باندهای قدرت و ثروت از اجرای عدالت ناراحتند باندهای قدرت و ثروت از اجرای عدالت ناراحتند
کد خبر: ١٥٨٥٠٧ تاریخ انتشار: ٠٩ تير ١٣٩٧ - ١٨:٥٩
صفحه نخست » مطالب وسط
در گفتگو با معاون فرهنگی قوه قضائیه مطرح شد؛
باندهای قدرت و ثروت از اجرای عدالت ناراحتند باندهای قدرت و ثروت از اجرای عدالت ناراحتند

حجت الاسلام دکتر هادی صادقی معاون فرهنگی قوه قضائیه معتقد است که اجرای طرح تکریم ارباب رجوع به صورت جدی توسط این معاونت دنبال می شود. وی در گفتگو با ما به مناسبت هفته قوه قضائیه از برنامه های این معاونت سخن گفت.

گروه سیاسی صابرنیوز: حجت الاسلام دکتر هادی صادقی معاون فرهنگی قوه قضائیه معتقد است که اجرای طرح تکریم ارباب رجوع به صورت جدی توسط این معاونت دنبال می شود. وی در گفتگو با ما به مناسبت هفته قوه قضائیه از برنامه های این معاونت سخن گفت.

جناب آقای دکتر صادقی با تشکر از وقتی که در اختیار ما گذاشتید، به نظر حضرت عالی مهمترین وظیفه همکاران شما در قوه قضائیه چیست؟
قوه قضائیه به دنبال تحقق بخشیدن به عدالت در جامعه است و از حق مظلوم دفاع کرده و با هر نوع زورگویی و فساد مقابله می کند. قوه قضائیه با ایجاد دادگاه ها در کشور اختلافات و دعاوی حقوقی مردم را برقرار و با عدالت سعی در احقاق حقوق عامه دارد. از سوی دیگر برخورد با مفسدان در کشور به خصوص مفسدان اقتصادی که به صورت جدی در سالهای اخیر صورت گرفته باعث شده برخی باندهای قدرت و ثروت به شدت از این موضوع عصبانی باشند و به همین دلیل است که می بینیم به دستگاه قضائی هجمه وارد می کنند.همچنین همکاران قضائی ما باید متوجه باشند که بر مسند شخصیتی مانند علی ابن ابی طالب علیه السلام تکیه زده‌اند و باید رفتارشان بر مبنای رفتار علوی باشد و علوی شدن دستگاه قضائی، ماموریت معاونت فرهنگی است.

برای اینکه قوه قضائیه به بهترین شکل عدالت را اجرا کند شما در معاونت فرهنگی چه وظایفی بر عهده دارید؟
افزایش رضایتمندی مردم از مراجعه به دستگاه قضائی از جمله وظایف معاونت فرهنگی است و باید با برنامه‌هایی که پیاده می‌کنند، در نهایت به احقاق حق و رضایت مردم دست پیدا کنیم.

در حال حاضر ما دستور‌العمل تکریم ارباب رجوع را داریم،  این رسالت قوه قضائیه است  که جلوی کج سلیقگی‌ها و کج‌رفتاری‌های موجود در دادگستری ها در مقابل ارباب رجوع گرفته شود. ریاست محترم قوه قضائیه نیز در سخنرانی که به مناسبت هفته قوه قضائیه داشتند بر این موضوع تاکید کردند که تکریم ارباب رجوع  حفظ شود.در واقع تکریم ارباب رجوع را باید مهمترین برنامه معاونین فرهنگی دادگستری ها دانست و نتیجه آن به نحوی باید باشد که کیفیت ظواهر رفتاری و برخورد با ارباب رجوع ارتقا یابد.

معاونت فرهنگی به طور خاص چه برنامه هایی دارد و چه رویکردی را دنبال می کند؟

بخشی از رویکرد ما در برنامه ریزی ها برای ارتقاء فرهنگ دینی و سازمانی کارکنان نگاه به درون قوه قضائیه است و مأموریت دیگر ما نیز پرداختن به بیرون از قوه قضائیه و بالابردن فرهنگ حقوقی مردم است و البته بیشترین توان را بر روی درون قوه متمرکز کرده ایم تا امور مربوط به درون قوه بهبود یابد و رفتارها اخلاقی تر شود، اثرش در بیرون بیشتر خواهد بود و بهبود وضعیت و اصلاح قوه قضائیه موجب اصلاح برخی موارد در سطح کشور خواهد شد.تلاش ما این است که بحث های معرفتی و در درجه اول قرآن کریم و بعد احادیث و سایر منابع از جمله نهج البلاغه ترویج پیدا کنند و نیز سعی کردیم تا گستره آموزش های قرآنی در سطح کارکنان و خانواده های قوه قضائیه وسیع تر شود که بطور مثال در سال گذشته بیش از 12 هزار نفر در کلاس ها و دوره های آموزشی شرکت کرده اند و هدفمان افزایش کمی و نیز کیفی این آموزش هاست.ما  مسابقات قرآن در بخش های مختلف و آموزش نهج البلاغه  را اجرا کرده ایم، درس های اخلاق موعظه ای را به طور منظم در سراسر کشور برگزار می کنیم، یعنی همه دادگستری های سراسر کشور مکلفند که حداقل ماهی یکبار از این نوع جلسات برگزار نمایند.در کنار این موارد، کلاس های مربوط به اخلاق حرفه ای را که به مباحث مدیریتی و برنامه ریزی و رفتار با مراجعان است هم به طور جدی مورد توجه قرار دادیم و تا امروز بیشتر از 600 کارگاه اخلاق حرفه ای به منظور فرهنگ سازی در امور مربوطه برگزار شده است که محصول نهایی این کلاس ها، چیزی جز تکریم ارباب رجوع نیست، گرچه تکریم ارباب رجوع را به صورت یک دستورالعمل مصوب کردیم و به همه دادگستری های کل کشور ابلاغ کرده ایم.

درباره طرح تکریم ارباب رجوع بیشتر توضیح دهید
هر قاضی یا کارمند دستگاه قضائی براساس رفتارهای خود و با توجه به دستورالعمل مربوطه، در صورت رفتار درست و منطبق با چارچوب ها از امتیازاتی برخوردار خواهد شد و در غیر این‌صورت از این امتیازات بی بهره می ماند.

یکی دیگر از کارهای ما فرهنگ سازی برای صلح و سازش، رضایت و بخشایش است که هم در درون قوه و هم بیرون از قوه مورد پیگیری قرار می گیرد و به قضاتی که به این امر اهتمام بیشتری داشته باشند جایزه می دهیم و همایش های استانی تحت عنوان همایش "صبر" تشکیل می شود و تا به امروز در چندین استان تشکیل شده و بقیه استانها هم در دستور کار دارند و هدف آن ترویج فرهنگ و صلح و سازش است.

متاسفانه در حال حاضر بسیاری افراد و جریان ها تهمت های ناروایی به قوه قضائیه می زنند، نظر شما در این خصوص چیست؟

برخی افراد با بزرگنمایی مشکلات، وارونه کردن امور و دروغ ‎هایی که به دستگاه قضا نسبت می‌دهند خدمات گسترده‌ای که توسط این دستگاه در ابعاد مختلف انجام می‌شود را نادیده می‌گیرند.

بسیار طبیعی است آنهایی که می خواهند از منافع مردم سوء استفاده کنند از اجرای عدالت ناراضی باشند، سنگ پراکنی این افراد به این دلیل است که عدالت در حال اجرا است، قوه قضائیه به صورت جدی حقوق مردم را پیگیری می کند و هر شخص و گروه و باندی بخواهد به حقوق مردم به خصوص بیت المال دست درازی کند، قوه قضائیه با جدیت با او مقابله خواهد کرد.


برنامه های شما در معاونت فرهنگی قوه قضائیه چیست؟

برنامه ها و اقدامات خوبی در معاونت فرهنگی قوه قضائیه طراحی و اجرا شده است. یکی از این برنامه ها طراحی و استقرار مدل تعالی فرهنگی و برگزاری جایزه تعالی فرهنگی قوه‌قضائیه است که شامل  طراحی، آموزش و پیاده‌سازی مدل تعالی فرهنگی (به عنوان اولین مدل تعالی در حوزه فرهنگ در سطح کشور و اولین مدل تعالی سازمانی در سطح دستگاه قضائی) در طی سه سال گذشته در دادگستری‌های سراسر کشور بوده است.

همچنین پیش‌نویس مدل تعالی فرهنگی و نظام ارزیابی و رتبه‌بندی «سازمان‌ زندان‌ها و اقدامات تأمینی» و «تربیتی و سازمان قضائی نیروهای مسلح تدوین و بیش از هزار نفر ساعت مفاهیم تعالی فرهنگی در سطح دادگستری‌های سراسر کشور آموزش داده شده است.

 طرح جامع قرآنی قوه‌قضائیه در طول این سالها اجرا شده است که بر اساس آن  5 دوره مسابقات سراسری قرآن کریم قوه‌قضائیه در 11 رشته،‌ که به‌طور متوسط در هر سال قریب به 8 هزار نفر از کارکنان و خانواده ایشان در سطح شهرستان،‌ استان، ‌منطقه و کشور در این مسابقات شرکت کرده‌اند؛ این مسابقات به عنوان یک روش ترویجی موفق پس از تشکیل معاونت فرهنگی قوه‌قضائیه شکل گرفته و به‌طور سالانه در موضوعات، تعدد شرکت‌کنندگان و شیوه اجرایی توسعه یافته است.

دارالقرآن در دادگستری استان‌ها و برگزاری جلسات مستمر آموزشی قرآن کریم، که به‌طور متوسط در هر سال قریب به 20 هزار نفر از کارکنان و خانواده ایشان، در سراسر کشور در این جلسات شرکت کرده‌اند تاسیس شده است.

10 دوره آموزشی و ترویجی «قرآن در خانه»، که به‌طور متوسط در هر سال قریب به 10 هزار نفر از میان کارکنان و خانواده ایشان، در سراسر کشور در این دوره‌ها شرکت کرده‌اند برگزار شده است.

 معاونت فرهنگی همچنین برنامه‌های زیادی برای ارتقای فرهنگ حقوقی و قضائی جامعه انجام داده است و با تهیه و انتشار انواع برنامه های تلویزیونی و کلیپ های آموزشی و بروشورها و جزوات آموزشی در جهت ارتقا آگاهی های مردم تلاش می کند.

 

منبع: افکار نیوز





Share
* نام:
ایمیل:
* نظر:

پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین مطالب


صفحه اصلی | ارتباط با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | نظرسنجی | RSS | ایمیل | نسخه موبایل
طراحی و تولید: مؤسسه احرار اندیشه