برجام مرده است و اروپایی‌ها مشغول مرده‌خوری هستند
کد خبر: ١٥٨٤٨٢ تاریخ انتشار: ٠١ خرداد ١٣٩٧ - ٠٩:٥٤
صفحه نخست » مطالب وسط
دبیر ستاد حقوق بشر:
برجام مرده است و اروپایی‌ها مشغول مرده‌خوری هستند

دبیر ستاد حقوق بشر تصریح کرد: به نظرم برجام مرده است و اروپایی‌ها مشغول مرده‌خوری هستند؛ ما هرگز نباید معطل شویم، باید بحث کنیم و بدانیم راجع به چه چیزی صحبت می‌کنیم؛ باید تفکر استیصالی را دور بریزیم.

به گزارش صابرنیوز به نقل از فارس، محمد جواد لاریجانی دبیر ستاد حقوق بشر کشورمان دیشب در برنامه جهان آرا که از شبکه افق با موضوع برجام پخش شد، در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه گفته بودیم که چنانچه آمریکا از برجام خارج شود، برجام برای ما نیز تمام شده است ولی چرا این کار را نکرده‌ایم، اظهار کرد: بحث برجام بحثی بسیار مهم و مربوط به منافع ملی ما است و واقعا حق آن این است که در یک فضای فراتر از جناح بندی‌های سیاسی مورد بحث قرار گیرد؛ منتهی موانعی وجود داشته که مانع از طرح موضوعی مسایل برجام چه در زمان مذاکره و چه اکنون شده است.
 
وی با بیان اینکه ما دولت را دولت خودمان و توفیق آن را توفیق خودمان می‌دانیم، افرود:، اما در یک چنین بحث مهمی باید مسایل را به شکل موضوعی مورد بحث قرار دهیم.
 
محمد جواد لاریجانی تصریح کرد: اولین مانع این است که جناب اقای روحانی از ابتدا موضوع برجام را به یک موضوع رقابت انتخاباتی تبدیل کرده و گفتند که اگر چرخ‌های سانتریفیوژ می‌چرخد باید چرخ اقتصاد هم بچرخد.
 
تحلیلگر ارشد مسائل سیاسی ادامه داد: آن‌هایی هم که انتقاد کنند مودبانه‌ترین برچسبی که گرفتند دلواپس بوده که این مسایل نشان می‌دهد فضای بحث مانع است.
 
دبیر ستاد حقوق بشر کشورمان تصریح کرد: مانع دیگر استناد مدام به نظرات مقام معظم رهبری بود تا بحث می‌شد عنوان می‌کردند که رهبر معظم انقلاب از اول تا انتها مسایل همه چیز را می‌دانند و همه با نظر ایشان است.
 
محمدجواد لاریجانی توضیح داد: آنچه که مقام معظم رهبری برای همه گفتند حکایت از موضع روشن ایشان راجع به اصل مذاکرات، عدم رضایت از نحوه پیشبرد و پیش بینی ناکامی‌ها بود که بار‌ها بیان کردند.
 
وی ادامه داد: از همه مهمتر اینکه عنوان می‌کنند که مقام معظم رهبری مخالف بحث موضوعی راجع این مسئله هستند در حالیکه اینگونه نیست.
 
معاون امور بین الملل رئیس قوه قضاییه کشورمان گفت: مانع از همه این‌ها بزرگتر یک نوع بحران استیصال است مثلا می‌گوییم چرا مسئله موشک‌ها را یک جا پا درست کرده اید که می‌گفتند از این بهتر نمی‌شود و وقتی عنوان می‌کردیم کمی صبر می‌کردید عنوان می‌کردند که مگر ندیدید اوضاع کشور قفل است! پس این سیگنال‌ها به طرف داده شده که بنده اسم آن را بحران استیصال می‌گذارم.
 
وی خاطرنشان کرد: این بحران از ابتدای انقلاب تاکنون سابقه دارد به عنوان مثال جنگ که شروع شد بنی صدر همین بحران استیصال را می‌گفت و مطرح می‌کرد که زمین بدهیم و زمان بخریم!
 
محمد جواد لاریجانی با بیام اینکه باید این موانع را از ذهن بیرون کنیم، تصریح کرد: در این صورت است که می‌توانیم به اصل قضیه ورود داشته باشیم.
 
دبیر ستاد حقوق بشر کشورمان با تأکید بر اینکه مخالف مذاکره هسته‌ای نبوده و نیستم؛ اما منتقد برجام بوده و هستم، یادآور شد: این حالت رخوتی که اندیشمندان ما و اهل علم و دانشگاه‌های جناح‌های مختلف دارند خیلی بد است و نسل جوان ما می‌گوید این‌ها چه بلد هستند و چه گفتند و چرا انقدر حرف‌های آن‌ها نامیزان است.
 
وی بیان داشت: آقای ترامپ معتقد است که ایران در اثر فشار‌های اقتصادی زانو زد و همین برجام را پذیرفت، ما اگر چیز‌های دیگری از ایران می‌خواهیم راه آن همان فشار‌های اقتصادی است پس باید فشار‌های بیشتری به ایران وارد کنیم.
 
محمدجواد لاریجانی گفت: ترامپ خواسته‌های خود را نیز در چهار دسته تنظیم کرده است و وزیر خارجه آن‌ها نیز حدود دوازده باید را مطرح کرده و ناشی هم بوده است و به نظرم همان ترامپ کاسبکار با خالی بندی اش باز بهتر دسته بندی کرده است.
 
تحلیلگر ارشد مسائل سیاسی بیان داشت: او گفته است دسته اول مربوط به امور هسته‌ای است و باید دندان هسته‌ای را از ته بکشیم و ایران نباید دیگر حق غنی سازی داشته باشد. یکی دیگر راجع به موشک‌ها است و بر اساس آن نه تنها ما نباید خودمان موشک‌هایی با برد‌های کامل بسازیم حتی صنعتش را نیز نباید به کسی یاد بدهیم.
 
دبیر ستاد حقوق بشر کشورمان گفت: بعدی مسئله منطقه است که چرا ما در منطقه از محور مقاومت دفاع می‌کنیم و بعد هم مسایل داخلی ایران است که ما باید میدان را برای کسانی که سکولار و ضد نظام هستند، باز کنیم تا آن‌ها بتوانند فعالیت کنند.
 
وی ادامه داد: ترامپ در یک عبارتی خیلی کاسبکارانه گفته است که من با شما شرط می‌بندم که چند ماه دیگر ایران زانو می‌زند که این تفکر آن‌ها است و مطرح کرده که اروپاییان با این مقاصد ما همراه هستند ولی در نحوه پیشبرد اختلاف نظر داریم.
 
محمدجواد لاریجانی با اشاره موضع گیری رییس جمهور پس از صحبت‌های ترامپ، گفت: وقتی ترامپ صحبت کرد رییس جمهور عزیز ما بلافاصله موضع گیری کرد که این در دنیا اولا نشانه یک دستپاچگی بود و ما نباید آن را آنقدر مهم بدانیم و باید با فرصت و عبارت حساب شده صحبت کنیم.
 
وی گفت: مثلا آقای رئیس جمهور گفت که این قرارداد بین ایران و پنج کشور دیگر باقی است این درصورتی است که وقتی که کشور آمریکا از برجام خارج شده است یعنی حداقل ده صفحه از توافق برجام پریده، چون حدود شش هفت بند از توافق درباره آمریکا بوده است.
 
وی اظهار کرد: این بدین معنی است که این توافق دیگر برجام نیست بلکه اصلا چیز دیگری است.
 
دبیر ستاد حقوق بشر کشور عنوان کرد: اشکال دیگری که وجود دارد این است که ما تعهدات خود را مهر زدیم چرا باید این کار را می‌کردیم، چون این توافق مانند دو کفه ترازو است چرا ما اکنون تعهدات خود را به چهار میخ می‌کشیم.
 
وی خاطر نشان کرد: لازم نیست که ما بگوییم از برجام خارج شدیم، اما بهتر آن است که دیگر تعهدات مربوط به برجام را تعلیق کنیم و بگوییم فعلا ما تعهدات خود را به صورت تعلیق در می‌آوریم، چون خود توافق هم مورد اشکال واقع شده است. این کار طبیعتا بسیار باب میل است، چون اروپایی‌ها تعهدات ما را در کف گرفته اند و بیشتر از آن را اکنون از ما می خواهند بنابر این نباید اجازه دهیم که توقع آن‌ها بیشتر از این بالاتر رود بنابر این‌ها از مشکلات موضع گیری‌های ما بوده است.
 
لاریجانی اظهار کرد: چرا به اروپایی‌ها می‌گوییم که باید تضمین بدهید؛ این جوک است، چون مرکل در یک جایی به صورت توهین آمیز گفته است که آن‌ها در توهم به سر می‌برند. چون ترامپ وقتی می‌گوید من می‌خواهم تحریم‌های اصلی و تحریم‌های ثانویه و زنجیره‌ای را اعمال کنم آن زمان مشخص می‌شود که منافع بسیاری از ما را هدف گرفته اند.
 
دبیر ستاد حقوق بشر کشور تصریح کرد: این تحریم‌ها و فشار‌ها فراتر از سه کشور اروپایی خواهد بود به عنوان مثال دولت آمریکا به یک کمپانی در برزیل می‌گوید که اگر می‌خواهی با آمریکا مراوده داشته باشی نباید با ایران همکاری کنی طبیعتا آن شرکت هم به دنبال منافع خود است و به سمت آمریکا می‌رود یا مثلا درباره هند هم به همین گونه است.
 
وی افزود: در این چنین شرایطی اروپا چه کاری می‌تواند بکند؟ اروپا یک زمان نمی‌خواهد و یک زمان هم اصلا نمی‌تواند کاری کند.
 
لاریجانی در خصوص تحریم‌های در نظر گرفته شده برای ایران هم گفت: ترامپ گفته است که ما تمام تحریم‌های ایران را بر می‌گردانیم و حتی تحریم‌های شدیدتری اعمال می‌کنیم البته قبلی‌ها گفته بودند تحریم‌های فلج کننده و این فرد می‌گوید تحریم‌هایی که برای اولین بار و سخت است برای یک کشور اعمال می‌شود البته، چون ترامپ و دار و دسته اش را همه می‌شناسند و به خالی بندی معروف است این حرف‌های او برای ما بی اهمیت است.
 
تحلیلگر ارشد مسائل سیاسی گفت: دولت ترامپ معتقد است که ایران به خاطر فشار‌های اقتصادی از داخل به هم می‌ریزد و مجبور می‌شود پای میز مذاکره بیاید و آن وقت است که ما با ایران پشت یک میز می‌نشینیم و یک معاهده که دیگر آویزان نباشد با ایران می‌بندیم. این تفکراتی است که مجموعه ترامپ و اطرافیان او نسبت به ایران دارند.
 
وی افزود: تاکتیکی در این مذاکرات هسته ای پیش گرفته شد که من نام آن را تاکتیک بیگ بنگ گذاشتم یعنی یک جا برویم و تمامش کنیم که این برای مواقعی است که طرفین به هم اعتماد داد.
 
محمد جواد لاریجانی بیان کرد: ما نمی توانستیم یک دفعه بدهیم بروند، ما یک اشتباه بسیار استراتژیک کردیم درحالی که می توانستیم گام به گام برویم. ما می توانستیم صد سانتریفیوژ را فعلا از کار بیرون کنیم. آن هم نه اینکه پاره کنیم آنها را با احترامات جایی ببریم که دوباره آن را بیاوریم ولی این کار را نکردیم و یک دفعه همه را خراب کردیم.
 
دبیر ستاد حقوق بشر کشور اظهار کرد: ضربه ای که به صنعت اتمی ما زده شد بسیار سنگین اما جبران پذیر است و انشاءالله با فاصله کم خواهد بود البته نه با این روحیات ، ما مسئله بسیار مهم داریم مهمتر از همه اینها این تفکر استیصالی است این ژانر مدیریتی که آقای روحانی آوردند که به امید برجام می تواند کار کند؛ یعنی درهای سرمایه گذاری خارجی باز شود و ما بتوانیم ایرباس و هواپیما بخریم، جنس بفروشیم ، جنس بخریم. نفت ما برود و پولش راحت بیاید.
 
وی تصریح کرد: این ژانر مدیریتی علی رغم احترام زیادی که به آنها دارم به درد وضعیت فعلی ما نمی خورد و چون به درد نمی خورد ما تئوری استیصال را پیش می کشیم حال چکار می شود کرد،؟ این ژانر را آقای روحانی باید عوض کند.
 
دبیر ستاد حقوق بشر کشور بیان کرد: متاسفانه در صحبت پمپئو هست اگر چه غربی ها می گویند با آقای روحانی و آقای ظریف می توانیم کار کنیم اما ایران که درحال حاضر اینها نیستند. این خوب تشخیص داد؛ آقای روحانی و آقای ظریف برادران عزیز ما هستند، ژانرمدیریت برجامی دیگر کار نمی کند و باید تحول پیدا کند. آن وقت کلید خیلی چیزها به دست ما می آید و خیلی درها به روی ما باز می شود.
 
وی در پاسخ به اینکه آیا سه سال برجام بنا است با این کلید واژه ادامه پیدا کند، اظهار کرد: آقای روحانی سرمایه گذاری وسیعی از لحاظ سیاسی روی برجام کرد و برای ایشان جوری است که احساس می کند برجام یعنی روحانی و این اشتباه بزرگ ایشان است.
 
محمد جواد لاریجانی افزود: آقای روحانی شما رئیس جمهور عزیز ، محترم و بزرگوار تک تک ملت ایران هستید چه برجام باشد چه نباشد و همه ملت ایران پشتیبان شما در انجام وظایف قانونی و شرعیتان هستند و دنیا فقط در برجام خلاصه نشده است.
 
دبیر ستاد حقوق بشر کشور خاطر نشان کرد: به نظر من که البته ممکن است نادرست باشد من برجام را از اول کج راهه می دانستم راجع به آن هم صحبت کردم وبعضی دوستان از من دلگیر شدند و اینها نه به خاطر تخطئه دوستان خودمان است ؛ ما برادران را از نزدیک می شناسیم متدین و سخت کوش هستند این کج راهه است و عاقبت آن کاملا روشن بود.
 
وی گفت: لذا پاتکی که اکنون باید در مقابل تحولات آمریکا بزنیم یک تعلیق تعهداتمان است تا معلوم شود از برجام چقدر مانده است و این یک استراتژی است و اینها را به تلاش وادار می کند و برای این تعلیق مدت بگذاریم دو ماه فرصت تعلیقی بگذاریم بعد از آن هم هیچ چیزدیگر نیست.
 
محمد جواد لاریجانی با اشاره به اینکه ماباید یک تجدیدنظر و یک تحول کامل در سیستم مدیریتی خود داشته باشیم، بیان کرد: این دوستان ما ژانر برجامی هستند ما باید ژانری از مدیریت بگذاریم که شب و روز نمی شناسند و نمی توانم و نمی شود در فکر آنها نمی گنجد. آنها نفت را فروخته اند و در ذهنشان نیست ؛ آنها نفت را می فروشند پول هم می آورند وماباید استراتژی داشته باشیم و برای آنکه خود را مقاوم کنیم پنج الی شش رگه کار اصلی باید انجام بدهیم.
 
دبیر ستاد حقوق بشر کشور تصریح کرد: رگه اول کالای اساسی است که باید به دست نیروهای جهادی و بسیجی بدهیم تا کالاهای اساسی تأمین شود.
 
وی تصریح کرد: بخش دیگر مربوط به انرژی است ما روی گنج انرژی نشسته ایم. باید در کشور هم انرژی سوختی ارزان باشد و هم انرژی برق که هزینه های خانواده را پایین می آورد و مورد دیگر مربوط به نیروی محرکه است که شامل انواع ماشین و تحرکات مختلف، لوکوموتیو و هواپیما می شود.
 
محمد جواد لاریجانی گفت: ما باید دندان ایرباس و بوئینگ را کنده و بیرون بیاندازیم آن خودش دنبال ما می آید ولی ما زندگی را بر اساس پژو سوار نکنیم؛ ایران خودرو مجموعه عظیمی است اما به علت منتالیتی مدیریتی زمین گیر است؛ شما بدهید به دست بچه های پرجوش ، متدین و تحصیلکرده ببینید چکار می کنند در آنجا پس باید اینها را بشناسیم و از نزدیک با آنها آشنا شویم که بدانیم چه ثروت عظیمی داریم.
 
دبیر ستاد حقوق بشر کشورافزود: رگه دیگر نیروی دفاعی ما است، حوزه علوم و فناوری و حوزه سلامت که همه اینها قابل مدیریت است اما نه مدیریت به امید برجام.
 
وی یادآور شد: حقیقتا پنج الی شش سال وقتمان تلف شده است بله گشایش شده مقداری نفت توانستیم بفروشیم که پولش را نمی توانیم بیاوریم و عملا ما اسکناس خلق می کنیم چون بنا بود در داخل اسکناس شود چون نمی توانیم، اسکناس خلق می کنیم در حالی که بدون آن هم می شد انجام داد.
 
محمد جواد لاریجانی با بیان اینکه نکات بسیار ریز مدیریتی است که تئوری استیصال را از بیخ و بن دور می اندازد، گفت: این تئوری استیصال تئوری خطرناکی است چون افراد خیلی دلسوز وقتی می شنوند، می گویند اگر اینگونه قفل می شود پس یک راهی باید پیدا کنیم. تئوری استیصال معادل اضمحلال تمام ملت ما است و این البته یک پیچ بزرگ تاریخی در کشور ما است که من مطمئنم از این پیچ ما رد می شویم و این بحث ها مفید است برای بصیرت افزایی والا غرض دیگری در آن نیست.
 
دبیر ستاد حقوق بشر کشور در پاسخ به اینکه آنچه دردستور کار قرار دارد گفتگوهایی است که بناست طی ماه های آینده ما با اروپا داشته باشیم و ظاهرا معطل نگه داشتن ما برای اروپا مطلوب است تا تهدیدهای آمریکا خود را نشان بدهد دولت ما با اروپایی ها قرار است چه مذاکره ای انجام دهد که نامش را تضمین بگذاریم؟ گفت: ما چند دستور کاری داریم یکی آن چیزی است که اصل کار است که آن دیپلماسی نیست. اصل کار ما این است که آمریکایی ها تحریم را سفت می کنند و اروپایی هم خیلی جلوی آن ایستادگی نمی کنند پس ما باید کلاه خود را سفت داشته باشیم و کشور خود را با توجه به تحریمها محکم اداره کنیم و این اولین ومهمترین دستور کار است.
 
لاریجانی تصریح کرد: نکته دوم این است که حال ما بخواهیم با دنیا چگونه صحبت کنیم آیا باید کرکره ها را پایین بکشیم و یا با یک دیپلماسی خوب صحبت کنیم که به نظر من دومی بهتر است. دیپلماسی معقول دیپلماسی که نه اینکه خیال آنها جمع باشد و تعهدات اتمی باید بلافاصله تعلیق شود و هر روزی که ما تاخیر کردیم در تعلیق آن ضرر کرده ایم چون تثبیت می شود و این کف انتظار آنها از ما است و ما باید از این به بعد اضافه کنیم.
 
دبیر ستاد حقوق بشر کشور بیان کرد: مذاکره با اروپا اشکالی ندارد به شرطی که بدانیم در آن چیزی نیست و به عنوان کار دیپلماتیک ادامه بدهیم و کار دیپلماتیک هم در دراز مدت بی خاصیت نیست مثل سبدی است که وقتی میوه رسیده شود داخل آن می ریزد قبل از آن میوه ای نمی افتد.
 
وی عنوان کرد: من نمی گویم با اروپایی ها صحبت نکنید اما معطل آن نباشید در مسیر صحبت کنید نه اینکه ببینیم شما چقدر می خواهید تعهد بدهید. اصلا بیایید ببینیم شما چقدر زورتان می رسد. این آمریکایی ها کار را می کنند شما در قبال آن چکار می کنید. آن وقت ادامه این مذاکره بد نیست پنجاه سال دیگر هم ادامه پیدا کند مشکلی ندارد به شرطی که ما معطل آن نباشیم. ما باید حتما با دنیا گفتگو داشته باشیم و این هیچ اشکالی ندارد.
خبرگزاری میزان- محمد جواد لاریجانی دبیر ستاد حقوق بشر کشورمان امشب در برنامه جهان آرا گفت:موانعی مانع طرح موضوعی مسایل مربوط به برجام شده است.
 
دبیر ستاد حقوق بشر با بیان این که مسئله مهم این است که ما چه کسی را مسئول چه کاری بدانیم گفت: آقای رئیس جمهور گفته است آمریکایی ها عهدشکنی کرده اند و این تقصیر ما نیست این سخن درست است در مورد تحریم ها هم همین گونه است این که بگوییم در دولت قبل اینقدر تحریم می شد شما کجا بودید باید گفت تحریم را که دولت قبل نکرده بود آن نیز کار دشمن بود اگر دشمن به سمت ما تیری می زند حتی اگر آن جا را خراب کند مسئولیت اول آن با دشمن است اما ما در دفاع خود باید صحبت کنیم .
 
لاریجانی افزود: ما باید با مردممان صادق باشیم و درست نتیجه گیری کنیم امروز هیچ چیزی بهتر از این برای مملکت نیست که ما امید و انتظار به برجام را کنار بگذاریم و با تفکر اقتصاد مقاومتی و ژانر مدیریتی مناسب امورات را حل و فصل کنیم .
 
وی با بیان این که سند برجام یک بد شانسی دارد گفت: شاید تعداد مسئولینی که این سند را با دقت خوانده باشند از تعداد انگشتان یک دست بیشتر نباشد باید در نظر داشت که اسناد بین المللی فقط تکس و عبارت نیست و گاهی باید فانکشن آن را در نظر بگیریم و ببینیم که این 5 بند روی هم رفته چه سیستم عملیاتی ایجاد می کند این فاجعه است که کسانی که راجع به برجام صحبت می کنند 5 بند آن را با دقت نخوانده اند در سیستم نظارت هم احتمال می دهم که به علت این که این تکس بیش از 100 صفحه بوده حوصله نداشتند که آن را زیر و رو کنند و غالباً موضع ( نه سیخ بسوزد نه کباب) را داشته اند این در حالی است که در مسائل حساس نباید این رویه باشد و گوتره ای عمل کنیم باید سر یک ویرگول دعوا کنیم .
 
لاریجانی ادامه داد: در مقابل هر تخلفی که آمریکایی ها و اروپایی‌ها کرده اند باید آن را رکورد و ثبت کنیم این هیأت چه چیزی را با چه عبارتی و چگونه ثبت کرده است مردم از ما پرکاری می خواهند
 
دبیر ستاد حقوق بشر گفت: همه ما باید پشت ولی امرمان متحد شویم اخیراً دیده ام که تا می خواهیم راجع به اموری صحبت کنیم می گویند وحدت ملی و گفتمان ملی را برهم نزنیم این ها که به طور مطلق معنا ندارد وحدت ملی پشت سر ولی امر و در چهارچوب منافع ملی باید باشد، راه برون رفت این شرایط این است که پشت سر ولی امر باهوش و تیزهوش و خوش فکرمان باشیم و کشور را با روحیه متعهدانه ، شجاعانه و مسئله حل کن جلو ببریم.
 
وی تصریح کرد: ما در حال حاضر یک نسل مسئله حل کن داریم اما این ها را به کار نمی گیریم و از مسائل می ترسیم ، چیزهایی که ترامپ می گوید به او نمی آید آمد و گفت که کره شمالی را آتش می زنم و بعد گفت که می خواهیم با یکدیگر ملاقات کنیم به نظر بنده کره شمالی آمریکا را منتر کرده است و حتی آمریکایی ها در مقالاتشان می نویسند که احساس حقارت می کنند.
 
لاریجانی با بیان این که ترامپ در هیج جنگ جدیدی جرات شرکت ندارد گفت: این آدم کاسب است و می گوید هنرش دوشیدن است و خیلی ها را در منطقه می دوشد بنابراین ما با قدرت و استقامت می توانیم کشور را اداره کنیم، من نمی خواهم بگویم مسئولین به مردم بگویند که اشتباه کرده ایم اما باید با مردم صادق باشیم تفکر استیصالی را بیرون بیاندازیم و واقعیت را به مردم بگوییم مردم نیز قبول می کنند و به تلاش مسئولین احترام می گذارند .
 
دبیر ستاد حقوق بشر در پاسخ به سوالی مبنی بر این که برای آینده و نوع مذاکره با اروپایی ها چه باید کنیم و اروپایی ها چه تضمینی باید دقیقاً به ما بدهند تصریح کرد: در مورد اول اعلام تعلیق و شروع به خروج از تعهدات می کنیم تعلیق به این معنی که ما هیچ تعهدی احساس نمی کنیم حال ممکن است ما فعالیت جدیدی نکنیم اما اگر فعالیتی نمی کنیم به دلیل محاسبات خودمان است به نظر بنده این دوره تعلیق نباید بیشتر از 2، 3 ماه طول بکشد و پس از آن تکلیف ما روشن است.
 
لاریجانی ادامه داد: نباید بگوییم که طرف اروپایی بیاید تضمین دهد این تحقیر آمیز است باید بگوییم ما فعلاً تعهداتمان معلق است شما چه کار می توانیم کنید، تعهد ما باید بازیگری شود اول بگوییم که طرف اروپایی چه چیزی روی میز می گذارد و چه کاری می تواند کند سپس ما همسنگ کار آن ها تعهداتمان را تضمین می کنیم چرا که اروپا نه توان و نه خواست دارد و خیلی از مسائل بیرون قدرت اروپا است بنابراین طرح این مسئله که اروپا بیاید تضمین دهد حرف قشنگی نیست.
 
وی خاطر نشان کرد: به اندازه ای که اروپا برای منافع ما، آورده بیاورد ما هم راجع به تعهداتمان اقدام می کنیم اما اروپایی ها چیز کمی می توانند بیاورند و تنها در صورتی که ما اگرسیو برخورد کنیم می تواند بیشتر شود، آن ها اگر احساس کنند که ما دستپاچه و مستاصل هستیم آن وقت چیزی به ما نمی دهند ما باید بر مبنای سیستمی عمل کنیم که بدانند ما جدی هستیم هیچ علامت و پیغامی جدی تر از این نیست که مجموعه ای از مدیران ما قطع نظر از برجام شروع به ساختن کشور کنند.
 
لاریجانی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که در حال حاضر بحث FATF بر سر زبان ها است و مجلس نیز در حال تصمیم گیری در مورد این موضوع است حال که در خصوص برجام همه چیز تمام شده است چه اصراری وجود دارد که تعهد جدیدی بپذیریم گفت: من معتقدم حتی اگر بخش خوبی از برجام عملی می شد ما نمی بایست FATF را بپذیریم این یک استدلال پراگماتیستی دارد قسمت کلیدی آن این است که ما باید ترانگزیشن های مالی بخش هایی که تروریست هستند انجام ندهیم حال سوال این جا است که تروریست چه کسانی هستند این که ما بگوییم تروریست کسانی هستند که شورای عالی امنیت ملی ما تعیین می کند را آن ها نمی پذیرند تروریست کسانی هستند که مجامع بین المللی تعیین می کند فرض کنید که ما آن را امضا کردیم اما با این امضا مجمع ما به ما کارت سبز نمی دهد و می گوید شما با این افراد معامله کرده اید به عنوان مثال فرض کنید سازمان ملل بگوید وزارت نفت ما تروریستی است و نباید با این وزارت تعامل شود بعد ما بیاییم بگوییم که این گونه نیست اما آن ها که سیستم ما را قبول ندارند پس باید تحت محرومیت باشیم.
 
وی ادامه داد: وزیر امور خارجه گفته بود دنیا باید آنقدر در ایران سرمایه گذاری کند که تحریم ما برایش نفع نداشته باشد تئوری این بود که در اقتصاد دنیا مندرج شویم این ها حرفی قشنگی است اما فضایی است FATF ضروری است اگر بنا باشد دنیا 100 میلیارد سرمایه گذاری کند FATF می‌خواهیم اما اگر بنا است سرمایه گذاری نکند و بانک های ما تحریم شوند چگونه است .
 
لاریجانی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که با این توضیحات آیا ما غرامت چیزی را می‌دهیم که عایده ای برای ما نداشته است گفت: همین گونه است من معتقدم FATF با وجود برجام لازم به امضا نبود.
 
دبیر ستاد حقوق بشر تصریح کرد: به نظر من برجام مرده است و اروپایی ها مشغول مرده خوری هستند ما هرگز نباید معطل شویم باید بحث کنیم و بدانیم راجع به چه چیزی صحبت می کنیم باید تفکر استیصالی را دور بریزیم.
 
وی در پایان خاطر نشان کرد: بهترین کار برای آقای روحانی این است که ژانر مدیریتی خود را به کل عوض کند این بی احترامی نیست این بهترین پاسخ به آمریکا است من مطمئنم نسل تحصیل کرده و توانمند این تحریم ها را پشت سر می‌گذارند خداوند این عزت را با امکانات وسیع به ما داده است هرگز دنیا را کوچک و محدود و تنها 5 کشور اروپایی و امثال این ها نبینیم خداوند درهای رحمتش بسیار وسیع است انشالله با همت مردم و با پیروزی از خط مقام معظم رهبری ملت ما پیروز خواهند شد.
 




Share
* نام:
ایمیل:
* نظر:

پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین مطالب


صفحه اصلی | ارتباط با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | نظرسنجی | RSS | ایمیل | نسخه موبایل
طراحی و تولید: مؤسسه احرار اندیشه