نسخه موبایل
www.sabernews .ir
سایت خبری تحلیلی صابرنیوز  
قرعه‌ای که شاید به نام سورنا ستاری بیفتد
کد خبر: ١٦٢٥٤٤ تاریخ انتشار: ٠٥ آذر ١٣٩٩ - ١٥:٠٧
صفحه نخست » مطالب وسط
قرعه‌ای که شاید به نام سورنا ستاری بیفتد

نام یک چهره جوان برای نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ به گوش می‌رسد.

خیلی‌ها معتقدند انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ ، مصداق همان هندوانه دربسته‌ای است که سرخی یا سفیدی و یا بی مزه بودن و شیرینی‌اش تا قبل از باز شدن قابل پیش‌بینی نیست؛ اما شاید آن را بتوان شبیه به گردونه‌های معروف قرعه‌کشی دانست که درون آن پر از نام‌های متعدد است که تا روز انتخابات قرار است هر روز بچرخد و نام یک نفر را آشکار کند.
 
در این میان چندی است که نام سورنا ستاری به عنوان یک چهره جوان و نام آشنا در این گردونه افتاده است و در این گزارش قرار است احتمالات نامزدی او در انتخابات آتی بررسی شود.
 
قرعه‌ای که شاید به نام سورنا ستاری بیفتد
سورنا ستاری متولد ۱۳۵۱ و فرزند شهید منصور ستاری فرمانده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران است ؛ مدرک دکتری مهندسی مکانیک خود را از دانشگاه صنعتی شریف گرفت و درحال حاضر هم به ‌عنوان دانشیار دانشگاه صنعتی شریف مشغول تدریس است؛ نقل شده که او «موفق به دریافت نشان درجه یک هنری از رهبر معظم انقلاب اسلامی شده و ثبت دو اختراع داخلی و خارجی و تالیف ۱۴ جلد کتاب را در کارنامه خود دارد».
 
آیا فرزند شهید ستاری نامزد انتخابات ۱۴۰۰ خواهد شد؟
 
پیش از این سورنا ستاری عنوان کرده بود که «بعد از گذراندن دوره کارشناسی‌ام، چون در دانشگاه شریف شاگرد اول دوره لیسانس شده بودم، بورس دانشگاهی در آمریکا را گرفتم و تقریباً تمام کارهایم را انجام داده بودم و در آخر شاید صحبت من با پدر ۵ دقیقه هم طول نکشید که ایشان گفتند: «نرو، چون اگر بروی ممکن است برنگردی و این نه به نفع تو و نه به نفع من است.»
 
 
 
او سابقه فعالیت در عرصه‌هایی نظیر نائب رئیس هیات امنای صندوق نوآوری و شکوفایی، رئیس هیات امنای پارک فناوری پردیس معاونت علمی و فناوری، رئیس هیات امنای صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور، رئیس پژوهشگاه صنعت نفت، مدیرعامل سازمان بهینه سازی مصرف سوخت کشور، ریاست پژوهشکده نانو تکنولوژی پژوهشگاه صنعت نفت، ریاست گروه انرژی موسسه مطالعات بین المللی انرژی و… را در کارنامه خود دارد و پس از انتخاب حجت‌الاسلام حسن روحانی در سال ۱۳۹۲ به‌عنوان معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور منصوب شد.
 
 
 
ستاری همچنین در گفت‌وگویی گفته بود که "تلاش داریم تا پایه اقتصاد کشور را بر نیرو‌های انسانی قرار دهیم، در همین راستا در چهار ماهه اول سال ۱۳۹۸ بیش از ۱۳۰ نفر از دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در ۱۰۰ دانشگاه برتر دنیا به کشور بازگشتند.
 
برخی بر این باور هستند که دوران حضور ستاری در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با شکوفا شدن شرکت‌های دانش‌بنیان همراه بوده است. او همواره بر حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان تاکید داشته و راه عبور از بحران‌های اقتصادی کشور را پایان دادن به اقتصاد متکی به درآمد‌های نفتی از طریق گسترش فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان می‌داند. منتقدان ستاری، اما بر این باور هستند که آنچه در این دوره از شرکت‌های دانش‌بنیان در رسانه‌ها نمایش داده می‌شود تنها لایه‌‌ای ظاهری از اقدامات معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهور بوده و این شرکت‌ها در واقعیت با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم می‌کنند. آقای علم و فناوری از چهره‌های مطرح در حوزه‌ی علم و فناوری است که در سال‌‌های اخیر به دلیل حضور در دولت شناخته شده است؛ برخی بر این باور هستند که او می‌تواند گزینه جوان جریان میانه‌رو برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ باشد.
 
 
وقتی اصولگرایان او را نامزد قطعی جناح رقیب می‌دانند
سفرهای سورنا ستاری در ماه گذشته با تبلیغات بسیاری همراه بود و او را عازم شیراز، اردبیل، بوشهر، بیرجند و بسیاری شهرهای دیگر کرد؛ علاوه بر این او در این سفرها وعده‌های فراوانی درباره رشد استارت‌آپ‌ها در آینده داد و طرفداران بسیاری را در شبکه‌های مجازی به خصوص توئیتر همراه خود کرد؛ رویدادهایی که باعث گمانه زنی‌های فراوانی درباره احتمال نامزدی ریاست جمهوری او شد و بسیاری از چهره‌های سیاسی کشور اعم از اصولگرا و اصلاح طلب را به واکنش وا داشت.
 
برای مثال حسین کنعانی مقدم دبیرکل حزب سبز در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفته است: کشور ما بر احتمالات استوار است؛ از همین رو ممکن است ستاری هم در انتخابات حضور پیدا کند؛ کارنامه ای هم که تا الان داشته در زمینه های علمی موفق بوده؛ اما از نظر سابقه سیاسی او جزو رجل سیاسی محسوب نمی‌شود، اما اگر به میدان بیاید قطعا اصلاحات از او حمایت خواهد کرد؛ گزینه های جریان اصلاحات یکی آقای ظریف است و دیگری آقای سورنا ستاری و در بین روحانیون هم سید حسن خمینی یکی از گزینه هاست.
 
 
 
ابراهیم فیاض چهره اصولگرا هم در گفت‌وگویی گفته است: «او این همه کار انجام داد، به نظرم رقابت در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ بین بذرپاش و ستاری است، چون معتقدم تکنوکراسی بومی در انتخابات ریاست جمهوری آینده، پیروزی می شود.»
 
علاوه بر این احمد امیرآبادی فراهانی، عضو هیأت رئیسه مجلس هم در این باره گفته است: «از طیف اصلاح‌طلبان، آذری جهرمی، سورنا ستاری و اردکانیان به عنوان گزینه مطرح هستند.»
 
محمدحسن قدیری ابیانه تحلیلگر مسائل سیاسی هم در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران در این باره گفته است که ستاری آدم خوش نامی بوده و در زمینه‌ مسئولیت‌های خودش نسبتا خوب عمل کرده است، اما مسئولیت ریاست جمهوری فقط مسائل فناورانه نیست.
 
پس از این اظهاراتی که از سمت جناح اصولگرایی مطرح شد که تقریبا نامزدی او را قطعی نشان می داد، به سراغ شخصیت‌های جریان اصلاح طلب رفته و نظر آنها را در این باره جویا شدیم.
 
 
مثلث قالیباف، رئیسی و سورنا ستاری در ۱۴۰۰
عبدالله ناصری چهره سیاسی اصلاح‌طلب و مشاور رئیس دولت اصلاحات، در این باره گفته است: «من ترکیب سه قوه را بعد از انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ چنین می‌بینم. محمدباقر قالیباف رئیس مجلس؛ آیت‌الله رئیسی رئیس قوه قضاییه و سورنا ستاری رئیس جمهور آینده، زیرا ستاری مصداق بارز بیانیه گام دوم است. جوان است و از نسل دوم. فرزند شهید است و همراهی روحانی و تیم او را هم دارد. اگر اجماع صورت بگیرد، خواهد آمد.
 
محمدزارع فومنی فعال سیاسی اصلاح طلب هم در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان ، درباره احتمال حضور سورنا ستاری در انتخابات ریاست جمهوری آینده گفت: هیچ چیز در انتخابات معلوم نیست و باید منتظر ماند و دید در انتخابات چه کسانی وارد خواهند شد؛ اما با توجه به اینکه سورنا ستاری سبقه سیاسی ندارد، بعید است که اصلاح طلبان از او حمایت کنند، زیرا سبقه سیاسی و وابستگی‌های گروهی و حزبی از اهمیت بسیاری برخوردار است که ستاری از آنها محروم است.
 
 
او تاکید کرد که اگر در انتخابات پیشین از حسن روحانی حمایت شد به این دلیل بود که او سبقه عضویت در حزب اعتدال و توسعه را در کارنامه داشت و از نزدیکان مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی بود و به جریان اصلاحات نزدیکی بیشتری داشت، در حالی که آقای ستاری این شاخصه‌ها را نداشته و من بعید می‌دانم که اصلاحات روی اوسرمایه گذاری کند؛ کما اینکه احتمال حمایت آنها از علی لاریجانی بیشتر از سورنا ستاری است.
 
علی محمد نمازی عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران همچنین درباره احتمال نامزدی سورنا ستاری هم بیان کرد: تا جایی که من خبر دارم نام او جز اولویت‌های اول تا پنجم اصلاحات نیست، البته اصلاح طلبان هنوز به تصمیم نهایی در این زمینه نرسیده‌اند؛ اما درصد هستند تا فردی را معرفی کنند که سابقه اقدامات اجرایی در کارنامه خود داشته باشد؛ بنابراین بعید است که نام او اصلاح طلبان را به اجماع برساند.
 
 
احمد شریف عضو شورای هماهنگی اصلاح طلبان هم در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان ، بیان کرد: نمی‌دانم که می‌توان نام او را در بین جریان اصلاحات تعریف کرد یا خیر، زیرا او تا به حال به عنوان یک کنشگر سیاسی فعالیتی در این جریان نداشته است؛ در حالی که این پیش فرض برای اصلاحات از قبل وجود داشته که نامزد مورد نظر آن‌ها برای انتخابات آتی حتما از شناسنامه اصلاح طلبی برخوردار باشد؛ در صورتی که سورنا ستاری شاید با اغماض درون جریان اعتدال گرایی گنجانده شود.
 
امتناع ستاری از پاسخ به یک سوال
از این صحبت‌ها می‌توان نتیجه گرفت که فقدان سبقه حزبی برای سورنا ستاری احتمالا یک ضعف محسوب شده و مانعی برای حضور او به عنوان نامزد جریان اصلاحات در انتخابات ریاست جمهوری آینده محسوب خواهد شد؛ اما از این صحبت‌ها و گمانه زنی ها شاید بد نباشد به واکنش‌ خود سورنا ستاری هم در پاسخ به این سوال نگاهی بیاندازیم.
 
مهرماه بود و در حاشیه سفر سورنا ستاری به استان آذربایجان غربی که یکی از خبرنگارها از او درباره احتمال نامزدی‌اش در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ پرسید و ستاری هم با ناراحتی و بی‌توجهی از پاسخ به سوال خبرنگار امتناع کرد و یکی از همراهان او رو به این خبرنگار گفت: «شما (خبرنگاران) همش دنبال چالش و دردسر هستید!»
 
علاوه بر این او بار دیگر هم در پاسخ به سوال خبرنگار یکی از رسانه‌ها مبنی بر اینکه، آیا گزینه ۱۴۰۰ است یا خیر؟ گفته: «خیر، کار دارم!»
 




Share
* نام:
* ایمیل:
* نظر: