نسخه موبایل
www.sabernews .ir
سایت خبری تحلیلی صابرنیوز  
سهم ناچیز ایران از بازار چند هزار میلیارد دلاری غذای حلال در جهان
کد خبر: ١٥٩٧٤٦ تاریخ انتشار: ٢٧ خرداد ١٣٩٨ - ١٥:٠١
صفحه نخست » آخرین اخبار
سهم ناچیز ایران از بازار چند هزار میلیارد دلاری غذای حلال در جهان

نماینده ولی‌فقیه در وزارت جهاد کشاورزی با‌اشاره به سهم بسیار اندک ایران از بازارچند هزار میلیارد دلاری غذای حلال تاکید کرد: سیاست‌گذاران کشوربه این بازار مهم کاملا بی‌توجهند.

 حجت‌الاسلام سیدرضا تقوی دیروز در نشست خبری خود و در پاسخ به سؤال خبرنگار اقتصادی کیهان مبنی بر اینکه چه اقدام عملی برای افزایش سهم ایران در بازار غذای حلال صورت داده اید؟گفت:امروز تجارت غذای حلال جهانی شده و حتی غیر مسلمانان هم از خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های حلال خیلی استقبال می‌کنند.
وی با بیان اینکه هر جای دنیا که نمایشگاههای غذای حلال برپا می‌شود غیر مسلمانان استقبال بی‌نظیری از آن می‌کنند افزود: کل گردش مالی غذای حلال در جهان بیش از 2 هزار میلیارد دلار است و متأسفانه ایران از این بازار بزرگ جهانی جا
مانده است.
نماینده ولی‌فقیه در وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه سهم ایران از بازار غذای حلال دنیا کمتر از یک درصد است‌، گفت:متأسفانه سیاست متمرکزی در کشور ما در زمینه غذای حلال وجود ندارد.
سیاست‌‌گذاری‌های پراکنده سبب شده تا این کار مهم بین دستگاههای مختلف از جمله سازمان استاندارد، اتاق بازرگانی، وزارت بهداشت و درمان و وزارت جهاد کشاورزی تقسیم شود. شورایی هم در وزارت صمت در این باره تأسیس کرده‌اند که اصلاً تشکیل نمی‌شود و سیاست‌گذاران کشور به مسئله غذای حلال کاملاً بی‌توجه هستند.
حجت‌الاسلام تقوی با بیان اینکه ورود به بازار حلال می‌تواند ارز‌آوری زیادی برای کشور داشته باشد، گفت: تنها 15 کشور اطراف ما بازار 370 میلیونی دارند که استفاده از این ظرفیت‌ها می‌تواند برای ما بسیار مفید باشد.
وی پیشنهاد کرد برای افزایش سهم ایران از تجارت غذای حلال تجمیع قانون صورت گرفته و کل مسئولیت به یک دستگاه واگذار شود. نماینده ولی‌فقیه در وزارت جهاد کشاورزی همچنین در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار کیهان درباره اینکه سرنوشت احیای طرح جهاد سازندگی به کجا رسید؟ گفت: طرح تشکیل جهاد سازدگی پس از بررسی‌های فراوان بالاخره دو روز پیش آماده شد و نامه آن هم برای ارسال خدمت مقام معظم رهبری آماده شده و در ادامه باید منتظر دستور ایشان باشیم.
وی تاکید کرد براساس طرح مذکور جهاد سازندگی یک نهاد مردمی خواهد بود که بیشتر به کمکهای مردمی تکیه کرد البته با تشکیلات دولت هم بی‌ارتباط نیست.
تقوی همچنین تاکید کرد هنوز اذهان مردم خدمات مخلصانه نیروهای جهادی را در اذهان خود دارند و برهمین مبنا نیز الان ما شاهد فعالیت 12 تا 15هزار گروه جهادی خودجوش در کشور هستیم. 




Share
* نام:
* ایمیل:
* نظر: