2017 July 28 - جمعه 06 مرداد 1396

براهیمی:سلحشور ثابت کرد که می شود به جوانان اعتماد کرد/توکل و پشتکار سلحشور ما را به سرانجام کار امیدوار می کرد/ در قصه ای تبیان فضایی پیش آمد که در فضای گفتگویی به دغدغه های دینی مان بپردازیم
کد خبر: ١٣٤١٤١ تاریخ انتشار: ٠٢ اسفند ١٣٩٥ - ١٣:٤٩
فرهنگی » مطلب ویژه
جلسه نقد و بررسی قصه های تبیان/3
براهیمی:سلحشور ثابت کرد که می شود به جوانان اعتماد کرد/توکل و پشتکار سلحشور ما را به سرانجام کار امیدوار می کرد/ در قصه ای تبیان فضایی پیش آمد که در فضای گفتگویی به دغدغه های دینی مان بپردازیم

خیلی موارد بود که افرادی می گفتند این کار را انجام ندهید...

گروه فرهنگی صابرنیوز: قصه های تبیان که به عنوان آخرین کار مرحوم فرج الله سلحشور از آن یاد برده می شود . چندی است که از رسانه ملی در حال پخش است این مجموعه حاصل کار جمعی است که با هدف کادر سازی برای جبهه انقلاب اسلامی به مدیریت سلحشور در موسسه فرهنگی و هنری تبیان انجام می شد.

 
در خصوص علت تعطیلی پروژه و تحلیل مجموعه ها با عوامل این مجموعه نشستی برگزار شد که در این جلسه آقایان شورجه (مشاور کارگردان)، حسین زندباف (تدوبن) منصور براهیمی (سرپرست نویسندگان) محمد فرشته نجات( آهنگساز) سلمان امیری ( مدیر روابط عمومی) عباس قیلیچ لو(بازیگر) بهروز چاهل (بازیگر) سعید نقد زاده(کارگردان) اسماعیل حاج حیدری (کارگردان) حامد علیزاده (کارگردان) و عباس صاح مدرسه ای (کارگردان) حضور داشتند که در خصوص مسائل مختلف مجموعه قصه های تبیان سخن گفتند که به شرح زیر مباشد؛
 
 
سلحشور ثابت کرد که می شود به جوانان اعتماد کرد/توکل و پشتکار سلحشور ما را به سرانجام کار امیدوار می کرد/ در قصه ای تبیان فضایی پیش آمد که در فضای گفتگویی به دغدغه های دینی مان بپردازیم

منصور براهیمی استاد فیلمنامه نویسی نیز در خصوص قصه ای تبیان گفت: فکر می کنم که یک فضایی پدید آمد که هم برای نسل ما و هم نسل جدیدتر درس آموز بود این شاید برمی گشت به اینکه مکرر با مرحوم سلحشور در مورد این صحبت می شد که فرآیند تولید یک فیلم تلویزیونی و سینمایی از محتوای دینی آن جدا نیست. در این فضا که نیروهای نسل های بعدی ما که بعضی هم کار حرفه ای انجام داده بودند اما جوان به حساب می آمدند و به ما نشان دادند، که می شود به جوانان اعتماد کرد و این درس آموز بود.  بخش عمده اش این است که می شود به این ها اعتماد کرد و سنگین ترین گام ها را برداشت.

مشاور فیلمنامه حضرت یوسف: خیلی موارد بود که افرادی می گفتند این کار را انجام ندهید واقعا هم مانند سدی بودند .با توجه به اینکه آنانی که خودشان را تا حدی باتجریه می دانستند توصیه می کردند که این کار را نکنید.
 

وی ادامه داد: چیزی که از مرحوم سلحشور درس آموز است این بود که برای او هیچ نشدی وجود نداشت توکل می کرد و جلو می رفت. با اینکه اوائل سختی های زیادی داشتیم و شرایطی که می توانست هرفردی را ناامید کند و بگوید دیگر ادامه نمی دهم، همین که ایشان ناامید نمی شدند ما را به کار امیدوارتر می کرد.علاوه بر آن افرادی مانند آقای زندباف و آقای شورجه درست مانند یک دوست و مشاور وقت می گذاشتند.

استاد دانشگاه با تأکید بر اهمیت کار مرحوم سلحشور اظهار داشت: در قصه های تبیان فضایی پیش آمد که در فضای گفتگویی به دغدغه های دینی مان بپردازیم و به سمت نگارش و تولید برویم. فکر می کنم این حالت استثنائی که پدید آمد ناش از جمعی بود که زیرنظر مرحوم سلحشور شکل گرفت و ما همه فکر می کردیم که به هرحال داریم ایده او را دنبال می کنیم.

براهیمی در پایان افزود: یک نکته نهایی هم بگویم ممکن است افرادی بگویند که چه کسی گفته که نگاه دینی به تولید سینمایی فقط این است؟ این را می توانیم بپذیریم که این نگاه مرحوم سلحشور بود و دلایلی هم داشت و در نوشته هایشان آمده است.زمانی که نوشته ها منتشر شود این ها را خیلی خوب باز کرده است. به نظر می آید اگر این یکی از نگاه های معتبر هم باشد جواب داد و در عمل هم پیش رفت. ما نفی نمی کنیم که نگاه های دیگری وجود ندارد و آن نگاه ها معتبر نیست اما فکر می کنم در اینکه خیلی ها فکر می کردند این کار شدنی نیست، پایداری مرحوم سلحشور و همکاری دوستان و حرکتی که نسل جوان نشان داد که واقعا بر آن معنی هیچ بن بستی وجود ندارد. برای همین ما هم آرزو می کنیم که فرصتی پیش بیاید این کارها دوباره دنبال شود. من حتی تقریبا نگران این هستم که اگر بخواهیم دوباره شروع بکنیم با هرشرایطی و فرض را هم بر این بگیریم که بودجه ای هم در کار باشد، شکل گیری آن فضا وقت گیر است امیدوارم به سرعت احیا شود. تقریبا یک سال و نیم طول کشید که ما به تولید نمایشنامه و فیلمنامه رسیدیم. راه افتادن این فضا و اینکه یک جمع منسجمی شکل بگیرد کار ساده ای نیست که بلافاصله بعد از تصمیم انجام شود، خیلی دلایل دیگری هم دارد یکی از آنها هم البته محوریت خود مرحوم سلحشور بود.


محمد فرشتخ نجات:
برخی از فیلم ها ممکن است که کم و کسری داشته باشند، این ها کم دارند اما کسر ندارند یعنی خیلی خوب هستند. من جایی بودم که افرادیکه حتی از جنس این فیلم ها نبودند اما تا آخر فیلم را نگاه کردند. برایشان جذاب بود و می گفتند که چرا این ساعت پخش می شود.
تجربه بسیار خوبی بود. در گوش همه ما اذان و اقامه را گفتند اما تکرار آن درآثار دراماتیکی که از بطن جامعه بیرون می آید خانه های خودمان است. یعنی من هر وقت آوا را نگاه می کردم حالم تغییر می کرد.دیوار به دیوار پروژه خیلی عجیبی بود برای من که چطور ممکن است یک روحانی فارغ ازشرایط لباسش بیاید و آن حرکات را بکند. خیلی خوب بود. من خیلی کار کرده بودم اما این کارها برای من نقطه عطف است. برکت قصه ای تبیان برای من بسیار زیاد بود وهنوز هم برای من ادامه دار است
 


مطالب مرتبط:
شورجه: سوره حضرت یوسف معیار سلحشور برای معرفی سینمای قرآنی حسین زندباف: جوانانی که در تبیان با بینش سلحشور تربیت شدند برای آینده سینما مفید خواهند بودجدول پخش هر کدام از اپیزودهای قصه های تبیان از شبکه پنجآخرین کارهای مرحوم سلحشور در قالب قصه های تبیان در شبکه پنج/بدسلیقگی مدیران شبکه در انتخاب زمان پخش


Share
* نام:
ایمیل:
* نظر:

پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین مطالب


صفحه اصلی | تماس با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | نظرسنجی | RSS | ایمیل | نسخه موبایل
طراحی و تولید: مؤسسه احرار اندیشه