نسخه موبایل
www.sabernews .ir
سایت خبری تحلیلی صابرنیوز  
خبرگزاری ایکنا در حوزه قران چه نقشی دارد؟ ایا به اندازه بودجه خود نقش افرینی میکند؟
کد خبر: ١٥٩٣٦٧ تاریخ انتشار: ٢٧ فروردين ١٣٩٨ - ٠٨:٢٩
صفحه نخست » تیتر یک
خبرگزاری ایکنا در حوزه قران چه نقشی دارد؟ ایا به اندازه بودجه خود نقش افرینی میکند؟

نخستین و بزرگ‌ترین خبرگزاری تخصصی قرآن‌ کریم در جهان اسلام با عنوان خبرگزاری قرآنی ایران که با عبارت اختصاری «IQNA» شناخته شده است، با توجه به تنوع زبانی و رسالت جهانی خبرگزاری ایکنا و فعالیت‌ گسترده این رسانه قرآنی در عرصه بین‌الملل، در اسفندماه سال ۱۳۹۱ نام این خبرگزاری با مجوز معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به «خبرگزاری بین‌المللی قرآن» تغییر یافت تا همچون خود قرآن حلقه اتصال مسلمانان در سراسر گیتی باشد

 ایکنا هم اکنون دارای ۹ سرویس و ۶۵ زیرسرویس خبری به شرح ذیل است:

۱ـ فعالیت‌های ‌قرآنی (فعالیت‌های قرآنی، مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد، چهره‌ها و خبرنگاران افتخاری)

۲ـ سیاست و اقتصاد (سیاسی و اقتصادی)

۳ـ معارف (اندیشه، حوزه و دانشگاه)

۴ـ اجتماعی (جامعه، سلامت و فضای مجازی)

۵ـ فرهنگی (ادب، هنر و جهاد و حماسه)

۶- بین‌الملل (فارسی، عربی، انگلیسی، فرانسه، روسی و اردو و زبان‌های پیرو)

۷- شعب استانی

۸ـ چندرسانه‌ای

۹- عکس

خبرنگاران افتخاری ایکنا:

سرویس خبرنگاران افتخاری خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) در سال ۸۳ در راستای پذیرش خبرنگار افتخاری و تأمین ‌بخش اعظمی از نیاز روزانه به خبر قرآنی در سطح کشور راه‌اندازی شد. این گروه هم‌اکنون با مجموع تعداد ۷۲۶۸ خبرنگار ثبت‌ نامی و بیش از ۵۳۰۰ خبرنگار فعال و ارسال روزانه میانگین ۱۲۰ خبر فعالیت می‌کند. بسیاری از خبرنگاران افتخاری ایکنا در طول این سال‌ها در جشنواره‌های مختلف وبلاگ‌نویسی، دینی و رسانه‌ای و حتی عرصه‌های علمی کشور صاحب افتخار و کسب رتبه شده‌اند که همه این افتخارات را از برکت خدمت به قرآن می‌دانند.

کانون خبرنگاران ایکنا «نبأ»:

کانون خبرنگاران ایکنا؛ «نبأ» جهت جذب، آموزش و گزینش خبرنگاران زبده و با انگیزه در حوزه اخبار معارف قرآنی و دینی تأسیس شده و قصد دارد تا مجموعه‌ای از جوانان علاقه‌مند را با هدفی مشترک از سراسر کشور گرد هم آورده است؛ تا با حضور در خبرگزاری در جریان تهیه اخبار قرار گرفته و با استفاده از آموزش‌های لازم مجوز ورود به حرفه خبرنگاری در حوزه علوم قرآنی را دریافت کنند. در واقع این کانون زنجیر واسط رشته روزنامه‌نگاری با فعالان علوم قرآنی خواهد شد تا نیاز کشور به خبرنگاران آموزش دیده و با مهارت را برطرف کند.

فعالیت‌ها و برنامه‌های جانبی ایکنا:

خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) به غیر از برنامه‌ها و اهداف تعریف شده، برنامه‌های دیگری نیز در دست اجرا دارد که در ذیل بدان اشاره می‌شود:

الف) برگزاری نشست‌های تخصصی:

به منظور واکاوی و بررسی ابعاد مختلف یک موضوع و تأمین نیازهای نظری در حوزه‌های مختلف قرآنی، سلسله نشست‌های تخصصی با حضور کارشناسان آن موضوع و نیز اصحاب رسانه در ایکنا برگزار می‌شود. سلسله‌نشست‌های بررسی عرفان‌های نوظهور، سبک زندگی ایمانی، کرسی نظریه‌پردازی نظام اقتصادی از دیدگاه قرآن کریم و ... از جمله برنامه‌های اخیر ایکنا است.

ب) انتشار نشریه رایحه:

انتشار دوهفته‌نامه تخصصی «رایحه»، از جمله فعالیت‌های مکتوب خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) است که تاکنون ۱۳۶ شماره آن منتشر شده است در حقیقت گنجینه‌ای است از مطالبی که در هر شماره به فراخور زمان و موضوعات و سوژه‌های مورد بررسی در سرویس‌های مختلف خبری ایکنا، همچون رویدادهای بزرگ قرآنی و همچنین پاسداشت مقام شخصیت‌های برجسته قرآنی، برای دسترسی موضوعی و آسان مخاطبان به صورت مکتوب در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

این نشریه تاکنون در تجلیل از شخصیت‌های برجسته‌ای چون آیات عظام سیدعبدالاعلی سبزواری، محمدهادی معرفت، سیدمحمدعزالدین حسینی زنجانی، جعفر سبحانی، ناصر مکارم شیرازی، جوادی آملی، مظاهری و نیز موضوعاتی از قبیل بررسی عرفان اصیل اسلامی و معنویت‌های نوظهور، نقش مساجد در نهادینه کردن ارزش‌های قرآنی در جامعه، بررسی طرح ملی نهضت حفظ قرآن، جایگاه و نقش وقف در جامعه اسلامی و ... به چاپ رسیده است.

ج) برگزاری و مشارکت در همایش‌های قرآنی:

ایکنا با توجه به رسالت و مأموریت خود، توفیق مشارکت و نقش‌آفرینی در برگزاری بسیاری از جشنواره‌ها و همایش‌های قرآنی را داشته است و یا خود راساً برای برگزاری این گونه فعالیت‌ها اقدام می‌کند. برگزاری «اولین جشنواره بین‌المللی وبلاگ‌های قرآنی»، «اولین جشنواره ملی بلوتوث‌های قرآنی» و ... را می‌توان از جمله برنامه‌های اجرا شده توسط ایکنا یاد کرد؛ مشارکت در همایش‌ها، نمایشگاه‌ها و جشنواره‌های مختلف و متعدد قرآنی داخلی و خارجی نیز در دستور کار ایکنا قرار داشته و خواهد داشت.

 متاسفانه خبرگزاری ایکنا با جذب سرمایه از بیت المال و به همانند دیگر نهادهای دولتی در حوزه قران ، هیچ توضیحی در خصوص هزینه کردهای خود نمیدهد و بیشتر به یک منبع خبر دست چندم تبدیل شده است!

چرا این خبرگزاری بر اساس رسالت خود به بررسی وضعیت سر در گم قرانی کشور نمی پردازد؟ توقع از این خبرگزاری این است که اول به محجوریت قران در جمهوری اسلامی بپردازد و سپس به دیگر کشورها . بطور مثال ایران در زمینه حفظ قران میتواند الگوی موفقی برای کشورهای دیگر باشد؟ در جایی که کشورهای دیگری مانند سودان و لیبی و الجزایر و ...از ما به مراتب جلوتر و فعال تر هستند.

چرا خبرگزاری ایکنا در بین هزاران خبر خود از فعالیتهای مردم نهاد و خودجوش خبری منتشر نمیکند؟

به نظر میرسد این رویه خبرگزاری در بود و نبودش تاثیری ندارد و بهتر است بودجه ان صرف حرکتهای مردمی و خصوصا دانشجویان فعال قرانی گردد.





Share
* نام:
* ایمیل:
* نظر: