سی‌ان‌ان: سخنرانی پامپئو درباره ایران کاملاً متوهمانه بود
کد خبر: ١٥٨٤٨٣ تاریخ انتشار: ٠١ خرداد ١٣٩٧ - ٠٩:٥٩
صفحه نخست » مطالب وسط
سی‌ان‌ان: سخنرانی پامپئو درباره ایران کاملاً متوهمانه بود

یک شبکه خبری آمریکایی در گزارشی به بررسی استراتژی جدید وزیر امور خارجه آمریکا در قبال ایران پرداخت و این استراتژی را ناشی از توهمات و نه واقعیات موجود دانست.

پایگاه اینترنتی شبکه خبری "سی‌ان‌ان" در گزارشی به بررسی سخنرانی "مایک پامپئو" وزیر امور خارجه آمریکا درباره استراتژی جدید واشنگتن در قبال ایران پرداخت.
 
سی ان ان در این گزارش نوشت: دوشنبه صبح مایک پامپئو در بنیاد هریتیج در واشنگتن سخنرانی با این موضوع داشت: "پس از توافق: استراتژی جدید ایران". پامپئو در سخنرانی 26دقیقه‌ای خود استراتژی‌ای را ترسیم کرد که به‌طور خلاصه می‌توان این‌طوری آن را بیان کرد "هرچه را می‌گوییم را انجام دهید وگرنه ما شما را خرد می‌کنیم". این سخنرانی نخستین تفسیر شفاف سیاست آمریکا در برابر ایران از زمانی است که "دونالد ترامپ" رئیس جمهور آمریکا خارج شدن واشنگتن از برنامه جامع اقدام مشترک را اعلام کرده است. در حال حاضر سیاستمداران دولت ترامپ توافق جدیدی را در ذهن دارند که به‌صورت مؤثری نیازمند تغییر ماهیت نظام حاکم در ایران در قبال اصول مرکزی سیاست خارجی خود است.
 
بر اساس استراتژی‌ای که توسط پامپئو ارائه شد، آمریکا دور جدیدی از تحریم‌های شدید را علیه ایران اعمال خواهد کرد به‌گونه‌ای که ایران باید برای زنده نگه داشتن اقتصاد خود مبارزه کند و در این صورت ایران به‌صورت مسالمت‌آمیز هر آنچه را آمریکا می‌خواهد خواهد داد و ماهیت نظام خود را تغییر می‌دهد. البته اهداف آمریکا از استراتژی جدید خود ستودنی است. آمریکا و خاورمیانه درصورتی که خواسته‌های آمریکا اجابت شود بهتر خواهد بود اما سیاست خارجی باید در واقعیت‌ها و نه توهمات ریشه داشته باشد. اگر آمریکا در توافق هسته‌ای با ایران باقی می‌ماند و طی مدت زمان به ایجاد اعتماد با ایران می‌پرداخت ممکن بود که به توافقی درباره موضوعات دیگر دست یابد، اما خروج از برجام به‌صورت مؤثر هرگونه شانس برای توافق بیشتر با ایران را از بین برد.
 
هنوز مشخص نیست که پامپئو چگونه انتظار دارد که استراتژی جدیدش با موفقیت همراه باشد. تحریم‌های آمریکا تنها در صورتی خردکننده خواهد بود که بقیه کشورهای جهان نیز از آمریکا تبعیت کنند و در حالی که آمریکا ممکن است روابط خود با کشورهای اروپایی برای مجبور کردن آنها به تبعیت را به‌خطر بیندازد اما کارآمد بودن این تاکتیک در مجبور کردن روسیه و چین سخت خواهد بود.
 
سخنرانی پامپئو فقط در این زمینه موفق بود که شواهد کافی را به مقامات ایران بدهد که به مردم خود بگویند آمریکا به‌دنبال ضربه زدن به ایران است.
 




Share
* نام:
ایمیل:
* نظر:

پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین مطالب


صفحه اصلی | ارتباط با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | نظرسنجی | RSS | ایمیل | نسخه موبایل
طراحی و تولید: مؤسسه احرار اندیشه