نسخه موبایل
www.sabernews .ir
سایت خبری تحلیلی صابرنیوز  
مجلس به انحصار دولت پایان دهد
کد خبر: ١٦٠٣٦٢ تاریخ انتشار: ٣٠ مرداد ١٣٩٨ - ١٠:٣٠
صفحه نخست » آخرین اخبار
مجلس به انحصار دولت پایان دهد

صندوق‌های دولتی باید از بی‌ثباتی و حیاط خلوت بودن برخی مدیران دولتی خارج شود.

به گزارش پایگاه 598، روزنامه جام‌جم از قول وحید شقاقی شهری اقتصاددان نوشت: سال‌های زیادی است که کشور با بحران صندوق بازنشستگی دست‌وپنجه نرم می‌کند. در سال جاری دولت در قالب بودجه ۹۸ به دو صندوق بازنشستگی کشوری و لشکری بیش از ۸۰ هزار میلیارد تومان کمک کرده که عمده این پول از مالیات مردم و بخش خصوصی بوده است، این در حالی است که این صندوق‌ها ورودی‌های زیادی دارند طوری که هر ماه بخشی از حقوق کارمندان دولت به این صندوق واریز می‌شود.  در سال‌های آینده کسری بودجه صندوق بازنشستگی تشدید خواهد شد و اگر دولت با همین منوال در سال‌های آینده عمل کند بیش از نیمی از بودجه خود را باید در اختیار این صندوق‌ها بگذارد و امور عمرانی را متوقف کند.

  در سال‌های گذشته همواره این صندوق‌ها حیاط خلوت مسئولان دولتی بوده‌اند و مدیریت‌شان بی‌ثبات بوده و به هیچ عنوان پاسخگو نبوده‌اند.

 عدم شفافیت، فساد و رانت‌های گسترده‌ای در آنها بوده و مسئولان آنها حقوق‌های نجومی دریافت می‌کردند. در این شرایط، سپردن مدیریت به افراد بی‌لیاقت و بدون تجربه و سابقه مشخص و تغییر دائم آنها می‌تواند ضربه مهلکی بر پیکره نیمه‌جان صندوق بازنشستگی کشوری باشد، زیرا مدیران صندوق باید دارای تحصیلات مرتبط بوده و توانایی لازم برای انجام امور را داشته باشند.

  صندوق بازنشستگی باید دارای استقلال باشد و تیم مدیریتی آنان باید با توجه به ویژگی‌های برجسته‌ای که بتواند این صندوق‌ها را از این وضعیت نجات دهد انتخاب شود و باید شفاف‌سازی کرده و همواره پاسخگو باشد.

  با این حال می‌دانیم صندوق‌های بازنشستگی به چه سرانجام بدی دچار شده‌اند و چقدر بحران و کسری در آنها وجود دارد ولی همچنان نگاه عالمانه و با تدبیری در آنها نیست و حقوق‌های بالا، رانت و فساد در آنها موج می‌زند و حیاط خلوتی برای مسئولان دولتی شده‌اند.

  یکی از اساسی‌ترین اصول صندوق بازنشستگی باید استقلال باشد تا فردی که به عنوان مدیرعامل انتخاب می‌شود برنامه‌ریزی درستی داشته باشد و ثبات مدیریتی در آن حکفرما باشد.

  در زمان انتصاب آقای صالحی به مدیریت صندوق بسیاری از مدیران شرکت‌های تابعه این نهاد تغییر کرد که با انتخاب مدیر جدید این امر تکرار خواهد شد که با این وضع در آینده‌ای نه چندان دور باید شاهد بحرانی‌تر شدن اوضاع صندوق باشیم. دولت با تغییرات مدیریتی سبب نابسامانی در صندوق می‌شود. مجلس باید با اصلاح قوانین صندوق، این نهاد را هیات امنایی کرده و حاکمیت بتواند مدیر آن را مشخص کرده یا عزل کند تا سیاستگذاری این صندوق در آینده به نحو مناسبی باشد تا بتواند در انجام اهداف موفق عمل کند.




Share
* نام:
* ایمیل:
* نظر: