نسخه موبایل
www.sabernews .ir
سایت خبری تحلیلی صابرنیوز  
افزایش شدید تقاضا برای طلا در جهان و رکوردشکنی پی در پی قیمت‌ها
کد خبر: ١٦٥٨٦٥ تاریخ انتشار: ٢٥ فروردين ١٤٠٣ - ١٢:٤٥
صفحه نخست » تیتر یک
افزایش شدید تقاضا برای طلا در جهان و رکوردشکنی پی در پی قیمت‌ها

فعال بازار طلا با اشاره به اینکه از ابتدای فروردین تاکنون هم حدود ۱۱ درصد قیمت جهانی طلا افزایش یافته که کاملاً بی‌سابقه است، اعلام کرد: افزایش تقاضا برای خرید طلا در بازارهای بین المللی باعث رشد بهای جهانی طلا شده است.

روز گذشته بود که بهای هر اونس طلا در بازارهای جهانی کانال تاریخی ۲ هزار و ۴۰۰ دلاری را فتح کرد و پس از گذشت چند ساعت به قله بی‌سابقه ۲ هزار و ۴۴۸ دلار رسید. روند افزایش بهای طلا در بازارهای جهانی از اواسط مهر سال گذشته آغاز شد تا جایی که بهای هر اونس طلا از حدود یک هزار و ۸۲۰ دلار، با ۶۰۰ دلار افزایش، به کانال ۲ هزار و ۴۰۰ دلاری هم رسید که رشد حدود ۳۲ درصدی را نشان می دهد. طی یک ماه اخیر هم این فلز گران بها بیش از ۱۱ درصد رشد را تجربه کرده است. در همین رابطه خبرنگار اقتصادی ایرنا در گفت و گو با «محمد کشتی آرای» کارشناس و فعال بازار طلا، دلایل رکوردشکنی های پی در پی قیمت طلا در بازارهای جهانی را جویا شد.

کشتی آرای درباره عوامل بنیادین موثر بر قیمت طلا در بازارهای جهانی گفت: قیمت جهانی طلا معمولاً تحت تاثیر دو عامل اصلی و یک عامل فرعی قرار می‌گیرد. عامل اصلی نخست، نوسانات اقتصادی همچون ارزش جهانی دلار است.

وی اظهار داشت: عامل اصلی دیگر تنش‌های ژئوپلیتیکی است که طی ماه های اخیر در منطقه خاورمیانه ایجاد شده و در هفته های گذشته شدت هم گرفته است. تنش‌های ژئوپلیتیکی و تحرکات نظامی یکی از عوامل رشد تقاضای طلا در بازارهای جهانی است. زمانی که تنش‌های ژئوپلوتیک رخ می‌دهد، یکی از نتایج آن افزایش قیمت نفت است. زمانی هم که قیمت نفت افزایش پیدا می‌کند، ارزش دلار کاهش پیدا می‌کند.

کارشناس بازار طلا بیان داشت: اتفاق جدیدی که در یک ماه اخیر حادث شده، داغ شدن موضوع کاهش نرخ بهره فدرال رزرو آمریکاست. کاهش نرخ بهره فدرال رزرو، باعث می‌شود که نقدینگی بازارهای جهانی به سمت فلزات گرانبها برود که بهترین گزینه در بین فلزات، طلاست. بنابراین در دو ماه اخیر افزایش شدید تقاضا برای خرید طلا در بازارهای جهانی داشتیم که همین افزایش تقاضا منجر به افزایش قیمت جهانی طلا شد.

کشتی آرای تاکید کرد: از ابتدای فروردین تاکنون حدود ۱۱ درصد قیمت جهانی طلا افزایش یافته که کاملاً بی‌سابقه است. بنابراین مجموعه این عوامل باعث افزایش تقاضا برای خرید طلا در بازارهای جهانی و در نتیجه رشد بهای هر انس طلا در بازار جهانی شده است.

وی همچنین درباره عوامل روانی رشد قیمت در بازارهای جهانی و داخلی هم گفت: مواقعی که چندین عامل به طور همزمان باعث افزایش قیمت طلا می‌شوند، باعث شکل‌گیری یک هیجان کاذب در بازار می‌شود و همین هیجان کاذب به عامل دیگری برای افزایش قیمت طلا تبدیل می‌شود.

این کارشناس بازار طلا درباره برخی پیش بینی ها از تداوم رشد بهای طلا در بازارهای جهانی، ادامه داد: به نظر من پیش بینی ورود قیمت طلا به کانال ۲ هزار و ۵۰۰ دلاری تا حدودی هیجانی است؛ هرچند غیرممکن نیست. اما با فروکش کردن تنش‌های منطقه، قیمت طلا در بازارهای جهانی هم روند نزولی به خود خواهد گرفت.

کشتی آرای همچنین درباره ریسک ورود به بازار و سرمایه گذاری در بازار طلا، گفت: ریسک ورود به بازار طلا فعلاً ۵۰-۵۰ است. یعنی احتمال کسب سود در صورت سرمایه‌گذاری روی طلا ۵۰ درصد و احتمال ضرر هم ۵۰ درصد است. اکنون هم بسیاری از تحلیلگران ریسک ورود به بازار را ۵۰-۵۰ در نظر می‌گیرند.



برچسب ها: طلا


Share
* نام:
* ایمیل:
* نظر: