نسخه موبایل
www.sabernews .ir
سایت خبری تحلیلی صابرنیوز  
واکنش اروپا به اولتیماتوم ایران برای انجام تعهدات؛ اروپا پاسخ را شصت روز زودتر داد: هیچ اقدام جدیدی نخواهیم کرد/ دولت پاسخ را گرفت؛ همین حالا قدم بعدی را «زودتر و محکم‌تر» بردارید
کد خبر: ١٥٩٤٦٦ تاریخ انتشار: ٢١ ارديبهشت ١٣٩٨ - ١٠:٤٨
صفحه نخست » تیتر یک
واکنش اروپا به اولتیماتوم ایران برای انجام تعهدات؛ اروپا پاسخ را شصت روز زودتر داد: هیچ اقدام جدیدی نخواهیم کرد/ دولت پاسخ را گرفت؛ همین حالا قدم بعدی را «زودتر و محکم‌تر» بردارید

دیگر ضرب‌الاجل شصت روزه جمهوری اسلامی به کشورهای اروپایی عضو برجام معنای خود را از دست داده و قطعا اروپا قدمی در راستای بهبود عمل به تهعداتش برنخواهد داشت. این به معنای آن است که دولت از هم اکنون باید گام‌های بعدی در کاهش تعهدات خود به سوی خروج از برجام را محکم‌تر از قبل بردارد.

 اتحادیه اروپا امروز پنجشنبه با صدور بیانیه‌ای هرگونه «اولتیماتوم» از سوی جمهوری اسلامی ایران درباره برجام را رد کرد. به نوشته خبرگزاری فرانسه، اتحادیه اروپا در واکنش به مهلتی ۶۰ روزه ایران برای اجرای تعهدات بانکی و نفتی اروپا و همچنین توقف برخی اقدامات ذیل برجام، اعلام کرد که هیچ ضرب‌الاجلی را از سوی تهران نمی‌پذیرد. همچنین هر یک از کشورهای اروپایی عضو برجام نیز به صراحت اعلام کردند که هیچ تغییر رویکردی درباره عمل به تعهدات خود نخواهند داشت.

 

در بیانیه مشترک موگرینی نماینده ویژه اتحادیه اروپا و وزرای خارجه سه کشور فرانسه، آلمان و بریتانیا آمده است: ما با نگرانی شدید، بیانیه ایران درباره تعهداتش ذیل برجام را ملاحظه می‌کنیم. ما تماما به حفظ و اجرای کامل برجام پایبند هستیم، توافقی که دستاوردی مهم در ساختار عدم اشاعه هسته‌ای جهانی و به نفع امنیت تمام ما است.

 

موگرینی و وزرای خارجه سه کشور با درخواست تحکم‌آمیز از ایران برای اجرای کامل تعهداتش ذیل برجام و برنداشتن گام‌های تنش‌زا، تاکید کردند: «ما هرگونه اولتیماتوم را رد می‌کنیم و پایبندی ایران به تعهداتش ذیل برجام را بر اساس عملکرد آن و NPT ارزیابی می‌کنیم.»

 
یک سخنگوی دولت آلمان ضمن ابراز تاسف از بیانیه امروز دولت ایران در زمینه  پایان دو تعهد برجامی این کشور و دادن مهلت ۶۰ روزه به طرف‌های باقیمانده در این توافق برای عمل به تعهداتشان از تهران خواست تا هیچ اقدام تهاجمی صورت ندهد. وزارت خارجه آلمان هم درتوییتی نوشت: برلین می‌خواهد که توافق هسته‌ای ایران حفظ شود و تا زمانی که ایران به تعهدات خود متعهد باشد، آلمان هم کاملا به تعهدات خود پایبند خواهد بود.
 
جرمی هانت وزیر خارجه انگلیس نیز با لحنی طلبکارانه اعلام کرد: ایران گام های تشدید کننده برندارد و به برجام پایبند باشد. رويكرد لندن نسبت به واشنگتن در قبال برجام متفاوت است، اما از ایران می خواهم گام های تشدید کننده بر ندارد و به تعهداتش در این توافق پایبند باشد.
 
 او ادامه داد: تحریم ها در ازای محدود شدن برنامه هسته ای ایران برداشته شد و اگر ایران تعهداتش را متوقف کند، قطعا با عواقبی روبرو خواهد شد. اما تازمانی که به تعهداتش پایبند باشد انگلیس هم پایبند می ماند. انگلیس به حفظ برجام که بخش مهمی از نظام عدم اشاعه هسته ای به شمار می رود ادامه داده چون اعتقاد داریم که این مساله برای امنیت ما ضروری است. اما اعلام امروز تهران درباره تعهداتش در برجام ناخوشایند است.
 
همچنین فلورانس پارلی وزير دفاع فرانسه در واکنش به بیانیه تهران درباره برجام گفت: چیزی بدتر از خروج ایران از این توافق وجود ندارد. مقامات فرانسه تاکید دارند در صورتی که تهران قصد خروج از برجام را داشته باشد امکان بازگشت مجدد تحریم های اروپایی خواهد بود.
 
او در ادامه همانند دیگر مقامات اروپایی با تهدید ایران به بازگشت تحریم‌ها می‌گوید: بازگشت تحریم‌ها احتمالا یکی از مواردی است که مورد بررسی قرار خواهد گرفت. امروز تحریمی از سوی اروپا وجود ندارد چرا که ایران تاکنون همیشه به تعهدات خود عمل کرده است.
 
با این وصف دیگر ضرب‌الاجل شصت روزه جمهوری اسلامی به کشورهای اروپایی عضو برجام معنای خود را از دست داده و قطعا اروپا قدمی در راستای بهبود عمل به تهعداتش برنخواهد داشت. این به معنای آن است که دولت از هم اکنون باید گام‌های بعدی در کاهش تعهدات خود به سوی خروج از برجام را «زودتر» و «محکم‌تر» از قبل بردارد. تجربه وقت‌کشی‌های قبلی نشان می‌دهد که از دست رفتن زمان تنها به نفع طرف مقابل و موجب فشار بیشتر بر اقتصاد کشور و معیشت مردم خواهد بود.

 





Share
* نام:
* ایمیل:
* نظر: