک حداقل حق و خواست ملت مسمان ایران، عذرخواهی رسمی فغانی برای زدودن این حرکت خلاف شرع از ذهنشان است. مردمان کشوری که خاستگاه، محل رشد و جایگاه اعزام فغانی ها به این تورنمنت ها هستند، خودداری، تدبیر و حفظ شان را از نماینده اعزامی ایران انتظار دارند. احترام به اعتقادات عموم مردم کشورمان حداقل انتظار از نماینده داوری ایران در یک تورنمنت بزرگ جهانی است.
 
ج: طلبکاری فغانی متاسفانه اینگونه تفسیر می‌شود که ایشان آنقدر ظرفیت پایینی دارد که پس از چند توفیق نسبی در این بازی ها به یکباره خود را در موضع بالاتر از مردم دیده و طلبکارانه از مردم و افکار عمومی رفتار می کند.
 
د: نکته دیگر که می توان در اینجا مجال پرداخت بدان هست هزینه کم برخی هنجارشکنی ورزشکاران خاصه در بین اهالی فوتبال است. تساهل مدیران با اعمال زشت برخی بازیکنان هنجارشکن و تبدیل این موضوع به رویه که قربانی شدن ارزش ها را در پی دارد، بدون تردید در گسترش این موضوع موثر است.اگر برخوردهای جدی تری با برخی هنجارشکنان در عرصه فوتبال میشد امروز اینقدر فغانی میدان هنجارشکنی مذهبی را برای خود باز نمی دید!
 
هـ: مسئولین فدارسیون فوتبال اسپانیا در همان آغاز جام جهانی مربی تیم ملی خود را اخراج می کنند. آنهم با آن حساسیتی که فوتبال برای مردم اسپانیا دارد و این کشور قهرمان دور قبل مسابقات جام جهانی هم بوده است. بنابراین جدای از غیرت دینی و میزان حساس بودن به فرهنگ مردم، آیا مسئولین فدراسیون فوتبال ایران نیز اینقدر شجاعت دارند که یکبار اقتدار قانونی خود را نشان بدهند؟ یا همانند گذشته با تساهل و تسامح از آن می گذرند؟ فغانی می تواند درس عبرتی برای بسیاری از دیگران باشد که هم خلاف شرع می کنند و هم از افکار عمومی مردم کشورشان طلبکار هستند.
 




Share
* نام:
ایمیل:
* نظر:

پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین مطالب


صفحه اصلی | ارتباط با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | نظرسنجی | RSS | ایمیل | نسخه موبایل
طراحی و تولید: مؤسسه احرار اندیشه