نسخه موبایل
www.sabernews .ir
سایت خبری تحلیلی صابرنیوز  
اشپیتیم آرفی: عاشق اجرای مستند ایرانگردی هستم/ مزه قلیه‌ماهی ایرانی بی‌نظیر است
کد خبر: ١٦٥٨٧٩ تاریخ انتشار: ٢٦ فروردين ١٤٠٣ - ١٠:٣٤
صفحه نخست » آخرین اخبار
اشپیتیم آرفی: عاشق اجرای مستند ایرانگردی هستم/ مزه قلیه‌ماهی ایرانی بی‌نظیر است

راوی برنامه تلویزیونی «گردشگر؛ خوش اشتها» گفت: من عاشق این مستند هستم. حاضرم تمام کار و زندگی‌ام را کنار بگذارم و ادامه این مستند را اجرا کنم.

«گردشگر خوش اشتها» با اجرا و روایت اشپیتیم آرفی، فوتبالیست آلبانیایی تبار، مربی تیم هوادار و بازیکن اسبق پرسپولیس، روایت سفر یک گردشگر اروپایی به ایران و حضور در مکان‌ها و مناطق مختلف کشور است.

سه قسمت از این مستند در ایام نوروز ۱۴۰۳ از شبکه نسیم بازپخش شد.

اشپیتیم آرفی در گفت‌وگو با خبرنگار تلویزیون ایرنا درباره مستند «گردشگر خوش اشتها» اظهار کرد: متاسفانه این برنامه را ادامه ندادند و فقط سه قسمتش تولید شد. صداوسیما و شبکه نسیم بودجه اش را تامین نکردند. به نظر من برنامه خوبی است و جا دارد که تا ۵۰ قسمت ادامه پیدا کند و کل جذابیت‌های ایران را نشان دهد.

وی در پاسخ این سوال که ایده اصلی این مستند چگونه شکل گرفت توضیح داد: من سال‌ها راجع به این موضوع فکر کردم که چطور می‌شود نقاط جذاب ایران را نشان داد. بعد از اقامت اولم در ایران به آلمان برگشتم. چهار سال در آلمان بودم و بعد از آن تصمیم گرفتم دوباره به ایران برگردم. وقتی به ایران آمدم تصمیم گرفتم شهرهای ایران را بگردم و ببینم. قبل از آن در مدت اقامتم در ایران فقط درگیر فوتبال بودم.

وی افزود: زمانی که در ایران فوتبالیست بودم، همه گوشه و کنار کشور ایران را می‌رفتم ولی سفرهایم فقط فوتبالی بود. با هواپیما به یکی از شهرهای ایران می‌رفتم و در هتل بودم و به ورزشگاه می‌رفتم. خود شهر را نمی‌دیدیم. من در کتاب‌ها و روزنامه‌ها خوانده بودم که ایران زیباست و دیدنی‌های زیادی دارد. وقتی دوباره به ایران برگشتم، یکی از تصمیم‌هایم ایرانگردی بود.

آرفی با یادآوری این‌که الان یک سری اینفلوئنسر تصاویر ایران را در اینترنت منتشر می‌کنند گفت: من این کار را شش هفت سال پیش شروع کردم. با خودم گفتم کشور ایران چقدر جذاب است. چرا مردم ایران خیلی از اماکن کشورشان را ندیده‌اند؟ خیلی‌ها نمی‌دانند چابهار چقدر قشنگ و جذاب است. چابهار یک برنامه موج‌سواری دارد که از تمام دنیا مردم به آنجا می‌روند.

وی ادامه داد: من به این فکر افتادم که یک برنامه مستند با موضوع ایرانگردی بسازیم. هر جا تهیه‌کننده یا بازیگری می‌دیدم این سوژه را به او پیشنهاد می‌دادم. همان زمان با آقای نصیری، تهیه کننده برنامه «کودک شو» آشنا شدم و این پیشنهاد را دادم. او خودش دقیقا همین فکر را داشت. آقای نصیری دنبال یک نفر خارجی می‌گشت که ایران را دوست داشته باشد. قرار شد من بازیگر و راوی این مستند بشوم.

آرفی که در این برنامه غذاهای ایرانی را معرفی می‌کند توضیح داد: هر سال غذای مورد علاقه من عوض می شود. اوایلی که به ایران آمدم عاشق فسنجون بودم. بعد از آن در اهواز با قلیه ماهی آشنا شدم. این غذا در تهران سخت پیدا می‌شود. به نظر من مزه‌اش بی نظیر است. الان عاشق خورش بادمجون هستم. تمام غذاهای ایرانی به جز کله پاچه را دوست دارم. همه غذاهای ایرانی خوشمزه هستند. کله پاچه را تا الان امتحان نکرده ام. نمی توانم با این غذا کنار بیایم. با شکل و بوی این غذا مشکل دارم.

برای رفتن از ایران برنامه‌ای ندارم

وی در پاسخ به این سوال که تا چه زمانی در ایران می‌مانید گفت: هیچ وقت فکر نمی‌کردم روزی در ایران زندگی کنم. اما الان برای خودم در ایران یک زندگی ساخته‌ام و جا افتاده‌ام. در ایران دوستانی دارم که مثل خانواده‌ام هستند. البته نمی‌توانم تضمین بدهم که ده سال دیگر هم در ایران می‌مانم. ولی برای رفتن از ایران هم برنامه‌ای ندارم.

آرفی درباره حضورش در سینما و تلویزیون به عنوان مجری و بازیگر اظهار کرد: من در سه چهار تا فیلم و سریال ایرانی مثل «دیوار به دیوار» و «چند می‌گیری گریه کنی۲» بازی کردم. ولی بالاخره من خارجی هستم و لهجه دارم. تعداد نقش‌هایی که بتوانم در آن بازی کنم زیاد نیست. ولی اگر پیشنهاد بشود قبول می کنم.

این مربی فوتبال درباره پشت صحنه برنامه «گردشگر خوش اشتها» توضیح داد: ساختن این برنامه راحت نبود. یک تیم ۱۵ نفره دائم در سفر بودند. برای هر قسمت حدود ۲۰ روز در سفر بودیم. یک سری چیزها قابل برنامه‌ریزی نبود. در اهواز که بودیم ۵ روز پشت سر هم باران می‌آمد و ما هیچ فیلمبرداری نتوانستیم انجام بدهیم. معتقدم این جور برنامه‌ها برای مخاطبان ایران و جهان باید ساخته شود. برنامه «گردشگر خوش اشتها» می‌تواند مردم ایران، سنت‌ها و غذاهای‌شان را نشان بدهد. اگر این برنامه را ادامه می‌دادیم می‌توانستیم باغ پسته و انار و مزرعه زعفران را نشان بدهیم.

وی ضمن انتقاد از خبررسانی رسانه‌های دنیا درباره کشور ایران بیان کرد: معمولا رسانه های دنیا خبر خوبی از ایران نمی‌دهند. البته این مشکل در کل دنیا هست. رسانه‌ها سیاست و مردم را با هم قاطی می‌کنند. من خودم سیاست آلمان را دوست ندارم؛ ولی این موضوع ربطی به مردم آلمان ندارند.



برچسب ها: اشپیتیم آرفی


Share
* نام:
* ایمیل:
* نظر: