کنترل قاچاق دستاورد سامانه نیما برای اقتصاد ایران
کد خبر: ١٥٨٤٨٥ تاریخ انتشار: ٠٣ خرداد ١٣٩٧ - ١٠:٣٤
صفحه نخست » مطالب وسط
در گفت‌وگو با کارشناسان مطرح شد
کنترل قاچاق دستاورد سامانه نیما برای اقتصاد ایران

کارشناسان و فعالان اقتصادی با اشاره به مزیت‌های راه‌اندازی سامانه نیما، نتیجه انتقال کامل معاملات ارزی به این سامانه را کنترل قاچاق و ایجاد آرامش در بازار ارز عنوان کردند.

 
گروه اقتصادی صابرنیوز: بعد از بروز التهابات ارزی سال گذشته که البته دامنه آن تا فروردین ماه امسال هم ادامه یافت، بانک مرکزی در پیاده‌سازی سامانه نیما جدی شد.
 
راه‌اندازی سامانه نیما موافقان بسیاری نیز در میان کارشناسان و فعالان اقتصادی دارد که با اذعان به دستاوردهای مثبت این سیاست و سامانه نیما معتقدند اشکالات اجرایی این سیستم ارزی باید به تدریج مرتفع شود.
 
مرتضی عمادزاده کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار ما اقدامات دولت را در راه‌اندازی سامانه نیما مثبت دانست و گفت: سفته‌بازی زمانی از بازار ارز دور خواهد شد که اقدامات ارزی بانک مرکزی انگیزه دلالان را برای ماندن در بازار ارز از بین ببرد و نیاز متقاضیان واقعی بازار ارز برآورده شود به طوری که خریداران مواد اولیه، تکنولوژی و ماشین‌آلات، دانشجویان، بیماران و تمامی افرادی که ارز را برای مصرف نیاز دارند بتوانند ارز مورد نیاز خود را تامین کنند. به طور قطع در چنین شرایطی بازار ارز به آرامش می‌رسد.
 
کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به آثار مثبت سامانه نیما بر مبادلات تجاری خاطرنشان کرد:‌ اگر دولت قادر باشد خریدهای بدون نیاز واقعی را کنترل کند اقتصاد نیز از آثار مثبت آن بهره خواهد برد.
 
عمادزاده تصریح کرد: اگر دستورالعمل‌های چندگانه بانک مرکزی که این روزها منتشر شده است به درستی اجرا شود می‌توان امیدوار بود که موضوعات کنونی حل شود و البته منابع ارزی لازم برای مدیریت بازار را نیز در اختیار داشته باشد. اگر این درایت زودتر اتفاق افتاده بود، می‌توانست از بروز نوسان‌های زیاد جلوگیری کند.
 
وی اضافه کرد:‌ به دلیل نبود مکانیسم‌های نظارتی مناسب اغلب کالاهایی که از ارز مبادله‌ای استفاده می‌کردند متناسب با آن نرخ ارز کالا را به دست مصرف کننده نمی‌رساندند بنابراین کنترل دولت می‌تواند در جلوگیری از افزایش قیمت ناگهانی قیمت‌ها موثر باشد.
 
به گفته عمادزاده اگر انتظارات مردم برآورده شود 20 میلیارد دلار ارز خانگی وارد بازار خواهد شد و خود به خود در تعادل‌بخشی به بازار موثر خواهد بود.
 
*کنترل قاچاق دستاورد سامانه نیما برای اقتصاد ایران
 
علیرضا عباسی رئیس اتحادیه تولیدکنندگان مبلمان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ما درباره سامانه نیما اظهار کرد: آینده و تاثیراتی که راه‌اندازی این سامانه می‌تواند به همراه داشته باشد بستگی به اجرای درست سیاست‌های تعیین شده برای این سامانه دارد و نمی‌توان اکنون درباره آن اظهار نظر قطعی کرد اما آنچه مسلم است شفافیت و ارایه آمار و اطلاعات دقیق از واردات و صادرات در کنار کنترل قاچاق ره‌آورد این سامانه برای اقتصاد ایران است.
 
رئیس اتحادیه تولیدکنندگان مبلمان می‌گوید تولیدکنندگان در بخش مبلمان هنوز از ارز 4200 تومان برای تامین مواد اولیه و واردات استفاده نکرده‌اند و بازار تولید به نوعی در شرایط تردید قرار دارد اما به طور قطع سیاست‌های ارزی دولت اگر اجرای موفقی داشته باشد موجب می‌شود وضع بازار ارز از شرایط التهابی خارج و آرامش به بازار برگردد.
 
به گزارش فارس، هدف‌گذاری بانک مرکزی برای سامانه نیما، انتقال بخش حواله‌های ارزی به این سامانه از ابتدای تابستان است. همچنین دوره‌های آموزشی برای استفاده از این سامانه برای صرافّان در حال برگزاری است و پس از آن به تدریج صرافی‌ها به این سامانه متصل خواهند شد. طبق اطلاعات رسیده در این مدت ارز حاصل از صادرات محصولات پتروشیمی وارد سامانه نیما شده است.
 




Share
* نام:
ایمیل:
* نظر:

پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین مطالب


صفحه اصلی | ارتباط با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | نظرسنجی | RSS | ایمیل | نسخه موبایل
طراحی و تولید: مؤسسه احرار اندیشه